|
|
4 minut czytania

Fotograf – zakup rekwizytów do sesji a koszt uzyskania przychodu

Prowadzenie działalności gospodarczej jako fotograf może wiązać się z koniecznością zakupu rekwizytów do sesji reklamowych, które fotograf przeprowadza dla swoich klientów. Czy tego typu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

fotografowie a koszt uzyskania przychodu

Prowadzenie działalności gospodarczej jako fotograf może wiązać się z koniecznością zakupu rekwizytów do sesji reklamowych, które fotograf przeprowadza dla swoich klientów. Czy tego typu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Rekwizyty dla fotografa

Fotograf, przyjmujący zlecenie stworzenia sesji reklamowej może zlecić nabycie niezbędnych gadżetów swojemu klientowi lub też nabyć je we własnym zakresie – jest to zależne od umowy, zawieranej między stronami. Ponadto, jeśli to fotograf będzie zobowiązany do przygotowania niezbędnych rekwizytów, odzieży, kosmetyków, po wykonaniu sesji przedmioty mogą pozostać na jego wyposażeniu lub też stanowić element przekazywany klientowi – w tym drugim przypadku koszt zakupionych gadżetów zostanie przeniesiony na nabywcę sesji.

W sytuacji, gdy fotograf nabywa rekwizyty niezbędne do sesji reklamowej swojego zleceniodawcy zasadniczo nie powinno być wątpliwości, że wydatki takie stanowią koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z podstawową zasadą, tego typu zakup jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, a co za tym idzie – z uzyskiwaniem przychodu.

Jeśli zakupione rekwizyty są następnie oddawane zamawiającemu sesję, a tym samym – ujmowane w wartości usługi i traktowane jako przychód, tym bardziej możliwe powinno być uwzględnienie ich zakupu w kosztach.

Reklama i reprezentacja a koszt uzyskania przychodu

Wątpliwości, czy zakup rekwizytów do sesji reklamowych może być uznany za koszt uzyskania przychodów, wzbudza najczęściej zapis art. 23 ust. 1 pkt. 23, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji.

Generalnie ubiór, kosmetyki czy inne gadżety, mające poprawić wizerunek przedsiębiorcy i firmy uznawane są za koszty reprezentacji, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodu; chyba że zostały opatrzone trwałym logo firmy. Jeśli nabycia odzieży, kosmetyków czy innych rekwizytów dokonywałby fotograf, a gadżety te miałyby pozostać na stanie jego firmy, najprawdopodobniej takie logo nie byłoby nanoszone.

Mimo to zauważyć należy, że fotograf nabywający np. garnitury czy kosmetyki do makijażu nie ma celu poprawienia własnego wizerunku, ale zwiększenie atrakcyjności swojej oferty na rynku, poprzez wachlarz dodatkowych rekwizytów i gadżetów poprawiających jakość sesji. Tym samym, tego typu wydatki dokonywane przez fotografa nie powinny być uznawane za koszty reklamy albo reprezentacji, ale za standardowe koszty prowadzenia działalności, stanowiące koszty uzyskania przychodu.

Podobne wątpliwości może wzbudzać nabycie mniej trwałych rekwizytów zdjęciowych, jak żywność bądź żywe kwiaty. Wykorzystanie ich w sesji najczęściej nie ujmuje im wartości, w związku z czym po zakończeniu zdjęć mogą zostać zużyte w bardziej tradycyjny sposób – sam fotograf może skorzystać z posiłku albo wykorzystać kwiaty do dekoracji. Dlatego też kupując żywność do sesji, należy być bardzo ostrożnym z zaliczaniem jej do kosztów – organ skarbowy może bowiem uznać, że fotograf odniósł dzięki takim zakupom osobistą korzyść, co wyklucza firmowy koszt.

Uwaga!

Jeśli zakup żywności lub kwiatów leży po stronie fotografa, ale po sesji są one przekazywane klientowi, a koszt zakupu jest uwzględniony w cenie usługi fotograficznej, zaliczenie takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie powinno wzbudzać wątpliwości.

Sytuacja z kwiatami może być mniej groźna, jeśli po sesji pozostają one np. jako dekoracja w studiu fotograficznym. Warto przy tym pamiętać, że obowiązek udowodnienia takiego faktu spoczywa zawsze po stronie przedsiębiorcy, zatem – szczególnie jeśli studio to np. część prywatnego lokalu – tutaj także zalecana jest ostrożność.

Czy wiesz, czym różni się reprezentacja od reklamy? Sprawdź przewodnik w pigułce!

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 16 listopada 2020 o 11:35
    Mr. Nobody

    wpis interesujący

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003