Żeby osiągnąć sukces na marketplace, trzeba dobrze znać platformę sprzedażową. Nieustanny rozwój rozwiązań e-commerce wymaga od nas nie tylko śledzenia zmian regulaminowych i nowych przepisów w zakresie handlu online, ale też bycia na bieżąco z aktualizacjami platform. Zobacz, jak sprzedawać na Allegro w 2025 roku, żeby wykorzystać potencjał nowych funkcjonalności.
Allegro zmienia się tak dynamicznie, że za nowościami trudno nadążyć nie tylko osobom, które dopiero startują, ale też sprzedawcom z wieloletnim doświadczeniem. Niektóre z nich mają na celu zwiększenie średniej wartości sprzedaży czy podniesienie komfortu kupujących, inne upodobnienie platformy do zagranicznych gigantów i ułatwienie nawigacji na stronie. Wszystkie jednak są dla sprzedawców dużym wyzwaniem i zwiastują konieczność ponownego stanięcia do wyścigu z konkurencją.
Do najważniejszych zmian na Allegro w poprzednim roku z pewnością możemy zaliczyć:
Jedną z rzeczy, na którą muszą przygotować się sprzedawcy, jest coraz szerszy zakres wykorzystywania rozwiązań opartych na AI.
Już teraz sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację procesu udzielania prostych odpowiedzi na czatach (klientom podpowiada bot Alina), a jej udział w obsłudze klienta będzie się sukcesywnie zwiększał. Uwaga, którą do tej pory poświęcano głównie opisom i usprawnieniu procesu logistycznego, najpewniej w 2025 roku zostanie więc przekierowana na zdjęcia, po których kupujący będą mogli wyszukiwać produkty. W aplikacji mobilnej Allegro poszło jeszcze o krok dalej, wprowadzając opcję wyszukiwania produktów przez zrobienie zdjęcia pożądanego produktu w czasie rzeczywistym.
Warto wśród zdjęć produktu umieścić proste ujęcie artykułu na białym tle, co ułatwi sztucznej inteligencji dopasowanie go do wyszukiwań kupujących. To, jak sprzedawać na Allegro zmienia się więc razem z udziałem AI w procesie wystawiania ofert. Chociaż niektóre rozwiązania nie są jeszcze doskonałe, to sztuczna inteligencja w niektórych zakresach pomaga sprzedawcom (na przykład udzielając wskazówek dotyczących miniatur) i pozwala im zautomatyzować działania (chociażby realizując cross selling i tworząc zestawy produktowe).
Sztuczna inteligencja ma również usprawnić proces decyzyjny kupujących poprzez analizowanie opinii klientów i tworzenie zwięzłych podsumowań. Póki co narzędzie jest w fazie testów i już widać, że będzie wymagało poprawek, np. w zakresie proporcjonalnego rozkładania akcentów między opiniami pozytywnymi i negatywnymi.
Polska platforma pretenduje do roli lidera e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Po Czechach i Słowacji to Węgry stały się kolejnym rynkiem, na który wkroczyło Allegro. Dla polskich sprzedawców jest to jednocześnie szansa na zwiększenie bazy klientów i duże wyzwanie logistyczne. Dostawa paczek do węgierskich klientów może zająć więcej czasu niż jeden dzień roboczy, a sama realizacja zamówień może generować wyższe koszty. Dodatkowo mniej może być samych zainteresowanych – Allegro nie wykupiło (jak w przypadku rynku czeskiego) innej platformy z gotową bazą, ale musi stopniowo i powoli zdobywać zaufanie kupujących.
Rozszerzenie platformy na nowe rynki niewątpliwie będzie się wiązało ze wzrostem konkurencji. Co jednak ciekawe, za swoją największą konkurencję Allegro uznaje sklepy stacjonarne, a konkretnie doświadczenie zakupowe, jakie oferują klientom. Kolejne aktualizacje aplikacji, które pozwalają zapisywać parametry dostawy, sprawiają, że zakup odbywa się za sprawą kilku kliknięć. Również z tego powodu portal premiuje sprzedawców, którzy są najbardziej elastyczni wobec oczekiwań kupujących i oferują szybką dostawę czy wpisują późną godzinę graniczną z gwarancją dostawy następnego dnia. Dobra komunikacja z klientami to trend, który z biegiem czasu nie przestaje być istotny.
Wróćmy do rady Pawła Mielczarka, żeby traktować Allegro jako słup ogłoszeniowy. Marketplace oferuje wiele udogodnień, zwłaszcza logistycznych (opcja SMART czy integracja z operatorami płatności), które sprawiają, że przy stosunkowo niskim progu wejścia można docierać z produktami do tysięcy potencjalnych klientów.
Im więcej jest miejsc w sieci, w których klienci będą mieli okazję zetknąć się z Twoim produktem lub marką, tym większa szansa, że zdecydują się na zakup. Wystawiając oferty na marketplace, możesz dotrzeć do klientów, którzy nigdy nie trafiliby do Twojego sklepu internetowego. Co jednak ważniejsze – dywersyfikacja sprzedaży zwiększa bezpieczeństwo finansowe i gwarantuje przychód, w sytuacji, w której z jakichś przyczyn jeden z kanałów sprzedaży przestanie przynosić zyski. Najlepiej łączyć ze sobą aktywność na marketplace i w sklepie internetowym, sprzedaż stacjonarną i indywidualne relacje z klientami B2B.
Różne przestrzenie w sieci oferują różne możliwości kontaktu z klientem, dlatego ważny jest strategiczny podział celów i budżetu reklamowego. Sklep internetowy warto wykorzystać do realizowania kampanii mailingowych, media społecznościowe do remarketingu, a marketplace do budowania świadomości marki.
Jeśli masz już wystawionych kilka ofert, możesz przeanalizować ich wyniki i na tej podstawie wprowadzić zmiany. Sprawnie działa Allegro Analytics, czyli narzędzie stworzone przez samo Allegro, które generuje dane dotyczące m.in. aktywności użytkowników, efektywności tytułu oferty czy wyników wyszukiwania, a nawet pozwala na przyjrzenie się działaniom konkurencji.
To, co cieszy się popularnością na rynkach zachodnich, z dużym prawdopodobieństwem dotrze również do Polski. To, jak sprzedawać na Allegro, łączy się z poznaniem oczekiwań konsumentów i wyłapaniem kiełkujących trendów. To mogą być nowe produkty, trendy marketingowe czy sposobu prezentacji produktów. Sumienna analiza pozwoli dopasować asortyment do promocji, oszacować wartość towarów i odpowiedzieć na nowe potrzeby kupujących.
Nowy rok z pewnością przyniesie nowe trendy, szczególnie na tak dynamicznie rozwijającym się portalu, jakim jest Allegro. Pierwszym z nich coraz częstsze pojawianie się na portalu kont marek, które sukcesywnie wypierają resellerów. Jeśli przyjdzie Ci konkurować z oficjalnym sklepem producenta, może się okazać, że jedyną drogą na przyciągnięcie klientów będzie obniżenie ceny i mniejsza marża.
Kolejną rzeczą, o którą trzeba zadbać, jest obsługa klienta i poprawa jego doświadczeń zakupowych. Budowanie relacji w modelu e-commerce jest trudne, a stworzenie grupy lojalnych klientów na marketplace stanowi jeszcze większe wyzwanie. Ważniejsze od atrakcyjnej ceny w 2025 roku może okazać się komfort składania zamówień i szybkość ich realizacji. Uwzględnianie różnych form wysyłki i metod płatności, a nawet oferowanie dodatkowych usług, na przykład pakowania na prezent, może być gwarantem sukcesu.
Last, but not least – istotną kwestią tego, jak sprzedawać na Allegro w 2025 roku, jest zapoznanie się z nowymi regulacjami, m.in. rozporządzeniem GPSR, która wymaga od sprzedawców uzupełniania ofert o informacje dotyczące producentów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.