Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie. Sprawdź jak wypełnić wniosek.
W jakich sytuacjach przedsiębiorca może składać wniosek?
Możliwość złożenia wniosku RDS jest rozwiązaniem przeznaczonym dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie:
- zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności składek nieopłaconych dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
- rat pomimo wcześniejszego podpisania z ZUS-em umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Płatnik może wnioskować o zawieszenie spłaty składek, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia pobranie wniosku bezpośrednio z ich strony.
Wniosek można złożyć za pośrednictwem:
- formy elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych PUE. Instrukcja dotycząca wypełnienia wniosku dostępna jest tutaj,
- Poczty Polskiej,
- osobiście w placówce ZUS. W przypadku placówek, które w dalszym ciągu pozostają nieczynne, wypełniony i podpisany formularz można wrzucić do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
Jak wypełnić wniosek RDS?
Płatnicy składek, którzy mają zawartą z ZUS umowę o:
- rozłożenie zadłużenia na raty lub
- odroczenie terminu płatności składek
mogą wnioskować na formularzu RDS o zawieszenie zapłaty raty bądź odroczenie terminu należności ZUS. Dzięki uldze przedsiębiorca ma możliwość zapłaty składek w późniejszym terminie, bez naliczania odsetek za zwłokę.
Wniosek składa się z następujących części:
- Dane wnioskodawcy
W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:
- NIP,
- REGON,
- nazwa skrócona (należy wskazać zarówno w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych np. wspólnicy spółek cywilnych)
oraz dane identyfikacyjne płatnika składek takie jak:
- PESEL bądź w przypadku jego braku należy podać rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (osoba fizyczna z nadanym numerem nip i regon nie wskazuje numeru pesel),
- imię,
- nazwisko,
- numer telefonu,
- adres e-mailowy.
W przypadku pytań i wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail w znacznym stopniu ułatwia kontakt z ZUS-em.
- Treść wniosku
W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:
- zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy, Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
- zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek na okres 3 miesięcy. Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
- Uzasadnienie wniosku – wskaż, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na Twoją sytuację finansową i brak możliwości opłacenia w terminie należności
Wniosek RDS – uzasadnienie wniosku W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa. - Oświadczenie ubezpieczonego
Ważne!
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, ZUS wysyła do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże adresu mailowego).
Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.
Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.
W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?
ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.
Ważne !
ZUS wprowadził szereg innych ulg, z których przedsiębiorca w czasie problemów finansowych związanych ze stanem epidemii może skorzystać. Jedną z możliwości jest odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę od stycznia 2020 r., o którą można wnioskować na druku RDO.