|
|
6 minut czytania

Jak wypromować sklep stacjonarny w internecie?

Według Harvard Business Review 73% wszystkich klientów korzysta z wielu kanałów podczas podróży zakupowej. A to oznacza, że sklepy stacjonarne nie powinny traktować internetu wyłącznie jako alternatywy do tradycyjnej sprzedaży, ale jako jej cenne uzupełnienie.

jak wypromować sklep stacjonarny w internecie

Jak wypromować sklep stacjonarny - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

e-commerce

Sklep stacjonarny w dobie internetu

Chociaż postępująca cyfryzacja i pojawiające się wciąż nowe innowacyjne rozwiązania tworzą dla sklepów stacjonarnych prawdziwe wyzwanie bazujące na dostosowaniu się do zmieniających się nawyków zakupowych konsumentów, którzy coraz częściej wybierają zakupy online, tradycyjne kanały sprzedaży wciąż skutecznie bronią swoje miejsce na rynku. W efekcie rola sklepów stacjonarnych ewoluuje w kierunku dostarczania unikalnych doświadczeń i integracji z kanałami online.

Łączenie kanałów sprzedaży wpisuje się w potrzeby kupujących, którzy nabywają towary stacjonarnie, ale lubią też sprawdzić ofertę sklepu online oraz takich, którzy kupują online, ale chcą odbierać albo oddawać produkty w placówce stacjonarnej. A to i tak tylko dwie z co najmniej kilku możliwych konfiguracji, bo podział na kanały offline i online już teraz wydaje się zbyt ogólny.

Wraz ze wzrostem zróżnicowania punktów, w których klienci spotykają się z marką, rośnie potrzeba ich bezproblemowej integracji. Potencjalny nabywca musi w każdym z nich otrzymać taką samą ofertę. Niezależnie od tego, czy styka się z marką w mediach społecznościowych, za pośrednictwem maila, smartfona, chatbota czy rozmawiając twarzą w twarz z personelem sklepu. Aspekt ten wymaga szczególnej uwagi, gdyż, jak wynika z badań Bloomreach, klienci, którzy korzystali z 4+ kanałów, wydali średnio 9% więcej w sklepie w porównaniu do tych korzystających tylko z jednego kanału.

Współczesne realia sprawiają, że coraz większą popularnością na rynku cieszą się stosunkowo nowe zjawiska, jak showrooming (klienci sprawdzają produkty w sklepach fizycznych, a później kupują je online) czy webrooming (klienci przeglądają i badają produkty online, aby zebrać informacje, ale ostatecznie dokonują zakupu w sklepie stacjonarnym), podkreślające istotę płynności występującej pomiędzy dostępnymi dla konsumentów kanałami.

Na tym etapie pojawia się więc pytanie – jak skutecznie wypromować sklep stacjonarny w internecie? Oczywistą odpowiedź stanowi strona internetowa, i faktycznie – prostą można postawić stosunkowo szybko, używając np. oprogramowania open-source lub jednej z popularnych platform SaaS. Jednak obecnie dostępnych jest o wiele więcej narzędzi, których potencjał tylko czeka na umiejętne wykorzystanie.

Google Moja Firma

Google Moja Firma (GMF) to bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom firm zarządzanie swoją obecnością w wyszukiwarce oraz w Mapach Google. Optymalizacja profilu w GMF może znacznie zwiększyć widoczność danego sklepu stacjonarnego, przyciągając więcej klientów z lokalnego rynku.

Dzięki GMF firma może pojawić się w wynikach lokalnych wyszukiwań, co zwiększa szanse na dotarcie do klientów szukających usług lub produktów w najbliższej okolicy. Dodatkowo Google pozwala na oznaczenie stacjonarnej siedziby firmy na mapie , uzupełnienie informacji o godzinach otwarcia, dodawanie zdjęć i opisu. Rozwiązanie to często służy też jako kanał kontaktowy dla klientów, którzy zyskują możliwość automatycznego nawiązywania połączeń telefonicznych z firmą i recenzowania jej działań.

Google Moja Firma oddziałuje również na samo zaufanie klientów do marki. Posiadanie zweryfikowanego profilu w GMF sprawia, że firma wygląda bardziej profesjonalnie i wiarygodnie. W tym ujęciu warto także zachęcać nabywców do pozostawiania recenzji na profilu oraz zadbać o regularne odpowiadanie na opinie, pokazując istotę feedbacku wszystkich kupujących.

Istotnym elementem staje się tutaj zadbanie o rozbudowanie wizytówki i zamieszczenie w niej jak największej liczby informacji. To przydatne, zwłaszcza jeśli firma nie ma strony internetowej (wtedy najlepiej podać link do profilu w mediach społecznościowych).

Media społecznościowe

Media społecznościowe są jednym z najbardziej efektywnych narzędzi do promocji sklepu stacjonarnego, ponieważ umożliwiają bezpośrednią komunikację z klientami, budowanie zaangażowania i prezentowanie oferty w atrakcyjny wizualnie sposób. Obecność na platformach takich jak Facebook, Instagram czy TikTok może znacząco zwiększyć widoczność danego biznesu, przyciągając nowych klientów.

Prowadzenie aktywnej komunikacji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych to w przypadku lokalnych firm absolutna konieczność. Spora część z nich używa ich jako podstawowego kanału kontaktu z firmą, a budując relacje z klientami, zwiększa się szansa na zdobycie ich lojalności.

Współcześnie social media stanowią idealne miejsce do prezentacji produktów, wnętrza sklepu oraz atmosfery, którą pragnie kreować marka. Publikując ciekawe i przemyślane treści, również w formie płatnych kampanii, łatwiej dotrzeć z przekazem do szerokiego grona odbiorców.

Dodatkowo umiejętne wykorzystanie dostępu do bezpośredniego kontaktu z konsumentami daje szansę na odpowiadanie na pytania, zbieranie opinii i budowanie relacji z klientami w czasie rzeczywistym.

O czym należy więc pamiętać, włączając media społecznościowe do promocji sklepu stacjonarnego? Najlepiej zacząć od samego wyboru odpowiedniej platformy , za pośrednictwem której będzie się udostępniało angażujące treści – zdjęcia, transmisje na żywo, relacje, podtrzymując różnego rodzaju interakcje z klientami.

Warto wykorzystać też potencjał płatnych kampanii reklamowych. Ustawienie targetowania geograficznego, wiekowego czy demograficznego to szansa, by konkretne reklamy wyświetlały się osobom znajdującym się w okolicy sklepu. Istotną rolę odgrywają również oferty specjalne z przyciskami CTA (Call to Action), np. „Zarezerwuj”, „Kup teraz” lub „Dowiedz się więcej”.

Reklama w wyszukiwarce

Reklama online zapewnia opcję niezwykle precyzyjnego targetowania. Dzięki nowoczesnym platformom reklamowym, takim jak Google Ads, można efektywnie zwiększyć świadomość marki, ruch w sklepie i sprzedaż.

Tego rodzaju narzędzia marketingowe pozwalają na dostosowanie reklam do konkretnej grupy odbiorców na podstawie ich lokalizacji, wieku, zainteresowań czy zachowań zakupowych. Możliwe jest także śledzenie wyników kampanii w czasie rzeczywistym.

Google Ads oferuje wiele możliwości targetowania, w tym na podstawie lokalizacji. Umożliwia ono wyświetlanie reklam w wybranych krajach, regionach, na określonym obszarze wokół lokalizacji albo w miejscach zamieszkania określonych grup demograficznych.

Kierowanie na lokalizację usprawnia koncentrację działań reklamowych na obszarach, na których firma może znaleźć odpowiednich klientów, ograniczając je tam, gdzie ich nie ma, co pozwala na zwiększenie zwrotu z inwestycji.

Strona internetowa

Posiadanie własnej strony internetowej to obecnie standard, nawet dla sklepów stacjonarnych. Strona internetowa działa jak wizytówka biznesu w internecie, dostarczając klientom podstawowych informacji i zachęcając ich do odwiedzenia sklepu. Nawet jeśli nie jest prowadzona sama sprzedaż online, dobrze zaprojektowana witryna może znacząco zwiększyć widoczność marki, generując ruch w sklepie.

Prowadzenie strony internetowej pozytywnie wpływa na ogólną widoczność sklepu w wyszukiwarce. Narzędzie to umożliwia pojawienie się w wynikach wyszukiwania potencjalnych nabywców szukających produktów w określonej okolicy.

Dodatkowo profesjonalna strona internetowa pozwala na zwiększenie wiarygodności firmy w oczach konsumentów. Klienci mogą szybko znaleźć dane kontaktowe, godziny otwarcia, adres oraz szczegóły dotyczące oferowanych produktów lub usług.

Lokalne SEO

Lokalne SEO (Search Engine Optimization) to zestaw działań mających na celu zwiększenie widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania dla osób znajdujących się w okolicy danego biznesu.

Optymalizacja pod kątem lokalnego SEO jest kluczowa dla sklepów stacjonarnych, ponieważ pozwala przyciągnąć klientów, którzy aktywnie szukają produktów lub usług w pobliżu.

Na samą skuteczność wdrożenia SEO składa się kilka podstawowych elementów. Po pierwsze należy się upewnić, że nazwa firmy, adres i numer telefonu są spójne we wszystkich miejscach online – na stronie internetowej, w Google Moja Firma, w katalogach firm, na profilach w mediach społecznościowych.

Warto również skupić się na publikowaniu artykułów, które będą interesujące dla lokalnych klientów, np. „Najlepsze miejsca na zakupy we Wrocławiu”. Tego rodzaju wpisy zwiększają zaangażowanie lokalnej społeczności, wspierając widoczność strony w wyszukiwarce.

Rozsądnym posunięciem w tym obszarze okazuje się także inwestowanie w linki lokalne. Współpraca z najbliższymi organizacjami, np. sponsorowanie wydarzeń, czy budowanie relacji z lokalnymi blogerami, mediami oraz innymi firmami może zwiększyć liczbę linków kierujących do Twojej strony.

Podsumowanie

Współcześnie istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi online, których pomysłowe wykorzystanie wspiera także promocję sklepu stacjonarnego. Dynamika zmian zachodzących na rynku sprawia, że sprzedawcy muszą szybko reagować na potrzeby klientów, którzy coraz bardziej doceniają swobodę poruszania się między kanałami sprzedaży – zarówno tymi tradycyjnymi, jak i nieco bardziej nowoczesnymi.

W tym ujęciu kluczem do sukcesu staje się zadbanie o spójność działań marketingowych oraz regularne analizowanie ich efektywności, aby móc na czas wprowadzać ewentualne korekty i niezbędne optymalizacje.

Autor ifirma.pl

Oliwia Józefowiak

Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003