Przedsiębiorca, który likwiduje działalność ma do spełnienia szereg obowiązków. Jednym z nich jest sporządzenie remanentu likwidacyjnego na cele podatku od towarów i usług. Dowiedz się więcej na ten temat!
Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą powinien pamiętać o konieczności sporządzenia dokumentów wymaganych przez przepisy właściwych ustaw. Co ważne, czynni podatnicy VAT – poza tradycyjnym remanentem likwidacyjnym dla celów podatku dochodowego – mają obowiązek przygotowania remanentu likwidacyjnego do celów VAT. Jak sporządzić taki dokument? Co powinien zawierać?
Remanent likwidacyjny do celów VAT powinien obejmować towary, przy których nabyciu przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i które na dzień likwidacji działalności pozostają w firmie oraz mają wartość użytkową. Co ważne, co do zasady będą to towary, których zakup został udokumentowany fakturą, niezależnie od tego, czy podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia VAT.
W remanencie likwidacyjnym należy ująć nie tylko towary handlowe i materiały, ale również środki trwałe oraz wyposażenie i inne zakupy (jak np. narzędzia, drukarka), od których przedsiębiorca miał prawo odliczyć podatek od towarów i usług.
Spis z natury sporządzany na dzień likwidacji firmy powinien zawierać:
Remanent likwidacyjny do celów VAT należy sporządzić na dzień likwidacji działalności, czyli zaprzestania wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (o zamiarze przeprowadzenia spisu z natury w takim wypadku nie trzeba informować urzędu skarbowego). Na wycenę wartości spisu przedsiębiorca ma kolejnych 7 dni.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 przedsiębiorcy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący ostatni dzień prowadzenia działalności.Wartość remanentu likwidacyjnego należy wykazać w deklaracji VAT składanej za ostatni okres rozliczeniowy prowadzenia działalności (zwiększa on kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego). Kwotę podatku od towarów i usług wynikającą z przeprowadzonego spisu należy wykazać w części C deklaracji VAT-7 (VAT-7K) oraz w JPK_VAT jako podatek należny od towarów i usług objętych spisem z natury (poz. 36 w VAT-7(18) oraz VAT-7K(12)):
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, poza ostatnią deklaracją, przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczyć (pocztą lub osobiście) do urzędu skarbowego pisemną informację o sporządzonym spisie i jego wartości oraz kwocie podatku VAT wynikającej z tego spisu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Witam czy konieczne jest dostarczenie remanentu likwidacyjnego lat do urzędu na papierze , czy wystarczy zrobić zapis w rejestrze VAT wpis o nazwie “remanent likwidacyjny vat”? Widać go będzie wtedy w pliku JPK VAT wysyłanym do urzędu.
Dodam , że w mim przypadku wartość remanentu to zero złotych.