Zastanawiasz się kto musi prowadzić ewidencję czasu pracy? W takim razie koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł.
Temat ewidencjonowania czasu pracy nie jest nowy, obowiązuje już od kilku lat. Dotyczy to osób samozatrudnionych i pracujących na umowę zlecenie i ma związek z wprowadzeniem minimalnej stawki godzinowej. W dzisiejszej publikacji napiszemy jak prowadzić ewidencję czasu pracy w jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zanim przejdziemy do omówienia zasadniczego tematu należy wyjaśnić niektóre pojęcia z nim związane, co ułatwi jego lepsze zrozumienie. Samozatrudnienie stało się bardzo popularne i coraz więcej firm chce nawiązywać współpracę właśnie na takich zasadach. Jeśli pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę może być poproszony przez pracodawcę o przejście na samozatrudnienie, zobaczmy więc czym ono się charakteryzuje.
Osobę, która zarejestrowała w CEIDG działalność gospodarczą i w świetle przepisów stała się osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą |
Przedsiębiorcę, który nie zatrudnia pracowników i nie zleca prac podwykonawcom |
Bardzo często osobę, która współpracuje z byłym pracodawcą |
Osoba, która przechodzi na samozatrudnienie ma ten komfort, że może dowolnie regulować swoje relacje biznesowe. Oznacza to, że ma wolną rękę z kim będzie współpracować. Może to być jeden kontrahent, przykładowo były pracodawca a może ich być nieskończenie wielu. Tak naprawdę trudno jest wskazać czym różni się osoba samozatrudniona od osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, nie ma tu wyraźnej granicy. Jednak decydując się na samozatrudnienie trzeba liczyć się z konsekwencjami, m.in. bez względu na to, czy osiągamy dochody czy też nie trzeba na pewno co miesiąc płacić ZUS. Często trudno jest również ocenić, jaki pułap dochodów wypracujemy, chyba że mamy podpisane umowy o długofalowej współpracy. To tyle na temat samozatrudnienia, przejdziemy teraz do ewidencji czasu pracy.
Zanim przejdziemy do omówienia ewidencji czasu pracy napiszemy kilka słów o minimalnej stawce godzinowej. Co roku zmienia się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, przyjęty do opracowania projektu ustawy budżetowej. Wydawane jest również Rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej.
Mówiąc o ewidencji czasu pracy mamy na myśli prowadzenie kontroli ilości godzin przeznaczonych na realizację zlecenia lub świadczenia usługi. Obowiązek ewidencjonowania wynika z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w którym została ustalona minimalna stawka godzinowa. W przypadku umów zlecenie i umów o świadczenie usług strony określają w umowie sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, ustawa nie określa sposobu, w jaki należy tego dokonywać.
Forma prowadzenia ewidencji jest dowolna i wynika z ustaleń pomiędzy stronami |
Informacja o liczbie godzin może być przekazana w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej w terminie poprzedzającym wypłatę wynagrodzenia.
|
Dokumenty potwierdzające liczbę godzin przechowuje się przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne |
Uwaga!
Ewidencji czasu pracy nie trzeba prowadzić w następujących przypadkach:
|
Ewidencja czasu pracy jest prowadzona do umów zlecenie i umów o świadczenie usług, jeżeli są one zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności nie obowiązuje minimalna stawka godzinowa, jak również nie muszą prowadzić ewidencji czasu pracy. Forma ewidencji może mieć dowolną postać: pisemną, elektroniczną lub dokumentową. Informacje na temat prowadzenia ewidencji czasu pracy znalazły się w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą powinni przestrzegać tych przepisów, ponieważ PIP może na nich nałożyć karę za łamanie przepisów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!