|
|
2 minut czytania

Jak wypełnić wniosek RSR – rozłożenie składek ZUS na raty?

Masz zaległości w opłacaniu składek ZUS? Sprawdź co możesz zrobić.

rozłożenie na raty - wniosek RSR

Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą dużo wyzwań. W firmie, tak jak w życiu, bywają różne okresy, raz lepsze innym razem nieco gorsze. Powodów może być wiele i często są one po prostu nie do przewidzenia. Najlepszym na to przykładem jest obecny okres pandemii, której nikt nie był w stanie przewidzieć. Dlatego warto wiedzieć i pamiętać jak sobie pomóc, żeby nie wpaść w pętlę zadłużenia.

Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?

Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.

Kto może ubiegać się o raty?

Z wnioskiem o raty może wystąpić każda osoba, która posiada zadłużenie wobec ZUS.

Będą to przede wszystkim:

  1. Przedsiębiorcy i byli przedsiębiorcy.
  2. Spadkobiercy, osoby trzecie i następcy prawni, czyli osoby, na które przeniesiona została odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek.
  3. Małżonkowie odpowiadający z majątku wspólnego za zadłużenie z tytułu składek współmałżonka.

Jak wypełnić wniosek RSR?

Wniosek składa się z 4 części i po kolei omówimy w jaki sposób należy go wypełnić.

W pierwszej części należy podać dane wnioskodawcy, NIP, REGON, nazwę firmy lub imię i nazwisko jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, dane adresowe i kontaktowe, które ułatwią komunikację z ZUS.

Wniosek RSR - dane wnioskodawcy

Wniosek RSR – dane wnioskodawcy

 

W części drugiej przedsiębiorca podaje szczegółowe informacje na temat posiadanego zadłużenia, a więc jego wysokość w rozbiciu na: ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. W tej części należy wskazać czy ubiegamy się o rozłożenie całości czy też części zadłużenia na raty.

Wniosek RSR - dane na temat zadłużenia

Wniosek RSR – dane na temat zadłużenia

 

W części trzeciej przedsiębiorca wpisuje swoje propozycje spłaty zadłużenia, podaje liczbę rat, kwotę raty i terminy płatności. Bardzo ważną część wniosku stanowi jego uzasadnienie. Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.

Wniosek RSR - uzasadnienie

Wniosek RSR – uzasadnienie

 

W części czwartej zgodnie z informacjami jakie znajdują się na stronie ZUS należy dołączyć następujące dokumenty:

  1. W przypadku pomocy de minimis:
    • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymane w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD), albo oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RD-2),
  2. W przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia:
    • oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RPI), albo
    • dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).

Ponadto w tej części zaznacza się formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Wymagane jest załączenie dokumentacji w żądanym zakresie:

  • zeznań rocznych za ostatni rok podatkowy,
  • bieżących wydruków z podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
  • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
W tej części zaznaczamy formę odbioru odpowiedzi i czytelnie podpisujemy wniosek.

Wniosek RSR - forma opodatkowania oraz sposób odbioru odpowiedzi

Wniosek RSR – forma opodatkowania oraz sposób odbioru odpowiedzi

 

W jaki sposób możemy złożyć wniosek o raty?

Sposoby przekazania wniosku:

  • za pośrednictwem poczty,
  • osobiście lub przez pełnomocnika,
  • ustnie podczas rozmowy z pracownikiem ZUS,
  • za pośrednictwem PUE.

Informacje podsumowujące

Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić jak najszybciej, maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Wniosek może zostać rozpatrzony zarówno pozytywnie jak i negatywnie. W przypadku decyzji dla nas niekorzystnej można w ciągu 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi złożyć pismo do ZUS, w którym kwestionujemy sposób rozpatrzenia wniosku.

Jakie zmiany przyniosła tarcza 3.0 – przeczytaj.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?

    Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.
  2. Wniosek RSR - co zarzeć w uzasadnieniu?

    Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie