Konkursy na Facebooku mogą być przydatnym narzędziem marketingowym.
Umiejętnie poprowadzone potrafią znacznie zwiększyć zaangażowanie fanów i pomóc w promowaniu marki w Internecie. Poza samą atrakcyjnością konkursu warto jednak zadbać również o jego zgodność z prawem.
Przed zorganizowaniem konkursu na Facebooku warto zapoznać się z Regulaminem usługi Strony na Facebooku. Najdokładniej z sekcją III (Funkcje na stronach), ponieważ opisuje ona zasady dotyczące organizacji konkursów.
Znajduje się tam zapis o tym, że organizator konkursu lub loterii ponosi pełną odpowiedzialność za jego/jej zgodność z prawem (oraz administrowanie konkursem/loterią). Także o tym, że żaden konkurs na Facebooku nie może się odbyć bez wcześniejszego stworzenia regulaminu. Zarówno w poście konkursowym, jak i w samym regulaminie konieczne jest podanie dokładnych kryteriów wyłaniania zwycięzców. Jednocześnie należy pamiętać, że nie mogą być oni wskazani w wyniku losowania. Do tego wymagana jest zgoda Krajowej Izby Skarbowej.
Legalny konkurs na Facebooku można przeprowadzić tylko na stronie, w grupie, wydarzeniu lub facebookowej aplikacji. Z Regulaminu usługi Strony na Facebooku wynika jasno, że Facebook zrzeka się odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe w wyniku organizacji konkursu. Dodatkowo wymaga też, aby organizatorzy poinformowali o tym, że promocja nie jest przeprowadzona, sponsorowana, ani w żaden inny sposób związana z Facebookiem.
Mimo że konkurs i loteria opierają się na wygrywaniu nagród, to oba te pojęcia różnią się od siebie z prawnego punktu widzenia. Konkurs powinien opierać się na rozdawaniu nagród w zamian za jakieś konkretne działanie – na przykład obietnicy przyznania nagrody za odpowiedź na zasadne pytanie w komentarzu, zaproponowanie ciekawej nazwy nowej usługi, polubienie wpisu i tak dalej. Organizatorzy konkursu powinni mieć na uwadze, że publiczne przyrzeczenie nagrody za wykonanie oznaczonej czynności reguluje Kodeks Cywilny. Warto pamiętać, że według ustawy o grach hazardowych każda gra losowa (loteria) wymaga od organizatorów wcześniejszego uzyskania stosownych zezwoleń. Organizując konkurs na Facebooku powinno więc unikać jakichkolwiek elementów losowości i wprowadzić określone zasady wyboru zwycięzców. Niedopuszczalne są więc takie konkursy, jak na przykład ten:
Napiszcie w komentarzu jaki jest Wasz ulubiony rodzaj ciasta, a spośród komentujących wybierzemy losowo pięć osób, którym wyślemy wielki kosz słodkości!
W obu przypadkach (loteria, konkurs) nagroda podlega opodatkowaniu, dlatego dobrze jest wcześniej wskazać w regulaminie, czy odpowiedzialność zapłaty 10% podatku od nagród będzie obowiązywać organizatora czy laureata.
Jeszcze do niedawna konkursy organizowane na osi czasu były niedozwolone. Facebook zezwalał wyłącznie na takie konkursy, które przeprowadzane były z wykorzystaniem aplikacji. Z czasem jednak ugiął się pod naciskami użytkowników i pozwolił na konkursy na timelinach firmowych. Pozwolił na zgłaszanie się użytkowników do konkursów za pomocą wpisów, wiadomości prywatnych, komentarzy i polubień, a także wykorzystywanie samych polubień jako mechanizm głosowania. W dalszym ciągu nie pozwala jednak na wymaganie od uczestników, aby udostępnili na swoich osiach czasu lub osiach czasu innych użytkowników jakiejkolwiek treści, jak i na zachęcanie ich do oznaczania siebie na zdjęciach produktów.
Jeśli w ramach konkursu organizatorzy będą zbierać informacje o uczestnikach bądź treści, które do nich należą, wówczas administrator strony powinien poinformować uczestników o tym, że gromadzi te dane. Co za tym idzie, musi również uzyskać zgodę uczestników na ich gromadzenie i wykorzystanie. Warto więc zastosować odpowiedni zapis w regulaminie – akceptując regulamin uczestnik zaakceptuje bowiem zasady gromadzenia i wykorzystywania danych przez organizatora. Jeśli jednak organizatorzy zechcą wykorzystać te dane w innych celach, niż na potrzeby konkursu, będą musieli uzyskać od użytkowników kolejną zgodę.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!