|
|
3 minut czytania

Zastosowanie ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – to system informatyczny, stworzony po to, aby umożliwić użytkownikom załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem internetu. Portal nadzorowany jest przez Ministra Cyfryzacji. Usługodawcami są jednostki administracji publicznej.

epuap do czego służy

Do czego służy ePUAP obywatelom i przedsiębiorcom? Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, stworzony po to, aby umożliwić załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem internetu. Portal nadzorowany jest przez Ministra Cyfryzacji. Usługodawcami są jednostki administracji publicznej. Portal ePUAP umożliwia komunikowanie się między:

  • obywatelami a administracją,
  • przedsiębiorcami a administracją,
  • między jednostkami administracji publicznej.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze i najbardziej przydatne funkcje serwisu.

Wyszukiwanie usług

Poszczególne kategorie spraw do załatwienia dostępne są po kliknięciu zakładki „KATALOG SPRAW”.

KATALOG SPRAW - ePUAP

Katalog spraw w ePUAP

 

Do czego służy ePUAP – przykładowe kategorie w ePUAP:

  1. sprawy obywatelskie,
  2. przedsiębiorczość,
  3. podatki, opłaty, cła,
  4. motoryzacja i sport,
  5. geodezja i kartografia,
  6. infrastruktura,
  7. dofinansowanie z funduszy UE.

Np. w odniesieniu do kategorii „Podatki, opłaty, cła”, w zakładce „Podatki” – znajdują się następujące usługi:

podatki opłaty i cła - ePUAP

Jak wygląda platforma ePUAP?

 

Na portalu znajdują się tylko e-usługi udostępnione, tzn. że nie wszystkie sprawy, jakie można załatwić w wybranym urzędzie zostały przeniesione na platformę. Biorąc pod uwagę oczekiwania klientów jest to wada.

Ponadto okazuje się, że e-usługi takie same np. złożenie deklaracji na podatek leśny, w jednym urzędzie gminy są do załatwienia, a w innym są niedostępne.

Tak, więc należy sprawdzić, czy wybrany urząd obsługuje określoną sprawę.

Jak założyć konto ePUAP?

W celu załatwienia sprawy na platformie ePUAP należy najpierw zarejestrować się, korzystając z zakładki „Zarejestruj się”, a następnie uzyskać profil zaufany, który pozwoli na korzystanie z usług serwisu. Uzyskanie profilu zaufanego jest bezpłatne. Niektóre sprawy nie wymagają zalogowania, ale o tym decyduje każdy z urzędów (większość wymaga zalogowania). Logowanie do systemu możliwe jest także za pomocą certyfikatu kwalifikowanego oraz przez bankowość elektroniczną.

Do zalet platformy ePUAP można zaliczyć to, że jest:

  • bezpłatna,
  • nieskomplikowana w obsłudze,
  • niektóre sprawy, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą można załatwić np.:
    • złożenie deklaracji dotyczących podatków lokalnych w szczególności podatek od nieruchomości, podatek transportowy,
    • wysłanie pism ogólnych do urzędów,
    • złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej,
    • złożenie wniosku na zezwolenie na sprzedaż alkoholu,
    • dokonanie wpisów w CEIDG,
  • przybywa coraz więcej spraw, które można załatwić, ponieważ coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi przez ePUAP.
▶ Przeczytaj również: ePUAP – w czym przyda się przedsiębiorcy?
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Mariusz Łoś

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003