Okres kiedy w kraju panuje epidemia związana z koronawirusem jest dla wielu przedsiębiorców etapem walki o przetrwanie. Wiele instytucji państwowych w związku z panującą sytuacją na rynku gospodarczym wprowadziła szereg pomocy, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać. Jednym z elementów wsparcia jest możliwość nieopłacania odsetek za zwłokę od należności do ZUS za okres od stycznia 2020. Ulga ta dotyczy wszystkich przedsiębiorców niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa ani obrotów w działalności gospodarczej. Aby móc skorzystać ze wskazanej możliwości, należy przekazać do ZUS druk ZUS RDO.
- 1. Warunki dotyczące skorzystania z pobierania odsetek za zwłokę
- 2. Czym skutkuje przyznanie ulgi?
- 3. Jak przekazać wniosek do ZUS?
- 4. Dane wnioskodawcy
- 5. Treść wniosku
- 6. Uzasadnienie wniosku
Wniosek RDO do ZUS – omówione zagadnienia:
1.Warunki dotyczące skorzystania z pobierania odsetek za zwłokę
Głównymi warunkami jakie należy spełnić aby móc skorzystać z ulgi to:
- podleganie pod ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne przez płatnika,
- zwolnienie z odsetek dotyczy jedynie okresu od stycznia 2020,
- nie jest istotna specyfika i charakterystyka przedsiębiorstwa – z ulgi może skorzystać każdy płatnik,
- odstąpienie jest możliwe, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki.

2. Czym skutkuje przyznanie ulgi?
Dzięki skorzystaniu z ulgi nie będzie konieczności opłacenia odsetek za zwłokę od nieopłaconych składek. Należy natomiast pamiętać, że ulga dotyczy odsetek za okres od stycznia 2020 r.
Skorzystanie z ulgi nie wyklucza możliwości stosowania innych form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
3. Jak przekazać wniosek do ZUS?
Wniosek do ZUS, można przekazać między innymi:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS – instrukcja dotycząca wypełniania wniosku jest dostępna tutaj,
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl,
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS). Warto również zapoznać się na stronie ZUS z oddziałami, które są już dostępne dla klientów.
4. Jak wypełnić wniosek RDO?
W sytuacji gdy przedsiębiorca wypełnia druk papierowo, samodzielnie, wówczas należy pamiętać aby arkusz został wypełniony drukowanymi literami używając do tego długopisu – nie ołówka.
Dane wnioskodawcy
W części pierwszej należy podać dane organizacyjne firmy takie jak: NIP, REGON oraz dane płatnika składek ZUS. Przydatne jest natomiast, aby uzupełnić numer telefonu oraz e-mail, by w przypadku jakichkolwiek pytań ze strony ZUS, kontakt był zdecydowanie łatwiejszy.

Treść wniosku
W sekcji II należy wypełnić miesiąc i rok, za który przedsiębiorca chciałby wnioskować o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę. Należy również wskazać datę, kiedy zostały opłacone składki (bez odsetek) za okres maksymalnie 3 miesięcy.
Należy pamiętać, że o zwolnienie z odsetek można wnioskować tylko w przypadku składek zapłaconych.

Uzasadnienie wniosku
W części III, należy wprowadzić informację czy “opłacenie należności po terminie nastąpiło w związku z epidemią COVID-19”. W przypadku jeżeli przedsiębiorca zaznaczył we wniosku opcję NIE wówczas należy uargumentować dlaczego płatnik zwraca się z prośbą o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę.

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca składa dokument papierowo powinien pamiętać o wprowadzeniu daty oraz o czytelnym podpisie pod wnioskiem. W przypadku złożenia wniosku elektronicznie, data uzupełni się automatycznie a podpis zostanie złożony za pomocą profilu zaufanego.
ZUS wprowadził szereg innych ulg, z których przedsiębiorca w czasie problemów finansowych może skorzystać. Jedną z możliwości jest odroczenie terminu płatności składek ZUS. Ze względu na sytuację związaną z koronawirusem umowę o odroczenie terminu składek można dodatkowo zawiesić. Służy temu wniosek RDS.