Rozliczasz podatek VAT na zasadzie marży? Sprawdź, jak ustalić marżę kiedy towar używany został zakupiony przez portal zakupowy.
Opodatkowanie w procedurze marży jest szczególną formą opodatkowania w podatku VAT. Tylko niektórzy przedsiębiorcy mają przywilej skorzystania z takiej formy rozliczania podatku. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, jak ustalić VAT marżę od towaru zakupionego przez portal zakupowy.
Na temat rozliczania w procedurze marży pisaliśmy już niejednokrotnie. W uproszczeniu pod pojęciem marży należy rozumieć kwotę prowizji uzyskanej ze sprzedaży towaru używanego, o którym jest mowa w ustawie o podatku VAT. Wysokość tej prowizji będzie stanowiła różnica pomiędzy kwotą sprzedaży a kwotą zakupu określonej kategorii towaru czy usługi.
Pod pojęciem portalu zakupowego kryje się aplikacja lub portal internetowy, który pomaga przy dokonywaniu zakupów interesujących nas towarów i usług. Dzięki takiej formule przedsiębiorca ma dostęp do obszernej bazy dostawców, w której może wyszukiwać interesujące go propozycje transakcji. Korzystając z takiej oferty można m.in.:
Taka forma zawierania transakcji może być bardzo przyjazna dla przedsiębiorcy, dlatego jeżeli rozlicza on sprzedaż w procedurze marży powinien wiedzieć, w jaki sposób ustalić marżę, o czym napiszemy poniżej.
W celu ustalenia VAT marży przedsiębiorca musi posiadać niezbędne dane na temat kwoty sprzedaży i kwoty nabycia towaru używanego. O ile z kwotą sprzedaży nie powinno być większych problemów, to już przy kwocie nabycia można niekiedy mieć problemy z właściwym ustaleniem. Jeżeli chodzi o określenie kwoty nabycia, to mogą się tutaj znaleźć takie pozycje jak:
Kluczowe w całej sprawie będzie ustalenie, jakie kwoty są należne tylko dla sprzedawcy od nabywcy. W kwocie nabycia nie znajdą się wydatki, które zostały poniesione przez nabywcę na rzecz innych podmiotów niż sprzedawca. Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. W jednej z nich z dnia 28 stycznia 2020 roku nr 0114-KDIP1-3.4012.626.2019.1.KK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił, że opłata za korzystanie z platformy aukcyjnej, opłata za obsługę dokumentów oraz transport samochodu nie stanowią składników wynagrodzenia, które sprzedawca samochodu otrzymuje od Wnioskodawcy jako nabywcy samochodu. Faktura na zakup samochodu została wystawiona przez inny podmiot niż faktura za koszty dodatkowe. To oznacza, że przy ustalaniu kwoty nabycia nie będą one brane pod uwagę. Takie podejście organów podatkowych przewija się również w innych interpretacjach podatkowych. W kolejnej nr 0111-KDIB3-3.4012.557.2019.2.JS z dnia 18 lutego 2020 r. również Dyrektor KIS podkreślił, że kwota nabycia obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia nie mogą natomiast zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru, a są należne innym niż dostawca podmiotom.
Może się tak zdarzyć, że przy zakupie towaru używanego przez portal zakupowy nabędziemy produkt, który nie będzie w żaden sposób udokumentowany. Rodzi się w tym miejscu pytanie, czy taką transakcję możemy zaksięgować, a jeżeli tak, to na podstawie jakiego dowodu? Przepisy, a konkretnie ustawa o podatku VAT, nie mówi nic na ten temat przy procedurze marży. Dlatego warto w tym miejscu sięgnąć do wydawanych interpretacji podatkowych, aby poznać stanowisko organów skarbowych na ten temat. W jednej z takich interpretacji nr 0112-KDIL1-3.4012.174.2019.1.AK z dnia 12.06.2019 r. Wnioskodawca zadał pytanie, czy będzie mógł udokumentować dowodem wewnętrznym zakup towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej? Zakupy są dokonywane przez m.in. przez giełdy, aukcje internetowe. Dodatkowo dowody wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego. Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu napisał m.in., że przepisy ustawy o podatku VAT przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych na podstawie marży, jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania. Skoro osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, to nie można wymagać od nich, żeby taki dokument wystawiły. Dlatego Dyrektora KIS uznał za właściwe, że jeżeli na dowodzie wewnętrznym znajdą się informacje: co jest przedmiotem zakupu, kwota zakupu, data zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru, to będą to wystarczające informacje do zaksięgowania zakupu na podstawie dowodu wewnętrznego.
Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna 0113-KDIPT1-3.4012.564.2022.1.OS wydana 25-11-2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży i dlatego zakupy od tych osób można dokumentować dowodami wewnętrznymi. Dowody te powinny opisywać zakupione używane przedmioty wraz z uwzględnieniem ich ceny nabycia, nie trzeba podawać danych sprzedawcy.
Przedsiębiorcy, którzy mają przywilej rozliczania transakcji w procedurze marży powinni zapoznać się z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. Dodatkowo, tak jak to zostało opisane w artykule, w niektórych przypadkach należy poznać stanowisko organów podatkowych, szczególnie co do prawidłowości ustalenia kwoty nabycia towaru używanego. Jeżeli zakup towaru będzie się odbywał przez portal zakupowy mogą zostać wygenerowane dodatkowo koszty, które trzeba będzie uregulować, ale nie zawsze będą one należne sprzedawcy. Dlatego też przy ustalaniu ceny nabycia towaru używanego należy skrupulatnie przeanalizować wszystkie otrzymane dokumenty związane z zakupem. Jeżeli towar używany nabędziemy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej bez żadnego dokumentu, to mamy prawo do ujęcia takiego zakupu na dowodzie wewnętrznym, w taki sposób jak to zostało opisane w publikacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!