Wybór pomiędzy firmą usługową a produktową to jedna z kluczowych decyzji, którą należy podjąć, startując z nowym biznesem. W artykule przyjrzymy się temu dylematowi, analizując plusy i minusy obu podejść, a także dostarczając wskazówek, które pomogą ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Liczba firm w Polsce z roku na rok rośnie. W „Raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” wydanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości możemy przeczytać, że w 2021 roku w naszym kraju działało 2,36 miliona przedsiębiorstw. Oznacza to wzrost o 4,2% w stosunku do roku 2020 i o 31,3% w stosunku do roku 2012. Ile firm spośród nich to firmy oferujące usługi?
Większość, bo aż 53,9%, czyli 1,27 miliona. Reszta działa w sektorze handlowym (20,9%), budowlanym (15,6%) i przemysłowym (9,6%). Wyraźnie widać więc, jakie firmy chętniej zakładają Polacy. Jeśli zastanawiasz się, czy uruchomić firmę usługową, a może lepiej postawić na firmę sprzedającą produkty, to czytaj dalej, bo mamy kilka wskazówek, które pomogą ci rozstrzygnąć ten dylemat i podjąć dobrą decyzję.
Żebyśmy mówili o jednym i tym samym, na początek ustalmy, czym w zasadzie jest firma usługowa, a czym firma produktowa. No więc tak: firma usługowa oferuje klientom usługi, czyli coś niematerialnego, czego nie zamkniesz w pudełku, np. poradę prawną lub wykonanie strony internetowej. Natomiast firma produktowa produkuje i dystrybuuje towary – zarówno te fizyczne, jak i cyfrowe, np. gry wideo.
Oba rodzaje dostarczania wartości na rynek wiążą się z pewnymi ograniczeniami i możliwościami, jakie należy wziąć pod uwagę, decydując się na którąś z tych form.
W rozmowie z Gregiem Albrechtem swoimi doświadczeniami na temat rozwoju firmy usługowej i produktowej podzielił się Adrian Wolak, który wcześniej rozwijał software house (biznes usługowy), a dziś tworzy SaaS dla zespołów HR – Traffit (produkt).
Mimo że software house, który współtworzył Adrian, generował wysokie przychody, to jego zdaniem w tego typu biznesach dużym wyzwaniem jest praca z klientami. Klienci mają wymagania, którym trzeba sprostać. Narzucają terminy, których trzeba dopiąć. Nie zawsze mają rację i nie zawsze liczą się z doświadczeniem wykonawcy.
Natomiast wykonawca zawsze musi wykonać pracę zgodnie z oczekiwaniami klienta. Zdaniem Adriana Wolaka w biznesie produktowym wygląda to nieco inaczej.
Tworząc własny produkt, oczywiście wsłuchujesz się w potrzeby klientów, ale tworzysz go według własnych pomysłów. Za to minusem firm produktowych jest wolniejsze tempo rozwoju – zwłaszcza na początku, potem osiąga się efekt kuli śnieżnej, wszystko przyspiesza, a firma wreszcie zaczyna się skalować.
Wchodząc na rynek jako firma usługowa, nie trzeba nią pozostawać do końca życia. Z powodzeniem można zmienić model biznesowy i rozszerzyć działalność o sprzedaż produktów. Zresztą coraz częściej zauważamy taką praktykę na rynku. Netflix, który niegdyś oferował wyłącznie cudze produkcje, dziś sam produkuje filmy i seriale.
Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów na polskim rynku jest sieć salonów fryzjerskich Jean Louis David, która w trakcie pandemii COVID-19 i lockdownów, podobnie jak wiele innych firm usługowych, znalazła się w niemałych tarapatach.
DlaHandlu.pl podaje, że w trakcie kryzysu spowodowanego koronawirusem sieć salonów fryzjerskich Jean Louis David zaczęła borykać się z mniejszym ruchem, a w efekcie ze spadkami przychodów, które w zależności od miesiąca były niższe aż o 20-30%. Ponadto w tamtym czasie Jean Louis David zamknął 3 z 75 swoich lokali.
Zmobilizowało to zespół odpowiedzialny za firmę do poszukiwania rozwiązania. Padło na sklep internetowy, w którym marka mogłaby sprzedawać kosmetyki do pielęgnacji włosów. Jak zaplanowano, tak zrobiono. W ciągu 5 dni Jean Louis David wspólnie z Fast White Cat postawił sklep internetowy, który zaczął minimalizować straty.
Podsumowując artykuł, przedstawiamy cztery pytania, które pomogą ci podjąć decyzję odnośnie wyboru pomiędzy firmą usługową a firmą sprzedającą produkty. Warto zadać sobie poniższe pytania, a odpowiedzi zanotować na kartce papieru.
To pytanie jest fundamentalne, bo nie każdy problem można rozwiązać produktem, a nie każdą potrzebę zaspokoić usługą. Dlatego zastanów się, jaki konkretny problem chcesz rozwiązać. Czy jest to potrzeba rynku, na którą lepiej odpowiesz produktem, czy może usługą? Czy ktoś już rozwiązał ten problem, oferując usługę lub sprzedając produkt? Zrób research i zainspiruj się.
Przed uruchomieniem biznesu warto realistycznie ocenić swoje zasoby. Obejmuje to nie tylko kapitał, ale także umiejętności, doświadczenie i czas. Firmy produkcyjne mogą wymagać większych inwestycji początkowych, podczas gdy firmy usługowe często opierają się na wiedzy i umiejętnościach. Zadając sobie to pytanie, zyskasz jasny obraz swoich możliwości i ograniczeń.
Zastanów się, czy twoje rozwiązanie ma potencjał do rozwoju i ekspansji na większą skalę. Produkty często są łatwiejsze do masowej produkcji i dystrybucji, podczas gdy usługi mogą być bardziej niestandardowe i trudniejsze w skalowaniu. Określenie potencjału do rozwoju pomoże ci wybrać właściwą formę działalności.
Czy chcesz być producentem innowacyjnych produktów, czy może bardziej zależy ci na świadczeniu wysokiej jakości usług? Zastanów się, jakie aktywności lubisz podejmować jako przedsiębiorca. Jaką firmą chcesz kierować? Wybór ten wpłynie na strategię rozwoju i marketingu twojej firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!