Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, można z nich skorzystać raz w roku. Sprawdź czy możesz skorzystać z wakacji ZUS i dowiedz się jak to zrobić.
Od 01.11.2024, przedsiębiorcy mają możliwość złożenia wniosku ZUS RWS, który umożliwia skorzystanie z wakacji składkowych.
Należy pamiętać, że wniosek można złożyć jedynie w formie elektronicznej i wyłącznie za pomocą platformy eZUS (dawnej PUE ZUS), dlatego też nie będzie możliwości złożenia go za pomocą serwisu IFIRMA. Forma elektroniczna wyklucza możliwość złożenia wniosku w formie papierowej w oddziale ZUS.
Warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca może tylko raz w roku złożyć wniosek o wakacje składkowe. W związku z tym, dla roku 2024 dotyczy to jedynie deklaracji za grudzień (ZUS DRA 12/2024) z płatnością do 20.01.2025.
Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, w tym Fundusz Pracy i Funduszu Solidarnościowego, od najniższej podstawy wymiaru składek. Dotyczą tylko przedsiębiorcy. Składki podlegające pod wakacje składkowe będą finansowane przez budżet państwa.
UWAGA!
Zwolnienie z opłacania składek nie dotyczy składki na ubezpieczenie zdrowotne.
WAŻNE! To jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc skorzystać z wakacji składkowych, zostało opisane tutaj.
Jak złożyć wniosek RWS?
Aby złożyć wniosek, w pierwszej kolejności należy przejść na stronę: www.zus.pl. Kolejno należy w prawym górnym rogu wybrać Zaloguj się do PUE/eZUS.
Zrzut ze strony www.zus.pl
Kolejno należy zalogować się do swojego konta płatnika za pomocą poniższych opcji:
Zrzut ze strony www.zus.pl
UWAGA!
Jeżeli przedsiębiorca nie posiada profilu zaufanego, warto skorzystać z poradnika, który opisuje krok po kroku cały proces: Jak założyć Profil Zaufany?
Po zalogowaniu się do konta należy przejść do zakładki w prawym górnym rogu Płatnik. Kolejno z bocznego menu, należy wybrać Kreatory wniosków → Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe).
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Po wybraniu kreatora wniosku RWS należy zaznaczyć, jaki jest cel złożenia wniosku:
UWAGA!
Uzupełnienie/korekta wniosku oraz wycofanie wniosku możliwe jest tylko do czasu rozstrzygnięcia wniosku przez ZUS.
W sytuacji, kiedy przedsiębiorca uzupełnia wniosek po raz pierwszy, należy wybrać Wniosek. Kolejno należy wybrać opcję Dalej u dołu strony.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Przechodząc do kolejnej sekcji, płatnik zatwierdza dane osobowe dotyczące prowadzonej działalności. Dane jak NIP, PESEL, Imię i Nazwisko będą uzupełnione automatycznie. Dane dotyczące dokumentu tożsamości i nr telefonu są dobrowolne. Jeżeli zostanie podany numer, może to wpłynąć na szybszy termin wyjaśnienia sprawy.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Po uzupełnieniu danych należy u dołu strony wybrać Dalej.
Następna sekcja dotyczy miesiąca i roku, za który przedsiębiorca wnioskuje o zwolnienie z obowiązku opłacania składek.
Serwis na podstawie miesiąca złożenia wniosku, automatycznie wskaże miesiąc kolejny.
Więc jeżeli wniosek zostanie złożony w listopadzie, system podstawi 12 2024.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Kolejno, aby przejść do następnej sekcji, należy wybrać Dalej.
Kolejna zakładka dotyczy oświadczeń w zakresie:
Przedsiębiorca powinien spełnić warunek dotyczący przychodu:
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli:
Wartość przychodu przeliczamy z EUR na PLN według kursu średniego NBP na dzień ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego złożenie wniosku, kurs z 29.12.2023 r. wynosi 4,3480, zatem składając wniosek w listopadzie 2024 mowa o wartości 8 696 000,00 zł.
Przedsiębiorca powinien spełnić warunek dotyczący współpracy z byłym pracodawcą:
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 np. 16 listopada 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli w 2023 roku oraz w okresie od stycznia do 15 listopada 2024 nie prowadził działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku rozpoczęcia działalności lub rok wcześniej wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności, które wchodzą w zakres jego działalności.
Przedsiębiorca jest zobowiązany dysponować limitem pomocy de minimis w wysokości co najmniej sumy obowiązujących go w danym miesiącu kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne, z których chce uzyskać zwolnienie. Limit pomocy de minimis wynosi 300 000 euro i obowiązuje przez okres 3 minionych lat.
Nie istnieje centralny rejestr pomocy, który zawierałby wszelkie możliwe formy otrzymanej pomocy de minimis. Przedsiębiorca może posiłkować się danymi zawartymi w systemach SUDOP (https://sudop.uokik.gov.pl). Należy jednak mieć na uwadze, że dane zawarte w systemach SUDOP nie zawsze wskażą wszystkie niezbędne informacje.
O przyznaniu pomocy de minimis może świadczyć otrzymane od przyznającego pomoc zaświadczenie, lub informacja, że otrzymana pomoc stanowi pomoc de minimis. Zdarzają się takie rodzaje pomocy jak np. jednorazowa amortyzacja, gdzie po to, żeby otrzymać zaświadczenie, należy samodzielnie o nie wystąpić. Dowiedz się więcej o pomocy de minimis i przeczytaj: Pomoc de minims – czym jest? Kompendium 2025
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Kiedy przedsiębiorca wybierze oświadczenie, w sekcji pojawi się opcja Dodaj kolejny podmiot, gdzie konieczne jest wskazanie:
Infolinia ZUS obecnie informuje, iż w przypadku otrzymania pomocy de minimis w postaci jednorazowej amortyzacji jako dane podmiotu należy wskazać dane urzędu skarbowego, pod jaki polega rozliczeniu przedsiębiorca, jaki wystawia zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Kiedy przedsiębiorca wybierze opcję zaświadczenie wówczas przed wysyłką wniosku do ZUS, konieczne jest dołączenie zaświadczania za pomocą funkcji “dodaj załącznik” (zostanie to pokazane w dalszej części instrukcji).
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Po wypełnieniu sekcji dotyczącej pomocy de minimis u dołu strony należy ponownie wybrać Dalej.
Należy pamiętać, że wszelkie odpowiedzi zawarte we wniosku są udzielane pod rygorem odpowiedzialności karnej – czego przedsiębiorca powinien być świadomy.
Po przejściu do następnej strony, kolejna sekcja dotyczy warunków przyznania pomocy de minimis. W tym celu należy wskazać wielkość podmiotu oraz klasę działalności gospodarczej (przeważające PKD).
Wielkość podmiotu podzielona jest na:
Na podstawie opisu, dla większości naszych klientów odpowiednio należy wybrać: mikroprzedsiębiorca.
Następnie w zakładce “Klasa działalności”, należy wskazać przeważające PKD (przeważające PKD – działalność, która ma największy udział w ogólnej działalności podmiotu mierzona kryterium sprzedaży, liczby pracujących). Można również skorzystać z podpowiedzi opisu PKD wybierając “…”
Informacja w zakresie Kodu PKD dostępna jest również w serwisie IFIRMA poprzez zakładkę Login → Konfiguracja → Dane firmy → Rodzaj działalności gospodarczej wg PKD 2007. (Kod PKD, należy wpisać nie używając kropek np. 46622Z zamiast 46.22.Z)
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Po uzupełnieniu sekcji należy analogicznie wybrać Dalej.
Kolejna zakładka jest kontynuacją w zakresie informacji wymagających przy ubieganiu się o pomoc de minmis.
Górny pułap pomocy de minimis odnosi się do wsparcia, które może być udzielone jednemu przedsiębiorcy. W tej części wniosku należy wskazać powiązania z innymi przedsiębiorcami. Definicja jednego przedsiębiorstwa – obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane.
Jak rozumieć powiązania? Jeżeli między dwoma podmiotami występuje, choć jedna niżej opisana sytuacja mówimy o jednostkach powiązanych. Kiedy jedna jednostka gospodarcza:
Bez względu na to czy ww. stosunki zachodzą za pośrednictwem jednej innej, czy kilku innych jednostek gospodarczych-mówimy nadal o jednym przedsiębiorstwie.
Szczegółowe informacje na temat podmiotów powiązanych w kontekście podatkowym, można znaleźć również na blogu eksperckim.
Jeżeli płatnik zaznaczył, chociażby jedną odpowiedź TAK, należy podać numery NIP wszystkich powiązanych przedsiębiorców oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat.
Jeżeli przedsiębiorstwa nie otrzymały pomocy, należy wskazać „0”.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeżeli żadne z powiązań nie zachodzą, należy wszędzie zaznaczyć NIE.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Następnie ponownie należy wybrać Dalej.
W kolejnej sekcji należy wskazać czy przedsiębiorstwo w okresie 3 lat:
Jeżeli płatnik w podpunkcie a) lub b) zaznaczył chociażby jedną odpowiedź TAK, wówczas należy wskazać numery NIP wszystkich połączonych lub przejętych przedsiębiorców oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez połączone lub przejęte przedsiębiorstwa.
Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy, należy wpisać „0”.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeżeli płatnik w podpunkcie a) lub b) zaznaczył chociażby jedną odpowiedź TAK, wówczas należy wskazać numery NIP przed podziałem lub przekształceniem oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przed przekształceniem lub podziałem w odniesieniu do działalności przejętej.
Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to należy wpisać „0”.
Jeżeli natomiast płatnik nie jest w stanie ustalić wielkości pomocy de minimis jaka przypada na wskazane przedsiębiorstwo w wyniku podziału, wówczas należy wskazać łączną wartość pomocy otrzymanej przez przedsiębiorstwo przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorcy przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorstwa na moment podziału.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeżeli płatnik wszędzie zaznaczył NIE, należy przejść do kolejnej strony wybierając u dołu strony Dalej.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Kolejna sekcja w dalszym ciągu odnosi się do informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. W tej zakładce płatnik wykazuje czy działalność, dla której składany jest wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, prowadzona jest we wskazanych dziedzinach.
W sytuacji kiedy przedsiębiorca wybrał wszędzie opcję NIE, wówczas u dołu strony należy wybrać Utwórz i przejdź dalej.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Jeśli przedsiębiorca w którejś z opcji wybrał TAK, wówczas pojawią się opcję e. i f. (wybierając opcję a. lub b.), bądź pojawi się opcja e. (wybierając opcję c. lub d.)
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Pkt f) należy wypełnić wyłącznie w sytuacji, gdy w bloku Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot w pkt a) lub b) zostało zaznaczone TAK. Wówczas należy wskazać, w jaki sposób jest zapewniona rozdzielność.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Ostatnim krokiem jest dodanie załącznika w postaci zaświadczenia, w przypadku jeżeli przedsiębiorca podczas wypełniania wniosku zadeklarował, że korzystał z pomocy de minimis i chce to udokumentować za pomocą zaświadczenia.
Wówczas w tym miejscu należy skorzystać z opcji Dodaj załączniki.
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Następnie, aby wysłać wniosek o wakacje składkowe, należy u dołu strony wybrać Podpisz i wyślij.
Wypełniony wniosek można podpisać za pomocą:
Zrzut z kreatora wniosku RWS
Po wysłaniu wniosku zostanie wygenerowane Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia. Status wniosku można zobaczyć w menu bocznym w wierszu Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek. Wnioski rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Informacje w sprawie wniosku przedsiębiorca otrzyma na swoje konto płatnika PUE/eZUS.
Dodatkowo, na co wskazuje ZUS, informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku przedsiębiorca otrzyma na adres e-mail lub numer telefonu, który podał na PUE/eZUS.
W przypadku zwolnienia ze składek przedsiębiorca otrzyma informację. Jeśli zwolnienie będzie częściowe, lub gdy ulga nie zostanie przyznana, ZUS wyda decyzję w tej sprawie.
Ważne! Dopiero po otrzymaniu informacji z ZUS, iż przedsiębiorca otrzymał ulgę, można wykazać ulgę na deklaracji ZUS, której dotyczą wakacje składkowe.
Stan prawny na dzień: 06.11.2024 r.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!