Chcesz wiedzieć jak założyć konto dla organizacji w e-Urzędzie Skarbowym? Przygotowaliśmy dla ciebie artykuł na ten temat.
Możliwość załatwiania spraw online okazała się strzałem w dziesiątkę i na dobre weszła do codziennego życia. Coraz więcej osób chętnie korzysta z dostępnych funkcjonalności, a urzędy ograniczają kontakt osobisty z klientem. W zabieganym świecie czas jest na wagę złota, a dzięki wprowadzanym rozwiązaniom informatycznym można wygospodarować go więcej i wykorzystać w inny sposób. W dzisiejszej publikacji napiszemy co to jest konto organizacji i jak założyć konto dla organizacji przez e-Urząd Skarbowy.
Dostęp do e-Urzędu Skarbowego (eUS) mają wszyscy, którzy dysponują komputerem i posiadają internet. Nie trzeba instalować żadnej aplikacji, wystarczy wejść na stronę internetową podatki.gov.pl, przejść na stronę logowanie do eUS i wybrać sposób logowania. Na zrzucie ekranu poniżej widzimy dostępne formy logowania.
Uwaga!
Wybierając logowanie z wykorzystaniem danych podatkowych dostępna będzie jedynie usługa Twój e-PIT, pozostałe usługi przygotowane w ramach eUS będą niedostępne |
---|
W jaki sposób dokonać rozliczenia przez usługę Twój e-PIT można przeczytać w podlinkowanej publikacji.
Do tej pory przez eUS swoje sprawy mogły załatwiać jedynie osoby fizyczne wybierając “Konto osoby fizycznej”. Pod koniec 2023 roku dołożona została nowa funkcjonalność: “Konto organizacji”.
Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym pozwala na załatwianie spraw online wszystkim podmiotom, bez względu na formę organizacyjną, będą to w szczególności:
|
Organizacja, która będzie chciała się ubiegać o dostęp do konta w eUS musi posiadać numer NIP. Jednak dostęp do konta organizacji będzie miała osoba fizyczna posiadająca numer PESEL, w tym celu organizacja musi złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego.
Przyznanie dostępu do konta organizacji w eUS jest możliwe na podstawie wniosku złożonego przez organizację do naczelnika urzędu skarbowego |
Wzór wniosku dostępny jest na stronie podatki.gov.pl |
Wniosek można przesłać za pośrednictwem:
|
Ważne!
Dostęp do konta organizacji w eUS oznacza, że osoba fizyczna jest upoważniona do podejmowania czynności w imieniu organizacji. Podjęte czynności mają taki sam skutek prawny, jakby te czynności podejmowała organizacja |
---|
Konstrukcja wniosku jest bardzo prosta, zakres podawanych informacji jest ograniczony.
Po pierwsze: Dane identyfikacyjne organizacji
W części C.1 należy wpisać dane identyfikacyjne organizacji i jej aktualny adres:
Po drugie: Rodzaj przyznanego dostępu do konta organizacji
W części C.2 organizacja ma do wyboru zakres dostępu, jakim będzie dysponowała upoważniona osoba:
Po trzecie: Dane użytkownika, któremu ma być przyznany dostęp
W części D należy podać numer PESEL, imię i nazwisko osoby fizycznej, która ma mieć przyznany dostęp do konta organizacji.
Jak widać na tym samym druku organizacja może odebrać dostęp do konta.
Po czwarte: Dane i podpisy osób reprezentujących organizację
W części E podawane są dane imienne wraz podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podpis złożony w tej części stanowi jednocześnie Oświadczenie o odpowiedzialności karno-skarbowej za podanie niezgodnych z prawdą informacji. Wniosek może zostać podpisany również przez pełnomocnika ogólnego.
Katalog czynności możliwych do zrealizowania przez konto organizacji w eUS jest obszerny, a znajdą się w nim w szczególności:
Jak można przeczytać w pytaniach i odpowiedziach na stronie podatki.gov.pl konto organizacji może być udostępniane wielu użytkownikom, a jedna osoba fizyczna może mieć dostęp do wielu kont organizacji. Osoba fizyczna, która uzyska dostęp do konta organizacji loguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, a następnie zmienia kontekst, w jakim jest zalogowana – przełącza się na konto odpowiedniej organizacji.
Wprowadzenie możliwości założenia konta dla organizacji jest na pewno krokiem w dobrym kierunku. Dzięki temu wszyscy przedsiębiorcy będą mogli załatwiać swoje sprawy bez wychodzenia z domu. Wybierając osobę, która będzie miała dostęp do konta organizacji należy zdawać sobie sprawę, że podejmowane przez nią czynności mają taki sam skutek, jakby robiła to organizacja we własnym imieniu. Dlatego też ważne jest, żeby osoba, którą upoważnia organizacja cieszyła się jej zaufaniem. Uzyskanie dostępu wymaga złożenia wniosku do urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji i identyfikacji. Dopiero gdy wniosek zostanie zarejestrowany w organie podatkowym osoba fizyczna będzie miała dostęp do konta organizacji i będzie mogła z niego korzystać.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!