Od lipca 2019 roku w przypadku przekroczenia limitu 2 mln zł wypłat na rzecz jednego zagranicznego kontrahenta, polski płatnik będzie miał obowiązek pobrać podatek u źródła według standardowych stawek przewidzianych przez ustawy o podatkach dochodowych. Nowe przepisy przewidują możliwość jego odzyskania poprzez złożenie wniosku o zwrot podatku u źródła.
Już od 1 lipca 2019 roku polska firma, która w ciągu roku przekroczy limit 2 mln zł wypłat z tytułu nabycia usług niematerialnych od jednego podatnika z zagranicy, będzie zobowiązana odprowadzić do urzędu skarbowego podatek u źródła od nadwyżki ponad tę kwotę według standardowej stawki. Obowiązek ten wystąpi nawet wówczas, gdy spełnione będą warunki zezwalające na zastosowanie zwolnienia lub obniżonej stawki. Co ważne, nadpłacony podatek będzie można odzyskać, składając stosowny wniosek o zwrot podatku u źródła wraz z wymaganymi załącznikami.
Zgodnie z nowymi regulacjami, jeśli po przekroczeniu ustawowego limitu 2 mln zł zostanie pobrany podatek u źródła według standardowej stawki, będzie można go odzyskać. W takim wypadku konieczne jest złożenie wniosku o zwrot podatku u źródła. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że z wnioskiem takim może wystąpić kontrahent zagraniczny, ponieważ w tym wypadku to on jest podatnikiem. Istnieje możliwość, by z wnioskiem o zwrot podatku u źródła wystąpiła polska firma będąca płatnikiem tego podatku. Przepisy zezwalają na to wówczas, gdy podatek zostanie zapłacony z jego własnych środków (czyli to on poniesie ciężar ekonomiczny tego podatku).
Procedura złożenia wniosku i zwrotu podatku będzie jednak skomplikowana i długotrwała. Konieczne będzie bowiem dołączenie do wniosku o zwrot podatku u źródła wielu załączników, tj.:
Czas na dokonanie zwrotu podatku u źródła będzie wynosił co do zasady sześć miesięcy. Co do zasady, ponieważ będzie mógł on zostać wydłużony na czas weryfikacji wniosku (w zasadzie na czas nieokreślony). W ramach takiej weryfikacji wniosku mogą zostać podjęte czynności sprawdzające i kontrolne, zarówno po stronie płatnika, jak i po stronie podatnika zagranicznego, co w rzeczywistości może doprowadzić do sytuacji, w której na zwrot będziemy czekać nawet kilka lat.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!