Pracodawca zatrudniający pracowników oprócz akt osobowych ma obowiązek prowadzić min. ewidencję czasu pracy. Jest to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Według art. 149 k.p. pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Jednym z elementów pozwalających na prawidłową ewidencję czasu pracy jest lista obecności.
Ewidencja czasu pracy
Kartę ewidencji czasu pracy pracodawca prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika. Powinna ona obejmować:
- pracę w poszczególnych dobach, w tym pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy,
- dyżury,
- urlopy,
- zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy,
- w stosunku do pracowników młodocianych pracodawca uwzględnia w ewidencji także czas ich pracy przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego.
Pracodawca do karty ewidencji czasu pracy pracownika dołącza jego wnioski o udzielenie czasu wolnego od pracy w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych. Pracodawca udostępnia ewidencję czasu pracy pracownikowi, na jego żądanie.
Ważne!
W przypadku pracowników, którzy są objęci zadaniowym systemem czasu pracy, pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy.Ewidencja czasu pracy w serwisie ifirma.pl:
Ewidencję czasu pracy możemy utworzyć w naszym serwisie.
Wchodzimy na zakładkę ewidencja czasu pracy
> stwórz ewidencję miesięczną
> wybierz pracownika (wybieramy pracownika z listy)
> wybieramy umowę
> zaznaczamy: “pobierz nominalny czas pracy z umowy” oraz “uwzględniaj tylko dni robocze”
> stwórz ewidencję czasu pracy,
otwiera się strona z ewidencją czasu pracy, którą możemy: wydrukować, dodać godziny pracy (jeżeli nie zaznaczymy wcześniej, że pobierzemy nominalny czas pracy z umowy), albo „dodać nieobecności” (podajemy typ absencji np. choroba, urlop wypoczynkowy, bezpłatny czy macierzyński),
> Zatwierdzamy
Utworzoną ewidencję możemy wydrukować.
Lista obecności
Według Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek ustalenia w regulaminie pracy sposobu potwierdzenia przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwienia nieobecności. Dotyczy to pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Pozostali pracodawcy powinni taką informację przekazać pracownikowi na piśmie w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Czyli od pracodawcy zależy, w jaki sposób pracownicy będą potwierdzali swoją obecność w firmie. To pracodawca decyduje o tym, że pracownicy będą podpisywać się na karcie ewidencji czasu pracy czy też zostaną wprowadzone indywidualne listy obecności, na których pracownicy będą wpisywać godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Czy na liście obecności można skreślić UW.
Otóż pracownik miał mieć urlop w jednym tygodniu – lista została wypełniona z uwzględnieniem urlopu, jednak pracownik poprosił o przesuniecie urlopu na inny tydzień. Czy w takiej sytuacji można dokonać skreślenia na liście obecności urlopu czy należy stworzyć nową listę.
Proszę na liście obecności przekreślić UW -obok postawić parafkę i prawidłowy wpis. Na dole listy proszę zamieścić informację dotyczącą tej zmiany.