Wyjaśnienia do zmian
Pomimo faktu, że wprowadzone zmiany przede wszystkim upraszczają zasady fakturowania poprzez zmniejszenie ilości wymaganych danych na fakturze lub poprzez wprowadzenie możliwości podania innych danych niż obecnie wymagane, podatnik wciąż może na fakturach wystawionych w 2013 roku uwzględnić dane, które nie będą już wymagane od 1 stycznia. Większość wprowadzonych zmian ma charakter fakultatywny i nie powinny narzucać na podatnika wymogu modyfikacji dotychczas przyjętego sposobu fakturowania. Według broszury wydanej przez Ministerstwo Finansów: W konsekwencji zmienione przepisy, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2013 r. nie powinny powodować konieczności istotnych zmian w systemach księgowych. Najważniejsze zmiany i ich wpływ na korzystanie z serwisu ifirma.pl:1. Imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy
Podatnik będący osobą fizyczną identyfikowany jest za pomocą imienia i nazwiska i te dane muszą być podane na fakturze. Nazwa lub nazwa skrócona mogą, ale nie muszą zostać podane. Podatnik, który nie jest osobą fizyczną posługuje się przede wszystkim nazwą pełną oraz nazwą skróconą i na fakturze umieszcza dane zgodne ze zgłoszeniem identyfikacyjnym. Można podać zarówno nazwę pełną, jak i skróconą. Aby w serwisie ifirma nazwa Sprzedawcy była prawidłowo podawana na fakturze należy w odpowiedni sposób skonfigurować dane pojawiające się na fakturze.Poprzez ścieżkę: administracja → ustawienia → dane firmy należy sprawdzić czy domyślna wartość wyświetlana na fakturze (nazwa lub nazwa skrócona) zawierają imię i nazwisko użytkownika. Jeśli nie to poprzez ścieżkę administracja → ustawienia → dane użytkownika przy polu nazwisko należy zaznaczyć opcję ‘wyświetlaj na fakturze’ lub ewentualnie dopisać imię i nazwisko do używanej na fakturze nazwy firmy.
Jedna rzecz mi jakby nie pasuje – zawsze wydawało mi się, że po to jest nazwa skrócona abym mógł jej używać, również na fakturach zakupu towarów lub usług.
Czy jeśli na fakturze nabywania czegokolwiek nie będzie mojego imienia i nazwiska to taka faktura jest niedobra?
Zmiany niby mają sens, bo w dłuższym okresie upraszczają sprawy księgowe, chociaż przez parę miesięcy pewnie będzie bałagan. Mogę się założyć, że zacofane księgowe będą wymagały dopisania na fakturze „faktura VAT”, tak jak teraz (na początku 2013) domagają się jeszcze papierowych faktur wysłanych pocztą, chociaż już od dawna można je wysłać przez Internet.
Z drugiej strony to takie trochę przypinanie kwiatka do kożucha, bo są dziesiątki innych problemów dotyczących przedsiębiorców niż to co będzie napisane na fakturze – chociażby nadal nierozwiązana do końca kwestia płacenia VAT-u od niezapłaconych faktur.