Jednym ze sposobów na zarobek związany z aplikacją mobilną jest jej sprzedaż. Może zastanawiasz się po co ktoś miałby to robić, skoro może ona stanowić dodatkowe źródło dochodu – zwłaszcza jeśli będzie oferowana użytkownikom w modelu subskrypcyjnym. Jednak ilu twórców tyle powodów. Część z nich może mieć za cel samo stworzenie aplikacji i nie jest zainteresowana dalszym jej rozwojem, a jeszcze inni mogą potrzebować więcej czasu na inne przedsięwzięcia. Niezależnie więc od powodu, warto zastanowić się i przeanalizować jak sprzedać aplikację mobilną.
Jak możemy przeczytać na stronie App Store podczas sprzedaży aplikacji mobilnej odbywa się jej transfer na konto innego dewelopera. Aby jednak proces mógł się odbyć, należy spełnić określone wymagania, wymienione tutaj. Dotyczą one m.in. tego, że aplikacja musi mieć co najmniej jedną wersję, która została wydana do App Store, czy też musi posiadać jeden z wymienionych na stronie statusów.
Co jeśli aplikacja nie spełnia wspomnianych kryteriów? Rozwiązaniem jest przeniesienie całego konta programisty na kupującego. Jeśli masz jednak kilka aplikacji powiązanych z tym kontem, to jeśli to możliwe, musisz je przenieść lub sprzedać je wszystkie kupującemu.
Dla osób, których interesuje temat transferu aplikacji w Google Play, podsyłamy stronę, na której można znaleźć informacje na ten temat.
Twórcy aplikacji mogą sprzedać ją bezpośrednio klientowi lub skorzystać z dedykowanej do tego platformy typu marketplace. Pierwsza opcja jest zdecydowanie bardziej problematyczna. Przede wszystkim należy znaleźć kupca, który będzie zainteresowany rozmowami na temat Twojej aplikacji. Jeśli nie masz kontaktów, możesz spróbować znaleźć takie osoby w wyszukiwarce internetowej i zainicjować rozmowę.
Początkujący twórcy bez doświadczenia w negocjacjach z klientem, mogą mieć trudność wybronienia swojego stanowiska i osiągnięcia zamierzonego celu sprzedażowego. Potencjalny kupiec prawdopodobnie niejednokrotnie rozmawiał z programistami na temat kupna aplikacji, dlatego warto przygotować się na taką rozmowę. Jednym ze sposobów jest konsultacja ze specjalistą i/lub prawnikiem. Obie te osoby mają doświadczenie i wiedzę o tym, jak odpowiednio negocjować umowy.
Innym rozwiązaniem, aby sprzedać aplikację mobilną jest skorzystanie z dedykowanej platformy. Do najpopularniejszych należą App Business Brokers i Flippa.
Prawdopodobnie niektórzy programiści marzą o tym, aby sprzedać swoją aplikację takim gigantom technologicznym jak Apple czy Google. Stawiając się na ich miejscu możemy założyć, że rozpatrują oni jedynie oferty, które dadzą im przewagę konkurencyjną na rynku. W tym miejscu należy więc zwrócić uwagę na to, aby produkt był wysokiej jakości i odpowiadał na rzeczywiste problemy odbiorców.
Biorąc pod uwagę Apple, warto przytoczyć tutaj pewne zapisy dostępne na ich stronie internetowej. W zakładce „Unsolicited Idea Submission Policy” możemy przeczytać, że firma (w tym pracownicy i kontrahenci) nie przeglądają, ani nie rozważają żadnych przesłanych im niezamówionych pomysłów. Przedstawiciele proszą więc użytkowników o niewysyłanie tego typu ofert.
Poniżej w sekcji „Terms of Idea Submission” możemy przeczytać kolejną ciekawą informację, że materiały, które twórca wyśle do Apple stają się automatycznie własnością firmy, a użytkownik nie może ubiegać się o odszkodowanie.
Na podobnej zasadzie działa polityka Google – wszystkie przesłane do nich pomysły są traktowane jako ich własność. Biorąc to pod uwagę, twórca może zgłosić swoją ofertę za pomocą dostępnego na stronie formularza.
Jako punkt wyjścia możesz wycenić swoją aplikację jako 12-60 krotność miesięcznego zysku netto. Ważne więc jest aby od przychodów brutto odliczyć wszystkie wydatki, które są bezpośrednio związane z jego generowaniem, np. marketing, obsługa klienta, opłaty App Store, utrzymanie aplikacji, itp.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że nowe aplikacje (istniejące krócej niż rok) mogą być mniej atrakcyjne, ponieważ trudniej będzie inwestorom określić ich długoterminowy potencjał.
Kolejnym czynnikiem, który jest brany pod uwagę podczas określania wartości, to model sprzedaży. Jeśli aplikacja bazuje na modelu subskrypcyjnym, czyli przynosi stałe, miesięczne zyski, prawdopodobnie zostanie wyżej wyceniona niż aplikacja bazująca na jednorazowych zakupach lub przychodach z reklam.
Jeśli wciąż nie wiesz na ile wycenić swoją aplikację, skorzystaj z narzędzia od Flippa, o którym wspominaliśmy wcześniej, lub poproś o pomoc przedstawicieli App Business Brokers. Porównaj również ceny innych ofert dostępnych na tych i podobnych platformach. Pamiętaj, aby zacząć negocjacje od wyższej stawki, aby w trakcie rozmowy z kupcem móc ewentualnie trochę ją obniżyć i doprowadzić ostatecznie do udanej transakcji.
Jak sprzedać aplikację mobilną? Jak zwykle zależy to od wielu czynników, w tym od bazy kontaktów i umiejętności negocjacyjnych samego twórcy. Jednak nawet osoby początkujące mogą zasięgnąć pomocy ekspertów, dzięki istnieniu dedykowanych platform.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!