W ramach umowy franczyzowej przekazywane są prawa (np. do posługiwania się nazwą i logiem firmy/sieci) i wiedzą (tzw. know-how). Niejednokrotnie w ramach umowy franczyzobiorca korzysta z licencji i patentów franczyzodawcy. Franczyzie towarzyszy umowa, która określa wzajemne prawa i obowiązki stron. Franczyza – sprawdź jak rozliczyć wydatki.
Franczyza – wstępna opłata
Za wejście zwykle franczyzodawca pobiera wstępną opłatę franczyzową, którą dokumentuje fakturą. W ocenie organów podatkowych umowa franczyzy jest podobna do umowy licencyjnej i tak winna być rozliczana. Wartość opłaty wstępnej do kwoty 10 tys. zł może zostać jednorazowo rozliczona w kosztach, w przypadku wartości wyższej oraz wykorzystania wiedzy z zawartej umowy z zamiarem dłuższym niż rok – podatnik powinien potraktować ją jako wartość niematerialną i prawną, a co za tym idzie – poddać amortyzacji.
W myśl art. 22b ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
- licencje,
- wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how),
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Wartość niematerialną i prawną do kwoty 10 tys. zł można rozliczyć jednorazowo, w przypadku kwot wyższych związanych z opłatą wstępną, należy rozliczyć je poprzez liniową amortyzację. W myśl art. 22m ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres amortyzacji winien być nie krótszy niż 60 miesięcy.
Dokonywane odpisy amortyzacyjne przedsiębiorca może rozliczać w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.
Pozostałe opłaty
Najczęściej przedsiębiorca ponosi inne opłaty np. uzależnione od osiągniętego zysku, opłaty marketingowe. Opłaty te są również dokumentowane fakturami i powinny być rozliczane bezpośrednio w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.