|
|
2 minut czytania

Franczyza a koszt – jak rozliczyć?

Franczyzobiorca w ramach umowy korzysta z licencji i patentów franczyzodawcy. Franczyza a koszt – sprawdź, jak rozliczyć wydatki.

franczyza a koszt

W ramach umowy franczyzowej przekazywane są prawa (np. do posługiwania się nazwą i logiem firmy/sieci) i wiedzą (tzw. know-how). Niejednokrotnie w ramach umowy franczyzobiorca korzysta z licencji i patentów franczyzodawcy. Franczyzie towarzyszy umowa, która określa wzajemne prawa i obowiązki stron. Franczyza – sprawdź jak rozliczyć wydatki.

Franczyza  – wstępna opłata

Za wejście zwykle franczyzodawca pobiera wstępną opłatę franczyzową, którą dokumentuje fakturą. W ocenie organów podatkowych umowa franczyzy jest podobna do umowy licencyjnej i tak winna być rozliczana. Wartość opłaty wstępnej do kwoty 10 tys. zł może zostać jednorazowo rozliczona w kosztach, w przypadku wartości wyższej oraz wykorzystania wiedzy z zawartej umowy z zamiarem dłuższym niż rok – podatnik powinien potraktować ją jako wartość niematerialną i prawną, a co za tym idzie – poddać amortyzacji.

W myśl art. 22b ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. licencje,
  2. wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how),

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Wartość niematerialną i prawną do kwoty 10 tys. zł można rozliczyć jednorazowo, w przypadku kwot wyższych związanych z opłatą wstępną, należy rozliczyć je poprzez liniową amortyzację. W myśl art. 22m ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres amortyzacji winien być nie krótszy niż 60 miesięcy.

Dokonywane odpisy amortyzacyjne przedsiębiorca może rozliczać w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.

Pozostałe opłaty

Najczęściej przedsiębiorca ponosi inne opłaty np. uzależnione od osiągniętego zysku, opłaty marketingowe. Opłaty te są również dokumentowane fakturami i powinny być rozliczane bezpośrednio w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.

Szukasz pomysłu na biznes? Sprawdź czym jest franczyza!

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003