Prowadzenie działalności gospodarczej jako fotograf może wiązać się z koniecznością zakupu rekwizytów do sesji reklamowych, które fotograf przeprowadza dla swoich klientów. Czy tego typu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?
- 1. Rekwizyty dla fotografa
- 2. Reklama i reprezentacja a koszt uzyskania przychodu
Omówione zagadnienia:
Rekwizyty dla fotografa
Fotograf, przyjmujący zlecenie stworzenia sesji reklamowej może zlecić nabycie niezbędnych gadżetów swojemu klientowi lub też nabyć je we własnym zakresie – jest to zależne od umowy, zawieranej między stronami. Ponadto, jeśli to fotograf będzie zobowiązany do przygotowania niezbędnych rekwizytów, odzieży, kosmetyków, po wykonaniu sesji przedmioty mogą pozostać na jego wyposażeniu lub też stanowić element przekazywany klientowi – w tym drugim przypadku koszt zakupionych gadżetów zostanie przeniesiony na nabywcę sesji.
W sytuacji, gdy fotograf nabywa rekwizyty niezbędne do sesji reklamowej swojego zleceniodawcy zasadniczo nie powinno być wątpliwości, że wydatki takie stanowią koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z podstawową zasadą, tego typu zakup jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, a co za tym idzie – z uzyskiwaniem przychodu.
Jeśli zakupione rekwizyty są następnie oddawane zamawiającemu sesję, a tym samym – ujmowane w wartości usługi i traktowane jako przychód, tym bardziej możliwe powinno być uwzględnienie ich zakupu w kosztach.
Uwaga!
Jeśli rekwizyty reklamowe mają pozostać na stanie studia fotograficznego w celu wykorzystywania ich w przyszłości, warto zwrócić uwagę na ich wartość. Może się bowiem okazać, że gadżety powinny być zaliczone do wyposażenia (wartość powyżej 1.500 zł netto lub brutto, w zależności od statusu VAT podatnika) bądź środków trwałych (analogicznie, wartość powyżej 10.000 zł netto lub brutto).
Reklama i reprezentacja a koszt uzyskania przychodu
Wątpliwości, czy zakup rekwizytów do sesji reklamowych może być uznany za koszt uzyskania przychodów, wzbudza najczęściej zapis art. 23 ust. 1 pkt. 23, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji.
Generalnie ubiór, kosmetyki czy inne gadżety, mające poprawić wizerunek przedsiębiorcy i firmy uznawane są za koszty reprezentacji, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodu; chyba że zostały opatrzone trwałym logo firmy. Jeśli nabycia odzieży, kosmetyków czy innych rekwizytów dokonywałby fotograf, a gadżety te miałyby pozostać na stanie jego firmy, najprawdopodobniej takie logo nie byłoby nanoszone.
Mimo to zauważyć należy, że fotograf nabywający np. garnitury czy kosmetyki do makijażu nie ma celu poprawienia własnego wizerunku, ale zwiększenie atrakcyjności swojej oferty na rynku, poprzez wachlarz dodatkowych rekwizytów i gadżetów poprawiających jakość sesji. Tym samym, tego typu wydatki dokonywane przez fotografa nie powinny być uznawane za koszty reklamy albo reprezentacji, ale za standardowe koszty prowadzenia działalności, stanowiące koszty uzyskania przychodu.
Podobne wątpliwości może wzbudzać nabycie mniej trwałych rekwizytów zdjęciowych, jak żywność bądź żywe kwiaty. Wykorzystanie ich w sesji najczęściej nie ujmuje im wartości, w związku z czym po zakończeniu zdjęć mogą zostać zużyte w bardziej tradycyjny sposób – sam fotograf może skorzystać z posiłku albo wykorzystać kwiaty do dekoracji. Dlatego też kupując żywność do sesji, należy być bardzo ostrożnym z zaliczaniem jej do kosztów – organ skarbowy może bowiem uznać, że fotograf odniósł dzięki takim zakupom osobistą korzyść, co wyklucza firmowy koszt.
Uwaga!
Jeśli zakup żywności lub kwiatów leży po stronie fotografa, ale po sesji są one przekazywane klientowi, a koszt zakupu jest uwzględniony w cenie usługi fotograficznej, zaliczenie takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie powinno wzbudzać wątpliwości.
Sytuacja z kwiatami może być mniej groźna, jeśli po sesji pozostają one np. jako dekoracja w studiu fotograficznym. Warto przy tym pamiętać, że obowiązek udowodnienia takiego faktu spoczywa zawsze po stronie przedsiębiorcy, zatem – szczególnie jeśli studio to np. część prywatnego lokalu – tutaj także zalecana jest ostrożność.
wpis interesujący