|
|
3 minut czytania

Ewidencja na kasie fiskalnej sprzedaży VAT marża a JPK_V7

Ewidencjonujesz sprzedaż VAT marża na kasie fisklanej? Sprawdź jak księgować paragony w nowym JPK_V7.

VAT marża

Nowe pliki JPK_V7 i dodatkowe oznaczenia transakcji zrobiły niemałe zamieszanie w rozliczeniach podatku VAT. Niektóre rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej ze względu na sposób rozliczania podatków są objęte dedykowanymi tylko dla nich oznaczeniami. Tak też jest w przypadku stosowania procedury VAT marża przy prowadzeniu firmy.

VAT marża kto może skorzystać?

Z tej formy opodatkowania w VAT na zasadach szczególnych mogą skorzystać usługi turystyki i dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, antyków, przedmiotów kolekcjonerskich. Marża stanowi różnicę pomiędzy kwotą jaką otrzymamy za sprzedaż towaru/usługi a wydatkami na ich nabycie, jest to szczególny rodzaj prowizji.

Jak ewidencjonować transakcje w VAT marża w nowym JPK_V7?

W związku ze zmianą struktur plików JPK w zakresie podatku VAT od 1 października 2020 r. przedsiębiorcy zostali obarczeni dodatkowymi obowiązkami, które polegają na stosowaniu oznaczeń kodowych GTU, oznaczeń procedur, dokumentów. Ogólne informacje zostały zapisane w rozporządzeniu w sprawie informacji jakie muszą się znaleźć w JPK_V7. Zgodnie z tym dla procedury VAT marża zostały zarezerwowane specjalne oznaczenia – MR_T i MR_UZ.

Jak ewidencjonować na kasie fiskalnej sprzedaż VAT marża?

Przepisy o obowiązku posiadania kasy fiskalnej nie wykluczają opodatkowania VAT marża. Z tego też powodu takie transakcje mogą być objęte fakturami VAT marża dla firm, ale również paragonami fiskalnymi dla osób fizycznych. Jeżeli chodzi o faktury VAT marża to temat został uregulowany w ustawie o VAT, ale w zakresie kas fiskalnych przepisy milczą. A jest to procedura szczególna, na fakturze VAT marża nie ma kwoty podatku VAT i tak samo jest na paragonach fiskalnych, VAT należny przedsiębiorca musi wyliczyć i wykazać w ewidencji sprzedaży VAT. Dlatego w przypadku kas fiskalnych należałoby prowadzić odrębną ewidencję, w której znajdą się wszystkie paragony wystawione dla transakcji VAT marża, aby w sposób prawidłowy obliczyć VAT należny.

W jaki sposób wykazywać paragony w JPK_V7?

Stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) jakie można usłyszeć na infolinii KIS idzie w kierunku, aby w ewidencji VAT, tym samym w JPK_V7, wykazać:

  • w przypadku kiedy jest wystawiony paragon – należy wykazać każdy paragon oddzielnie – bez wykazania oznaczenia RO dla poszczególnych paragonów,
  • jeżeli jest paragon i od razu do paragonu jest wystawiona faktura VAT marża (faktur dla osoby fizycznej lub dla firmy) – wykazywanie faktury w ewidencji bez oznaczenia FP, ale z oznaczeniami MR_T lub MR_UZ.
  • jeżeli jest wystawiony paragon i został wykazany, a następnie nabywca prosi o fakturę to stanowisko KIS jak ewidencjonować sprzedaż na ten moment nie jest znane.

Jak widać jeżeli chodzi o JPK_V7 niejedno nas jeszcze pewnie będzie zaskakiwać. Trudno na ten moment znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania, ponieważ przepisy wielu kwestii nie regulują. Potrzebny jest czas, aby takie kwestie problematyczne zostały wyjaśnione. Pozostaje mieć nadzieję, że Ministerstwo Finansów opublikuje kolejną listę pytań i odpowiedzi, na której znajdziemy również odpowiedź na nasze dzisiejsze pytanie.

Czy pośrednictwo sprzedaży aut powinno posiadać oznaczenie GTU? – przeczytaj.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Jak ewidencjonować VAT marża na kasie fislaknej?

    Przepisy o obowiązku posiadania kasy fiskalnej nie wykluczają opodatkowania VAT marża. Z tego też powodu takie transakcje mogą być objęte fakturami VAT marża dla firm, ale również paragonami fiskalnymi dla osób fizycznych.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003