Jak wymyślić temat e-booka? Jest to pierwszy i najważniejszy krok do jego stworzenia.
Nie da się przejść do dalszego procesu realizacji, nie mając wiedzy, o czym tak naprawdę chcemy napisać. Dlatego zatrzymajmy się na tym etapie trochę dłużej.
Pisanie e-booka będzie dla Ciebie przyjemnym zadaniem, jeśli zdecydujesz się napisać o czymś, co Cię interesuje. Zastanów się nad takimi aspektami jak:
Dodatkowo możesz zweryfikować swoje odpowiedzi, porównując je ze spostrzeżeniami twoich znajomych i rodziny. Zapytaj o opinię, co według nich robisz najlepiej. Często osoby trzecie są w stanie dostrzec więcej o nas niż my sami, dlatego warto posłuchać ich zdania.
Kiedy masz już swoją listę, zastanów się, czy można podzielić ją na bardziej szczegółowe tematy. W ten sposób możesz dotrzeć do konkretnej niszy odbiorców.
Określenie dla kogo chcemy pisać, może znacząco pomóc w wyborze tematu e-booka. Musimy przede wszystkim postarać się zrozumieć, kim jest nasza grupa docelowa, jakie mają oczekiwania i wartości, w jaki sposób się komunikują i z jakimi problemami się mierzą. Należy zastanowić się również, co jest dla nich impulsem do zakupów, zwłaszcza takich produktów jak e-book.
Jakie pytania warto sobie zadać? Oto przykładowa lista:
Kiedy określiłeś już swoją grupę docelową, warto to wykorzystać. Spróbuj nawiązać z nimi kontakt. Jest na to kilka sposobów:
Najprostszym sposobem, aby dowiedzieć się, jakie tematy wyszukują Internauci, jest skorzystanie z podpowiedzi Google. Wystarczy, że zaczniesz wpisywać dane słowo w wyszukiwarce, a dostaniesz przykładowe rozwinięcia twojej frazy. Jest to szybka i bezpłatna metoda.
Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci znaleźć informacje, o tym czego szukają Internauci i jakie frazy są najczęściej wpisywane. Część z nich będzie dostępna bezpłatnie, jednak większość będzie wymagała poniesienia opłaty. Niektóre narzędzia oferują również limitowane, darmowe wyszukiwania, dlatego warto z nich skorzystać mając już wstępny pomysł na temat.
Przykładową platformą jest Answer The Public. Po wpisaniu konkretnego hasła pokazują się pogrupowane pytania i frazy, które są powiązane z danym tematem. Przykładową platformą jest Answer The Public. Po wpisaniu konkretnego hasła pokazują się pogrupowane pytania i frazy, które są powiązane z danym tematem.
Zastanów się, kto jest Twoją konkurencją. Najlepiej zrób listę swoich największych konkurentów i sprawdź, o czym piszą. Przeanalizuj ich social media, blogi, itp. Poszukaj informacji, czy w swojej ofercie mają e-booki – jeśli tak, to o czym one są? W jakim stylu są napisane? Czy Twoim zdaniem wyczerpują temat?
Kiedy już wiesz więcej o działalności swojej konkurencji, zastanów się, w jaki sposób możesz się wyróżnić. Zakładamy oczywiście, że nie planujesz robić dokładnie tego samego. Musisz znaleźć sposób na wyróżnienie się. Może dodaj więcej przykładów z Twojego doświadczenia? Albo zaproś eksperta lub przedstawiciela wybranej firmy do napisania krótkiego artykułu, który dołączysz do swojego e-booka.
Znasz już swoją grupę docelową i wiesz, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Wiedząc, z jakimi problemami się mierzą, możesz zaoferować im praktyczne rozwiązanie. Nie zawsze czysta wiedza jest tym, czego użytkownicy potrzebują. Często szukają konkretnej odpowiedzi, jak poradzić sobie z daną przeszkodą. Warto to wykorzystać przy tworzeniu e-booka i nadać mu bardziej poradnikowy charakter.
Bezpłatnym sposobem na przekonanie się, jakie e-booki są najchętniej kupowane przez konsumentów, jest odwiedzenie zakładki z bestsellerami, np. na Amazon Kindle eBooks. Możemy przejrzeć, z jakiej kategorii są e-booki, jaka jest ich cena oraz jak oceniają je czytelnicy.
W Internecie można też znaleźć statystyki mówiące o tym, jakie kategorie e-booków są najczęściej kupowane na Amazon Kindle. Według nich najbardziej dochodowe są książki należące do literatury i fikcji. W samym tylko 2019 roku pozycje z tej kategorii osiągnęły ponad 1200 dziennej sprzedaży. Najpopularniejszą podkategorią w tym gatunku jest romans współczesny. Na pozostałych miejscach plasują się Biografie i wspomnienia oraz Self-help (poruszające tematykę motywacji, zdrowego trybu życia, rozwoju, czy podróży).
Wybierając temat swojego e-booka, możemy również sprawdzić listę najmniej konkurencyjnych kategorii. Takie zestawienie przygotował m.in. Amazon Kindle. Są to niszowe gatunki, do których należą:
Całą listę możecie znaleźć pod tym linkiem. Można zauważyć, że najmniej konkurencyjną kategorią jest literatura faktu oraz e-booki dla dzieci z gatunku fikcja.
Powyższe sposoby to tylko przykładowe rozwiązania na wymyślenie tematu e-booka. Podążając za powyższymi radami, powinniście na końcu tego etapu posiadać dosyć spory pogląd na to, o czym chcecie pisać, czy wybrany pomysł jest tym, czego rzeczywiście konsumenci poszukują i w jaki sposób wyróżnić się na tle konkurencji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.