Chcesz kogoś upoważnić do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie do urzędu skarbowego? W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego.
Wielu przedsiębiorców nie prowadzi samodzielnie rozliczeń podatkowych, najczęściej takie czynności w ich imieniu wykonują biura rachunkowe. W takim przypadku na etapie podpisania umowy trzeba ustalić, kto będzie podpisywał i wysyłał deklaracje do urzędu skarbowego. Jeśli w imieniu przedsiębiorcy będzie to robiło biuro, to musi otrzymać odpowiednie upoważnienie. Takie upoważnienie do podpisywania deklaracji mogą złożyć również osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W dzisiejszej publikacji dowiemy się jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego.
Dokonywanie rozliczeń podatkowych nie jest wcale takie proste, nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców chce, żeby w ich imieniu robili to księgowi, którzy są odpowiednio do tego przygotowani. Jednak występowanie w imieniu przedsiębiorcy przed organami podatkowymi wymaga posiadania odpowiednich pełnomocnictw, których jest kilka rodzajów. Przedsiębiorców może zainteresować, kto może zostać pełnomocnikiem w sprawach podatkowych, w takim razie odsyłamy do podlinkowanej publikacji, w której dostępne są szczegóły na ten temat. Jeśli chodzi o dokument UPL-1, to jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Raz złożone pełnomocnictwo UPL-1 będzie skuteczne we wszystkich urzędach skarbowych na terenie Polski
Upoważnienie UPL-1 do podpisywania deklaracji należy złożyć stosownie wcześniej przed obowiązkiem przesłania pierwszej deklaracji. Musi ono zostać odnotowane w urzędzie skarbowym, a nie zawsze dzieje się to od razu. Jeśli urząd nie zdąży przetworzyć pełnomocnictwa system co prawda pozwala przesłać deklarację, ale pojawia się komunikat statusie: 402 – “Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji”. A to oznacza, że deklaracja nie zostanie skutecznie dostarczona do organu podatkowego.
Upoważnienie UPL-1 można złożyć do urzędu skarbowego w formie:
|
Osoby fizyczne, pełnomocnictwo UPL-1 składają do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania |
Inne niż osoby fizyczne jednostki organizacyjne mogą również złożyć pełnomocnictwo UPL-1 pod warunkiem, że posiadają “Konto organizacji” w e-Urzędzie Skarbowym, szczegóły znajdują się w podlinkowanej publikacji |
Usługa złożenia pełnomocnictwa UPL-1 jest bezpłatna |
Na stronach rządowych co jakiś czas pojawiają się informacje na temat kolejnych funkcjonalności, które są wprowadzane z myślą o przedsiębiorcach, ale również o pozostałych klientach urzędów administracji rządowej i samorządowej. Z taką myślą powstał system informatyczny nazwany e-Urząd Skarbowy, dzięki któremu można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Nowe narzędzie jest bardzo przyjazne w obsłudze i warto się do niego przekonać. Dzisiaj zajmiemy się tematem złożenia upoważnienia UPL-1 właśnie przez e-US. W tym celu należy wejść na stronę podatki.gov.pl, gdzie w prawym górnym rogu wybieramy e-Urząd Skarbowy:
Pojawia się tablica, na której wybieramy sposób logowania, jak widać poniżej jest z czego wybierać.
Bez względu na to, w jaki sposób potwierdzimy naszą tożsamość efekt końcowy będzie taki sam, a mianowicie zostaniemy przekierowani na stronę e-Urzędu Skarbowego. Po lewej stronie dostępne są “Dokumenty”, wybieramy “Złóż dokument” i z dostępnej po prawej stronie listy dokumentów wybieramy “Pełnomocnictwo UPL-1”:
Przechodzimy do wypełnienia Pełnomocnictwa, dokument należy złożyć we własnym imieniu, a więc zaznaczamy kwadrat “za siebie” i przechodzimy do następnych kroków.
Krok 1 – Dane przedsiębiorcy Dane przedsiębiorcy, który ustanawia pełnomocnika, system zaciągnie automatycznie. W przypadku przedsiębiorcy – osoby fizycznej będzie to: imię i nazwisko, numer NIP i dane adresowe |
Krok 2 – Dane pełnomocnika Na kolejnej planszy system żąda podania danych pełnomocnika, który będzie w imieniu przedsiębiorcy podpisywał i wysyłał deklaracje składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeśli rolę pełnomocnika pełni osoba fizyczna, w tym miejscu należy wpisać: numer PESEL, imię i nazwisko, adres do doręczeń |
Krok 3 – Okres obowiązywania pełnomocnictwa Podanie jedynie daty “Ważne od” bez wskazania daty “Ważne do” będzie skutkowało tym, że udzielamy pełnomocnictwa bezterminowo. W każdej chwili przedsiębiorca może złożyć odwołanie pełnomocnictwa na formularzu OPL-1. Natomiast wpisanie daty “Ważne do” oznacza, że pełnomocnictwo wygaśnie z tym dniem o czym można zapomnieć i zostać z niewysłaną w terminie deklaracją |
Widok ekranu po przejściu tych 3 kroków znajduje się poniżej:
Tak przygotowane pełnomocnictwo UPL-1 pozostaje już tylko zaakceptować i wysłać do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
W jaki sposób wysłać pełnomocnictwo UPL-1 zostało zobrazowane na specjalnie przygotowanym filmie, który w przystępnej formie ilustruje cały przebieg operacji.
Pełnomocnictwo UPL-1 można również wysłać za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Taka formuła, podobnie jak usługa e-US, jest wygodna, a dodatkowo jest to duża oszczędność czasu i pieniędzy. Profil Zaufany pozwala na podpisanie dokumentu podpisem elektronicznym i identyfikację osoby, która to zrobiła. Dzięki temu taka czynność jest tak samo ważna, jak własnoręczne podpisanie dokumentu. Zobaczmy więc, jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Na stronie rządowej epuap.gov.pl należy wybrać bezpieczny sposób logowania Profilem Zaufanym:
Na kolejnej planszy pojawia się informacja o wybranym sposobie logowania i innych dostępnych sposobach logowania, ponownie wybieramy Profil Zaufany:
Wybierając Profil Zaufany na kolejnej planszy należy już podać nazwę użytkownika lub adres e-mail i ustalone hasło do logowania. Osoby, które nie posiadają jeszcze Profilu Zaufanego mogą w tym miejscu założyć Profil:
Po zalogowaniu w katalogu spraw w części: “Podatki, opłaty, cła” wybieramy: “Podatki”:
Z dostępnej listy wybieramy “Ustanowienie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej”:
Pozostaje już tylko kliknąć “Załatw sprawę”, a zostaniemy przekierowani do wypełnienia wniosku:
W jaki sposób wypełnić pełnomocnictwo UPL-1 zostało szczegółowo opisane w podlinkowanej publikacji. Jeśli wybierzemy złożenie pełnomocnictwa z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, to wszystkie dane, własne również, trzeba będzie wpisać ręcznie.
Wypełniony i zapisany dokument należy autoryzować “Podpisem Zaufanym” i wysłać do Ministerstwa Finansów. Po jakimś czasie dostępny będzie dokument UPO, dzięki czemu będziemy mieli pewność, że dokument dotarł do właściwej instytucji.
Każda osoba, nie tylko przedsiębiorcy, może założyć Profil Zaufany, który jest wykorzystywany na wiele sposobów. Dzięki tej funkcjonalności można załatwić szereg spraw urzędowych, a ich katalog jest sukcesywnie rozbudowywany. Na chwilę obecną dostępnych jest wiele usług online, z których można skorzystać i załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Można się również logować różnymi kanałami i w efekcie osiągnąć ten sam skutek, tak jak to pokazano na przykładzie pełnomocnictwa UPL-1. Z wykorzystaniem Profilu Zaufanego można załatwić sprawę zarówno przez stronę epuap.gov.pl, jak i przez stronę podatki.gov.pl wybierając e-Urząd Skarbowy. Zakres informacji podawanych na druku pełnomocnictwa nie jest zbyt obszerny, należy podać jedynie niezbędne dane osobowe pełnomocnika i osoby, która ustanawia pełnomocnika. Profil Zaufany jest identyfikatorem elektronicznym każdej osoby, która go posiada. Dzięki niemu można obsłużyć wiele pism, które są dostępne online i załatwić wiele spraw, nie tylko w urzędzie skarbowym, ale również w ZUS, czy w urzędach gminy. Coraz więcej osób przekonuje się, że warto skorzystać z tej formy komunikacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!