Masz startup, właśnie zacząłeś nową działalność? Oto 11 pomysłów na działania promocyjne, które pozwolą Ci zdobyć rozgłos, wraz z kluczowymi informacjami o każdym z nich.
W poprzednim wpisie opowiedzieliśmy o tym, co musisz zrobić zanim zdecydujesz się na konkretne sposoby promocji swojego startupu. Opracowanie strategii pozwoli Ci dobrać takie miejsca i kanały, które będą spójne z Twoimi celami i grupą docelową. Dzięki temu szybciej osiągniesz efekty.
Poniżej prezentujemy niektóre nasze pomysły na działania promocyjne wraz z kluczowymi informacjami o każdym z nich. W kolejnych wpisach będziemy te informacje poszerzać, więc jeśli któryś z tematów Was wyjątkowo interesuje – napiszcie nam w komentarzu.
Im większej liczbie osób przedstawisz siebie i swój startup, tym większą bazę klientów masz szansę zbudować. Bierz udział w branżowych eventach, meetup’ach, konferencjach. Nie bądź jedynie biernym uczestnikiem – rozpoczynaj dyskusje, wymieniaj się doświadczeniami i inspiracjami.
Jeszcze przed spotkaniami przemyśl, jaką historię o swoim startupie chcesz opowiedzieć – może zainspiruje Cię nasz wpis o storytellingu w marketingu.
Takie strony jak na przykład Quora dostarczą Ci cennych informacji o problemach Twojej grupy docelowej, które mogą mieć wpływ na kształt i promocję Twojego startupu. Co więcej, wyszukując i odpowiadając jako ekspert na pytania związane z branżą, w której funkcjonujesz, reklamujesz swój startup i budujesz świadomość marki.
Odpowiednich pytań możesz szukać przy użyciu haseł kluczowych (np. jak wypromować startup). W odpowiedziach warto pokusić się o dołączenie materiałów wizualnych.
Obecność na platformach crowdfundingowych to dobry sposób na to, aby inni usłyszeli o Twoim startupie. Istnieje wiele stron działających w tym modelu, np. Kickstarter czy Indiegogo.
Aby wybrać odpowiednią, zrób research. Możesz dla przykładu zrobić case study podobnych do Twojego projektu – sprawdź, gdzie się pojawiały i jaki był odzew użytkowników i mediów. Dowiedz się również, które platformy crowdfundingowe gromadzą najwięcej projektów Twojego rodzaju.
Konkursy startup’owe to nie tylko sposób na nagrody finansowe. To też szansa na współpracę z najlepszymi specjalistami, zaprezentowanie się inwestorom indywidualnym i korporacyjnym oraz założycielom innych startupów, z którymi możesz wypracować pole do współpracy.
Buddy marketing (z ang. buddy – kumpel) pozwala budować świadomość Twojej marki poprzez pojawianie się na kanałach innej firmy lub marki, której produkty i usługi stanowią uzupełnienie Twojej oferty.
Rozważmy przypadek małej firmy, która specjalizuje się w tworzeniu niepowtarzalnych nadruków na koszulkach. Taka firma skorzysta na marketingu partnerskim, gdy sprzedawca koszulek będzie promować swoją drukarnię. Celem marketingu partnerskiego jest dotarcie do konsumentów, którzy byliby zainteresowani naszymi produktami, ale nie są częścią istniejącej bazy klientów.
Ruchomy obraz obecnie dominuje w świecie reklamy. Ten środek przekazu buduje zaufanie, wzbudza zainteresowanie i dostarcza rozrywki. Jest też bardzo łatwy w odbiorze. Inwestycja w dobrej jakości wideo to szansa, aby w interaktywny sposób poinformować świat o istnieniu Twojego startupu, wyróżnić się, czy przekazać cenne know-how, dzięki któremu Twoja firma zostanie pozytywnie zapamiętana. Pamiętaj: najważniejszy jest niepowtarzalny pomysł i profesjonalna realizacja.
▶ Przeczytaj też: Jak profesjonalnie nagrać film telefonem? Omawiamy podstawy dobrej produkcjiNa pewno nie trzeba Cię przekonywać o sile social mediów w promocji startupu. Zanim zdecydujesz się na prowadzenie Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Twittera czy Tik Toka musisz zrozumieć, że przygotowanie ciekawych treści oraz ich promocja pochłaniają od kilku do kilkunastu godzin tygodniowo. Do tego dochodzi tworzenie warstwy wizualnej, monitoring, analiza statystyk i wyciąganie wniosków.
Zanim więc zaczniesz, przygotuj wszystko i stwórz plan działania. Zadbaj o zaplecze np. ludzi, którzy Ci w tym pomogą oraz pomyśl o planie komunikacji, który pozwoli Ci osiągać Twoje cele. I koniecznie przeczytaj nasz tekst: ▶ Jak wypromować startup w social media.
Według badań przeprowadzonych przez Nielsen, do 2023 r. częstotliwość słuchania podcastów ulegnie podwojeniu. Statystyki te nie powinny dziwić – podcasty to sposób na autentyczne zaangażowanie słuchaczy. Pozwalają budować wiarygodność marki i przedstawiają jej ludzką twarz.
Aby Twój podcast był atrakcyjny, twórz go z myślą o Twojej grupie docelowej, publikuj treści aktualne i niepowtarzalne, zapraszaj gości – ekspertów i zadbaj o wypracowanie stałej, charakterystycznej dla siebie struktury.
▶ Przeczytaj więcej o tym, co może dać Ci firmowy podcastJak wypromować startup? Zacznij tworzyć blog! Na poczatku może on być jedną z zakładek na Twojej stronie internetowej. Prowadzenie go pomoże Ci w budowaniu pozycji eksperta w Twojej branży. Będzie też dobrym sposobem na generowanie ruchu na stronie oraz nawiązywanie dialogu z Twoimi klientami.
Aby Twoje działania przyniosły efekt, zadbaj o planowanie contentu i systematyczność. Regularnie sprawdzaj, o czym pisze konkurencja, aby na swoim blogu oferować świeże i innowacyjne tematy.
Optymalizacja Twojej strony pod kątem SEO pozwoli Ci osiągać wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania. Zasady określające, jakie czynniki decydują o kolejności wyświetlania wyników danego wyszukiwania opisywane są w dokumencie „wytyczne Google dla webmasterów”.
Na optymalizację składa się wiele działań, do których należy m.in. monitorowanie i poprawianie parametrów istotnych dla robotów wyszukiwarek oraz zwiększających użyteczność strony dla jej użytkowników. Stałe czynności wchodzące w skład optymalizacji to również modyfikowanie treści widocznych na serwisie oraz wprowadzanie zmian w kodzie strony. Więcej na ten temat przeczytasz w naszych wpisach blogowych np. tutaj lub tutaj.
Google My Business to wizytówka Twojej firmy z wszystkimi informacjami, łącznie z oceną i opiniami w Google, która wyświetla się przy wyszukiwaniu Twojej firmy. To narzędzie dla małych i średnich firm i różni się od bezpłatnych list Google tym, że Twoja pozycja uzależniona jest od lokalizacji użytkownika.
Lokalne firmy są traktowane tutaj priorytetowo, co stanowi istotną szansę dla małych działalności. Każda firma ma duże szanse na wywalczenie znaczącej pozycji, o ile zdobędzie ona właściwe podstawy i dostarczy wartość dla klientów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!