Świadczenie usług drogą elektroniczną to dynamiczny obszar biznesu, ale także niosący za sobą szereg obowiązków dla usługodawców. Poznaj kluczowe zasady związane z ochroną danych, regulaminem usług i wyłączeniem odpowiedzialności. W tym artykule zgłębimy tajniki e-commerce i transmisji danych, a także odkryjemy kluczowe aspekty rozliczeń usług.
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną reguluje kwestie takie jak obowiązki usługodawcy związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, zasady wyłączania odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną czy też zasady ochrony danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług świadczonych drogą elektroniczną.
Co więcej ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną posiada charakter statutowy dla prawa nowych technologii.
O tym jakie obowiązki spoczywają na usługodawcy i jakie są zasady ochrony danych osobowych znajdziesz w niniejszym artykule.
Świadczenie usługi drogą elektroniczną oznacza wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne [por. art. 2 pkt 4 ustawy o świadczeniu usług droga elektroniczną].
Świadczenie usług drogą elektroniczną podlega prawu państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, na którego terytorium usługodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
– na zasadach określonych przez przepisy odrębne swoboda świadczenia usług drogą elektroniczną może zostać ograniczona, jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia, obronność, bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo publiczne.
Stronami umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną są:
Do obowiązków usługodawcy związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną należą w szczególności:
Jeśli usługodawca jest przedsiębiorcą, to jest obowiązkiem jest również podanie informacji dotyczących właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia.
Z kolei usługodawca jako osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje również:
Wśród szczególnych obowiązków informacyjnych wyróżnia się zapewnienie usługobiorcy dostępu do aktualnej informacji o:
naruszenie ogólnych obowiązków informacyjnych podlega karze grzywny.
Usługodawca zapewnia działanie systemu teleinformatycznego, którym się posługuje, umożliwiając nieodpłatnie usługobiorcy:
Świadczenie usług i sprzedaż towarów na odległość – o nowych regulacjach unijnych branży e-commerce przeczytasz tutaj.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi obligatoryjny dokument sporządzany przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na rzecz swoich klientów w trybie zdalnym. Treść regulaminu regulowana jest również przez ustawę o prawach konsumenta, rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) i Kodeks cywilny.
Do zadań usługodawcy w tym zakresie należy:
Regulamin określa w szczególności:
Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 tj. (łącznie):
– udostępnienie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną nie prowadzi samo w sobie do zawarcia umowy o świadczenie usługi drogą elektroniczną.
Obowiązkiem usługodawcy jest określenie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz nieodpłatne udostępnienie usługobiorcy regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Z kolei na żądanie usługobiorcy winien udostępnić regulamin w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.
Informacja handlowa zawiera:
Usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną obejmujące transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych przez odbiorcę usługi lub zapewnienie dostępu do sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, nie ponosi odpowiedzialności za treść tych danych, jeżeli:
Wyłączenie odpowiedzialności, o którym mowa powyżej obejmuje także automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie transmitowanych danych, jeżeli działanie to ma wyłącznie na celu przeprowadzenie transmisji, a dane nie są przechowywane dłużej, niż jest to w zwykłych warunkach konieczne dla zrealizowania transmisji.
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na żądanie innego podmiotu:
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto przy zachowaniu warunków, o których mowa powyżej niezwłocznie usunie dane albo uniemożliwi dostęp do przechowywanych danych, gdy uzyska wiadomość, że dane zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został uniemożliwiony, albo gdy sąd lub inny właściwy organ nakazał usunięcie danych lub uniemożliwienie do nich dostępu.
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.
Usługodawca, który:
Powyższych przepisów nie stosuje się, jeżeli usługodawca przejął kontrolę nad usługobiorcą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Usługodawca może przetwarzać następujące dane osobowe usługobiorcy niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego między nimi:
W celu realizacji umów lub dokonania innej czynności prawnej z usługobiorcą, usługodawca może przetwarzać inne dane niezbędne ze względu na właściwość świadczonej usługi lub sposób jej rozliczenia.
Usługodawca może przetwarzać, za zgodą usługobiorcy i dla celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji usługobiorców z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości usług świadczonych przez usługodawcę, inne dane dotyczące usługobiorcy, które nie są niezbędne do świadczenia usługi drogą elektroniczną.
Usługodawca może przetwarzać następujące dane charakteryzujące sposób korzystania przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną (dane eksploatacyjne):
A jeśli chodzi o ograniczenia w danych podawanych przy rozliczeniu usługi świadczonej drogą elektroniczną, to rozliczenie usługi świadczonej drogą elektroniczną przedstawione usługobiorcy nie może ujawniać rodzaju, czasu trwania, częstotliwości i innych parametrów technicznych poszczególnych usług, z których skorzystał usługobiorca, chyba że zażądał on szczegółowych informacji w tym zakresie.
Niewątpliwie świadczenie usług drogą elektroniczną pozostawia szereg obowiązków na usługodawcy, m.in. związane z treścią i sposobem udostępnienia wzorca umownego, tj. regulaminu świadczenia usługi drogą elektroniczną czy też określenie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną.
A jeśli świadczysz usługi elektroniczne dla firm, to w tym artykule sprawdzisz jak rozliczać podatek VAT. A jeśli świadczysz usługi elektroniczne na rzecz konsumenta, to przejdź do tego artykułu, aby sprawdzić jak prawidłowo prowadzić rozliczenia VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.