Wymiana handlowa pomiędzy krajami Unii Europejskiej, ale również poza nią daje wiele nowych możliwości. Często przedsiębiorcy boją się podjąć wyzwanie i rozpocząć wymianę handlową poza granicami naszego kraju. Warto poznać sposoby i źródła weryfikacji zagranicznego kooperanta, aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i stresów.
- 1. Metody weryfikacji kontrahenta zagranicznego
- 2. Elementy umowy z zagranicznym kontrahentem
- 3. Zabezpieczenie transakcji zagranicznej
Weryfikacja firm zagranicznych – omówione zagadnienia:
Metody weryfikacji kontrahenta zagranicznego
Przed podpisaniem kontraktu warto dołożyć wszelkich starań, aby sprawdzić naszego przyszłego partnera biznesowego. Oto praktyczne metody weryfikacji:
- Sprawdzanie firmy najlepiej rozpocząć od rejestru firm europejskich, który znajdziemy na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość.
- Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie w bazie podatników VAT w UE. vSprawdzanie licencji na prowadzenie działalności gospodarczej w niektórych krajach, gdzie funkcjonuje taki system. System rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI.
- Sprawdzenie czy firma nie prowadzi rejestru przedstawicielstw w Polsce. Jeżeli firmę znajdziemy w rejestrze można założyć, że firma istnieje i funkcjonuje. Możliwość sprawdzenia w biuletynie informacji publicznej.
- Nawiązanie kontaktu z placówką dyplomatyczną w kraju kontrahenta. Takim kanałem informacyjnym można wejść w posiadanie bezpłatnych informacji z organów rejestrowych, z izb czy wywiadowni gospodarczych. Można też w ten sposób zdobyć wiedzę o firmach, z którymi mają problemy polscy przedsiębiorcy. Często placówki dyplomatyczne prowadzą ewidencje firm, które nie są uczciwe wobec polskich firm. Wykaz placówek znajduje się tutaj.
- Dwustronne izby handlowe działające na terenie Polski mogą być cennym źródłem informacji o zagranicznych firmach. Są one członkami m.in. Krajowej Izby Gospodarczej.
- Sprawdzanie ogólnie dostępnych informacji w Internecie – strona internetowa, fora dyskusyjne, opinie o firmie, sprawdzamy na giełdach wierzytelności.
- Skorzystanie z odpłatnej usługi międzynarodowej wywiadowni gospodarczej. opłaty uzależnione są od zakresu danych jakie chcemy uzyskać i stopnia trudności z ich zdobyciem.
- Referencje od dotychczasowych kontrahentów, o które możemy poprosić naszego przyszłego kooperanta. Może to być również lista klientów, z którymi prowadzi współpracę. Kontakt z nimi pomoże potwierdzić jego wiarygodność.
Elementy umowy z zagranicznym kontrahentem
Bardzo ważne w przypadku problemów z zagranicznym kontrahentem jest właściwe przygotowanie kontraktu. Oto najważniejsze zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie:
- Nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej, szczegółowe określenie odpowiedzialności każdej ze stron.
- Przedmiot kontraktu: nazwa towaru, dane techniczne, szczegółowy opis,
- Cena jednostkowa, ilość i wartość transakcji,
- Warunki płatności i terminy dostawy.
- Reklamacje.
- Kary umowne.
- Umowa może być zawarta w wielu językach, istotne jest określenie wersji językowej na potrzeby ewentualnego sporu w sądzie.
Zabezpieczenie transakcji zagranicznej
W przypadku transakcji zagranicznych jest większa niepewność czy otrzymamy zamówiony towar, ale również dłuższy transport zwiększa ryzyko jego uszkodzenia. Dlatego też przedsiębiorcy decydują się na zawieranie umów ubezpieczeniowych w postaci:
- Polisy ubezpieczeniowej:
- pojedynczej zawartej na określoną transakcję,
- generalnej zawartej na określony z góry czas.
- Certyfikat asekuracyjny – ubezpieczyciel potwierdza zawarcie certyfikatu generalnego na całą dostawę.
- Noty pokrycia lub maklerskie noty kryjące – wystawiane zamiast certyfikatu ubezpieczeniowego. Zawierają informację, że dostarczona partia towaru została ubezpieczona w jednej lub kilku firmach ubezpieczeniowych według podziału opisanego w nocie.