



Marzysz o własnym biznesie online, ale nie wiesz, jak założyć sklep internetowy i ile kosztuje uruchomienie e-sklepu? To ważne pytania, bo choć branża e-commerce kusi, to prowadzenie sklepu wymaga budżetu i strategii. Na szczęście możesz zacząć z minimalnym nakładem i stopniowo rozwijać działalność. Przeczytaj, jakie koszty musisz uwzględnić i jak optymalnie wystartować.
Założenie sklepu internetowego to proces, który wymaga nie tylko pomysłu na asortyment, ale także odpowiedniego modelu sprzedaży i strategii marketingowej. Wybór platformy, sposobu realizacji zamówień oraz źródeł pozyskiwania klientów ma ogromne znaczenie dla powodzenia w e-commerce.
Pierwszym krokiem w budowie sklepu internetowego jest określenie grupy docelowej, a więc odpowiedzenie na pytanie: „Kto będzie moim klientem?”. Możliwości jest wiele. Niemniej dla uproszczenia możemy podzielić grupy odbiorców na dwa segmenty:
Po wyborze segmentu warto odpowiedzieć na kolejne pytanie, a mianowicie: „Co zamierzam sprzedawać we własnym sklepie internetowym?” i wybrać asortyment.
Dobierając asortyment do własnego sklepu internetowego, warto kierować się danymi i potrzebami klientów. Jeśli chcesz wiedzieć, co i jak kupują Polacy w sieci, koniecznie zajrzyj do omówienia raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2024”.
Samo uruchomienie e-sklepu to za mało, żeby zdobyć klientów. Na etapie planowania warto zastanowić się nad tym, dlaczego klienci mają kupować właśnie u Ciebie oraz znaleźć unikalną propozycję wartości. Na nią mogą składać się między innymi:
Cena oferowanych produktów również ma znaczenie. Wpływa nie tylko na decyzje zakupowe klientów, ale także na sposób pozycjonowania się sklepu na rynku, np.:
Kolejnym ważnym krokiem na etapie planowania własnego sklepu internetowego jest określenie celów biznesowych, które pomogą monitorować postępy i skuteczność działań. Warto w tym miejscu postawić na konkretne wskaźniki KPI, np.:
Sprzedaż produktów poprzez własny sklep internetowy to tylko jeden ze sposobów na sprzedaż online. Do dyspozycji masz jeszcze dwie inne opcje. Przyjrzyjmy się im. Niemniej zacznijmy od własnego e-sklepu.
Chcesz ruszyć ze sprzedażą z dnia na dzień? Przeczytaj artykuł, w którym wyjaśniamy, jak sprzedawać w internecie bez sklepu.
Załóżmy jednak, że chcesz posiadać własny sklep internetowy, bo zależy Ci na budowaniu rozpoznawalnej marki. Do tego chcesz mieć pełną kontrolę nad sprzedażą. Świetnie! Jak założyć taki e-sklep? Opcje są trzy. Tu omówimy je tylko pokrótce, bo szczegóły znajdziesz w artykule „Jak założyć sklep internetowy w 2025? Software house, open source czy SaaS?”.
O marketingu sklepu internetowego można napisać całą książkę, więc w tym miejscu skupimy się tylko na fundamentalnych działaniach promocyjnych. Jeśli chcesz zgłębić ten temat, sprawdź nasz przewodnik: „7 sposobów, jak skutecznie pozyskać ruch w sklepie internetowym”. Poniżej najważniejsze strategie na start.
Założenie sklepu internetowego wiąże się z różnymi kosztami, a ich wysokość zależy od wybranego modelu biznesowego, platformy e-commerce i strategii sprzedaży.
Możesz rozpocząć działalność online z relatywnie niewielkim budżetem, jednak wraz z rozwojem e-sklepu pojawią się dodatkowe wydatki. Warto uwzględnić je w planowaniu finansowym.
Niemniej na potrzeby tego artykułu załóżmy, że chcesz uruchomić sklep internetowy w 30 dni, aby zweryfikować założenia biznesowe – grupę docelową, asortyment itd. Na start dużą część pracy wykonujesz samodzielnie – zajmujesz się marketingiem, pakowaniem zamówień i obsługą klientów.
W związku z tym wybierasz platformę SaaS, aby uniknąć kosztów związanych z wdrożeniem technologii. Do tego nie inwestujesz we własny magazyn, bo decydujesz się na fulfillment, czyli zewnętrzne centrum logistyczne. Ile kosztuje założenie sklepu online w takiej konfiguracji? Spójrzmy na zupełnie podstawowe koszty początkowe.
Łącznie daje to 625–3000 zł. Tyle potrzebujesz, żeby założyć sklep internetowy.
Natomiast ile kosztuje miesięczne utrzymanie sklepu internetowego? Niestety nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zależy m.in. od asortymentu, kosztów produkcji, logistyki i marketingu.
Do stałych kosztów, które co miesiąc będziesz ponosić jako właściciel e-commerce, warto doliczyć:
Uwzględniając powyższe założenia i górne granice kosztów, ich roczna suma wynosi 127 000 zł. Przy czym należy pamiętać również o innych kosztach, o których nie wspomnieliśmy, np. podatku dochodowym czy działaniach promocyjnych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.