Dnia 16 maja 2022 roku został odwołany stan epidemii w związku z COVID oraz jednocześnie przekształcony w stan zagrożenia epidemicznego.
W czasie stanu epidemii wprowadzono pewne rozwiązania podatkowe, których czas obowiązywania określono do końca stanu epidemii lub określony czas po jej odwołaniu lub odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego. Zobaczmy więc, jakie zmiany podatkowe przynosi odwołanie stanu epidemii.
Odwołanie stanu epidemii wywołuje zmiany w podatkach od czerwca 2022 oraz stycznia 2023. Kolejny zmiany związane są z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego, który obecnie zastąpił stan epidemii i nie wiemy jeszcze kiedy będzie odwołany.
Od czerwca zmiany wystąpią w obszarach, których czas obowiązywania określono do końca miesiąca, w którym zniesiono stan epidemii: Są to m.in.:
W styczniu 2023 zmiany nastąpią w preferencjach, które obowiązują do końca roku, w którym odwołano stan epidemii. Są to m.in:
Te zmiany nastąpią dopiero po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, który wszedł na miejsce stanu epidemii. Obecnie nie jest znana data jego odwołania.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dzień dobry, w Państwa artykule znajdują się pewne nieprawdziwe informacje:
“podatek minimalny – przestaje obowiązywać zwolnienie z podatku minimalnego, czyli od przychodów od wynajętych budynków. Podatek z tego źródła przychodów będzie wynosił 3,5% od tej nadwyżki ponad 10 milionów.”
Podatek minimalny (24ca CIT) to coś innego niż podatek od przychodów od wynajętych budynków (24b CIT). Poza tym ten drugi wynosi 0,035% podstawy opodatkowania, a nie 3,5%. Zwolnienie w okresie COVID dotyczyło właśnie podatku od przychodów z budynków.
Dziękujemy za komentarz. W przypadku podatku minimalnego możemy się spotkać ze zbieżnością nazwy, ponieważ pojęcie „podatku minimalnego” przyjęło się dla dwóch źródeł.
1 – dla podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 30g ustawy o PIT (a także art. 24b ustawy o CIT) . Potocznie ten podatek był i jest nazywany podatkiem minimalnym (również MF stosowało taką nazwę: https://www.podatki.gov.pl/cit/wyjasnienia/zasady-rozliczania-i-placenia-podatku-od-przychodow-z-budynkow-tzw-minimalny-podatek-dochodowy/).
2- dla podatku z art. 24ca ustawy o CIT, który wszedł w życie stosunkowo niedawno, bo 1 stycznia 2022 r.
Poprawiliśmy tekst, aby uniknąć niewłaściwych interpretacji.