Masz zaległości w opłacaniu składek ZUS? Sprawdź co możesz zrobić.
Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą dużo wyzwań. W firmie, tak jak w życiu, bywają różne okresy, raz lepsze innym razem nieco gorsze. Powodów może być wiele i często są one po prostu nie do przewidzenia. Najlepszym na to przykładem jest obecny okres pandemii, której nikt nie był w stanie przewidzieć. Dlatego warto wiedzieć i pamiętać jak sobie pomóc, żeby nie wpaść w pętlę zadłużenia.
Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.
Z wnioskiem o raty może wystąpić każda osoba, która posiada zadłużenie wobec ZUS.
Będą to przede wszystkim:
Wniosek składa się z 4 części i po kolei omówimy w jaki sposób należy go wypełnić.
W pierwszej części należy podać dane wnioskodawcy, NIP, REGON, nazwę firmy lub imię i nazwisko jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, dane adresowe i kontaktowe, które ułatwią komunikację z ZUS.
W części drugiej przedsiębiorca podaje szczegółowe informacje na temat posiadanego zadłużenia, a więc jego wysokość w rozbiciu na: ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. W tej części należy wskazać czy ubiegamy się o rozłożenie całości czy też części zadłużenia na raty.
W części trzeciej przedsiębiorca wpisuje swoje propozycje spłaty zadłużenia, podaje liczbę rat, kwotę raty i terminy płatności. Bardzo ważną część wniosku stanowi jego uzasadnienie. Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.
W części czwartej zgodnie z informacjami jakie znajdują się na stronie ZUS należy dołączyć następujące dokumenty:
Ponadto w tej części zaznacza się formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.
Wymagane jest załączenie dokumentacji w żądanym zakresie:
Sposoby przekazania wniosku:
Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić jak najszybciej, maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Wniosek może zostać rozpatrzony zarówno pozytywnie jak i negatywnie. W przypadku decyzji dla nas niekorzystnej można w ciągu 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi złożyć pismo do ZUS, w którym kwestionujemy sposób rozpatrzenia wniosku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?
Wniosek RSR - co zarzeć w uzasadnieniu?