Dokonujesz transakcji handlowych z Wielką Brytanią? Sprawdź co się zmieniło w branży e-commerce.
Branża e-commerce jest to po prostu e-handel. Sprzedaż odbywa się kanałami internetowymi poprzez złożenie zamówienia, ustalenie sposobu zapłaty i odbioru towaru przez nabywcę. Jest to najbardziej dynamiczna branża ostatnich lat. Nic więc dziwnego, że początek 2021 roku przyniósł wiele pytań w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie dokonywali transakcji poza UE czują się zagubieni i trudno im odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości. Ponadto w niektórych obszarach wprowadzono nieco odmienne regulacje od tych obowiązujących w handlu z krajami trzecimi. Jak zawsze w takich sytuacjach służymy pomocą i wsparciem. Dzisiaj w publikacji ogólne informacje, na czym polegają zmiany w transakcjach handlowych ze Zjednoczonym Królestwem.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe korzystają z różnych kanałów dystrybucji towarów. Może to być sprzedaż bezpośrednia przez sklep internetowy lub rejestracja i sprzedaż za pośrednictwem platform sprzedażowych, z których najbardziej popularne są: Amazon, Alibaba, Ebay.
Dla nas kwestią zasadniczą będzie ustalenie, w jaki sposób mają postępować przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali transakcji z Wielką Brytanią (GB) w 2021 roku? Jak się okazuje przy transakcjach zawieranych z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej w GB kluczowa będzie wartość zamówienia.
Pisaliśmy już o tym, że od 1 stycznia 2021 roku dostawa towarów do GB będzie traktowana jak eksport towarów do kraju trzeciego natomiast zakup towarów z GB jak import towarów. Problematyczna staje się kwestia sprzedaży na rzecz konsumentów (B2C) jeżeli kwota transakcji nie przekracza 135 funtów. W takim przypadku polski przedsiębiorca powinien dopełnić następujących formalności:
Sprzedaż towarów na rzecz konsumenta w Wielkiej Brytanii będzie opodatkowana podatkiem VAT w momencie sprzedaży. Polski przedsiębiorca dokonujący takich transakcji będzie miał obowiązek naliczenia podatku VAT według stawki brytyjskiej. Konsument brytyjski powinien być poinformowany o wszystkich opłatach związanych z zakupem, jak również o przysługujących mu pozostałych prawach, w tym prawach konsumenckich.
Powyżej kwoty 135 funtów (wartość towaru bez kwoty transportu czy ubezpieczenia) dostawa będzie rozliczana na takich samych zasadach jak w przypadku eksportu do innego kraju trzeciego.
W przypadku, gdy polski przedsiębiorca wybierze jedną z platform e-commerce, na której będzie dokonywał transakcji handlowych, wówczas musi postępować zgodnie z zasadami tam obowiązującymi. Co do zasady podatek VAT według stawki brytyjskiej będzie odprowadzany przez platformę do GB, ale to nie zmienia faktu, że polski przedsiębiorca powinien dokonać rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii. Przypominamy, że takie procedury obowiązują przy sprzedaży o wartości towaru do 135 funtów.
Każda transakcja sprzedaży i wysyłki towaru z Polski do Wielkiej Brytanii musi być potwierdzona dokumentem wywozu przez Urząd Celny. Sposób zgłoszenia w deklaracji celnej będzie zależał od tego, z jakich usług będzie korzystał polski przedsiębiorca. Jeżeli wysyłki będzie dokonywała Poczta Polska, to wymagane jest załączenie wypełnionej deklaracji celnej. Natomiast jeśli wysyłka będzie dokonywana przez firmy kurierskie, to deklarację celną może wypełnić przewoźnik na podstawie danych przekazanych przez przedsiębiorcę:
Polski przedsiębiorca nie może zapominać, że prawa konsumenta obejmują również nabywcę z innego kraju czy to w UE, czy poza UE, dotyczy to również Wielkiej Brytanii. W tym zakresie mogą być wykorzystane regulacje obowiązujące w Polsce, ale jeżeli okazałoby się, że w kraju nabywcy obowiązują korzystniejsze przepisy to polski dostawca musi się do nich zastosować i uwzględnić np. dłuższy okres na złożenie reklamacji.
Obowiązki polskiego przedsiębiorcy związane ze sprzedażą towarów do Wielkiej Brytanii na rzecz konsumenta będą zależały od wartości dokonywanych transakcji:
Opisane zasady obejmują dostawę towarów dokonywaną zarówno bezpośrednie ze sklepu internetowego lub za pośrednictwem platformy e-commerce typu Amazon czy Ebay z tą różnicą, że w pierwszym przypadku podatek VAT nalicza i płaci do organu podatkowego GB polski przedsiębiorca, a w drugim przypadku platforma w imieniu polskiego przedsiębiorcy. Jak widać branża e-commerce została zaskoczona tymi nowymi regulacjami. Rejestracja do podatku VAT w innym kraju wymaga zatrudnienia przedstawiciela podatkowego, co wiąże się z dodatkowymi obciążeniami finansowymi. Składanie deklaracji celnych przy każdej wysyłce również nie ułatwia sprawy, a do tego wydłuża cały proces.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy weryfikowali Państwo wymagania strony brytyjskiej (wartość do 135 GBP: VAT GB na fakturze oraz stawka np. 20%) z wytycznymi urzędu skarbowego w Polsce (UK= kraj trzeci -> wymagana faktura eksportowa tj. VAT 0% NIP PL)?