W związku z pandemią COVID-19 wiele firm boryka się z dużymi problemami finansowymi. Bardzo często wsparcie oferowane w ramach różnego rodzaju programów okazuje się być niewystarczające. Przedsiębiorcy, którzy mają trudności z terminowym regulowaniem różnego rodzaju zobowiązań mogą skorzystać z ulg w spłacie w postaci rozłożenia na raty, odroczenia. Sprawdźmy co oferuje ZUS przedsiębiorcom.
- 1. Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia?
- 2. Jak wypełnić wniosek RDU?
Wniosek RDU – omówione zagadnienia:
Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia?
Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS o odroczenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek ZUS z ulgą bez opłaty prolongacyjnej.
Warunki skorzystania z ulgi:
- Z wnioskami mogą się zwrócić wszyscy, a więc zarówno ci, którzy prowadzą działalność jednoosobowo jak również firmy, które zatrudniają pracowników.
- Bez znaczenia pozostaje wielkość firmy i od kiedy prowadzona jest działalność gospodarcza.
- Ulga dotyczy składek ZUS opłacanych od stycznia 2020 roku, nie dotyczy lat wcześniejszych.
- Wniosek złożony przed terminem płatności składek spowoduje brak naliczania odsetek za zwłokę. Złożony po terminie płatności składek wiąże się z zapłata odsetek za zwłokę od terminu płatności do dnia złożenia wniosku o ulgę.
Jak wypełnić wniosek RDU?
Wniosek RDU można składać tylko elektronicznie przez PUE ZUS albo przez stronę gov.pl.
- Zalogować się na PUE ZUS.
- Wybrać zakładkę Płatnik.
- Z bocznego menu wybrać “Dokumenty i wiadomości” – “Dokumenty robocze”.
- Zaznaczyć wniosek RDU i “Utwórz dokument”.
- Wniosek można utworzyć również przez “Usługi” – “Katalog usług” – “Przejdź do usługi”.
- Po wyświetleniu formularza automatycznie wypełniają się dane identyfikacyjne przedsiębiorcy. W “Treści wniosku” należy zaznaczyć opcje właściwe dla przedsiębiorcy.
- W uzasadnieniu należy opisać w jaki sposób epidemia COVID-19 wpłynęła na obecna sytuację finansową przedsiębiorcy.
- Przed wysłaniem należy wcisnąć przycisk “Sprawdź” wówczas zaznaczą się obowiązkowe pola, które nie zostały wypełnione. Po ich uzupełnieniu można już wysłać wniosek RDU.
- profilu PUE,
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- podpisu zaufanego (PZ ePUAP) lub
- podpisu osobistego (e-dowodu).
9. Wysyłka wniosku RDU
10. Po tej akceptacji system zapyta w jaki sposób podpisać wniosek. Do wyboru są następujące opcje:
Podpis profilem PUE nie wymaga podawania żadnych dodatkowych danych – wystarczy się zalogować do swojego profilu na portalu PUE ZUS.
Podpis zaufany jest bezpłatny. Aby go uzyskać, należy złożyć wniosek o profil na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie potwierdzić swoją tożsamość za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w placówce ZUS albo w urzędzie miasta lub gminy. Możesz również złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Swoją tożsamość potwierdza się za pośrednictwem wideo rozmowy z urzędnikiem.
Uzyskany w ten sposób profil jest ważny przez 3 miesiące.
Podpis z kwalifikowanym podpisem elektronicznym wydają centra certyfikacji. Jest to usługa płatna.
Podpis osobisty (e-dowód) można uzyskać bezpłatnie przy składaniu wniosku o nowy dowód osobisty. Certyfikat podpisu osobistego znajdzie się w e-dowodzie. Aby korzystać z podpisu osobistego, musimy posiadać czytnik NFC do e-dowodu oraz zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie.
W przypadku pytań i wątpliwości jednostka ZUS, do której skierowany został wniosek będzie się kontaktowała z przedsiębiorcą telefonicznie bądź mailowo. Jeżeli otrzymana odpowiedź z ZUS będzie niezadowalająca dla przedsiębiorcy może on złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Ma na to 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi z ZUS. Wystarczy złożyć pismo w tej sprawie do placówki ZUS.
W przypadku pytań i wątpliwości można również korzystać z pomocy telefonicznie pod numerami:
- W dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 – 15 pod numerami telefonu:
22 290 87 02,
22 290 87 03, - W dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00 – wybierając „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS), a następnie wybierając temat rozmowy 7 – wsparcie dla przedsiębiorców.
Jak wypełnić wniosek RDO przez PUE ZUS – przeczytaj. ▲ wróć na początek