Jak zaksięgować dostawę towarów lub materiałów handlowych, gdy faktura jeszcze nie dotarła? Odpowiedź znajdziesz w naszym tekście, poświęconym tzw. fakturze w drodze.
Każdy przedsiębiorca może znaleźć się w sytuacji, kiedy to zakupione przez niego towary handlowe lub materiały podstawowe zostaną dostarczone zanim otrzyma on fakturę potwierdzającą ich zakup. Mówi się wówczas o fakturze w drodze. Jak należy dokonać rozliczenia takiego zdarzenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Zgodnie z par. 16 ust. 1 rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, otrzymanie materiałów podstawowych, a także towarów handlowych powinno zostać potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Co więcej, jeżeli materiał podstawowy lub towar handlowy został dostarczony przed otrzymaniem faktury, wówczas przedsiębiorca powinien sporządzić szczegółowy opis otrzymanej dostawy.
WAŻNE!
W art. 22 ust. 6b ustawy o PIT znajdziemy informację na temat momentu poniesienia kosztu – jest to dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania danego kosztu. Zapis ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów.
Wspomniany wyżej opis otrzymanej dostawy towarów handlowych lub materiałów podstawowych powinien zawierać przede wszystkim:
Na podstawie tak stworzonego opisu (potwierdzonego datą i podpisem osoby przyjmującej dostawy) przedsiębiorca powinien dokonać zapisu w kol. 10 KPiR, w dacie dostawy materiałów podstawowych lub towarów handlowych. Dokument ten stanowi bowiem dowód zakupu, który powinien zostać połączony z otrzymaną później fakturą (jeżeli dostawa faktury).
Przy księgowaniu na podstawie opisu dostawy materiałów podstawowych lub towarów handlowych może zdarzyć się, że informacje posiadane przez przedsiębiorcę w momencie dostawy nie były kompletne i wartość faktury różni się od wartości wykazanej wcześniej w KPiR. W takiej sytuacji podatnik powinien zaksięgować wspomnianą różnicę do księgi przychodów i rozchodów w dacie otrzymania faktury.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dzień dobry,
Jeśli towary zostały zaksięgowane na podstawie opisu w marcu na kwotę 1000 zł, a faktura została wystawiona i otrzymana w kwietniu na kwotę 900 zł, to kwota 100 zł zmniejszy koszty uzyskania przychodu marca czy kwietnia?
Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź.