



Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że reklama została uregulowana w następujących aktach prawnych:
Reklama w Internecie jest elektronicznym przekazem handlowym pochodzącym od podmiotu prywatnego bądź publicznego w związku z jego działalnością gospodarczą. Celem takiego przekazu jest promocja produktu, usługi lub firmy, ale w formie online, tj. z wykorzystaniem internetu i technologii cyfrowej. Reklama internetowa, tak samo jak tradycyjna, musi być zgodna z przepisami prawa.
Aby reklama w Internecie była zgodna z prawem, to nie może być przede wszystkim:
Przestrzeganie tych zasad zapewni legalność reklamy, przede wszystkim zgodność z prawem, jasność i przejrzystość, respektowanie praw konsumentów.
Należy również zapamiętać, że niekiedy reklama może wykorzystywać wizerunki osób, znaki towarowe itp. W takim przypadku podmiot powinien legitymować się odpowiednimi licencjami albo zgodami, ponieważ przykładowo wykorzystanie cudzego wizerunku bądź dzieła bez zgody właściciela może prowadzić do konsekwencji prawnych.
Konsekwencje prawne rodzi również umieszczanie nielegalnej reklamy, np. stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji. W takim przypadku poszkodowany może dochodzić roszczeń na drodze postępowania sądowego, żądając przykładowo zaprzestania niezgodnych z prawem działań, złożenia oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie czy też zwrócenia bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Z kolei bardziej dotkliwymi konsekwencjami są sytuacje, gdy dochodzi do naruszenia przepisów ustawy o radiofonii i telewizji przez nadawcę reklamy – wówczas skutkiem może być kara nałożona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji:
Aby kampania reklamowa była zgodna z prawem, należy przestrzegać omówionych powyżej regulacji prawnych.
Do najważniejszych elementów kampanii reklamowej, które zapewnią jej zgodność z prawem, należą:
Przeprowadzenie kampanii reklamowej zgodnej z prawem wymaga przestrzegania szeregu przepisów prawa, które mają na celu ochronę konsumentów, konkurencji oraz zapewnienie uczciwego i rzetelnego przekazu handlowego. Zarówno reklama, jak i cała kampania reklamowa muszą być zgodna z prawem, co oznacza, że nie mogą wprowadzać w błąd czy też promować zakazanych prawem produktów. Tym samym każdy element kampanii reklamowej musi być zgodny z obowiązującymi normami prawnymi, bowiem naruszenie przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, prawnych oraz wizerunkowych firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.