|
|
4 minut czytania

Jak zostać copywriterem freelancerem?

Zastanawiałeś się nad pracą jako copywriter? Jeśli myślisz o tym zajęciu zarówno w kontekście stałej pracy, jak i sposobu na dorobienie do głównej pensji, przeczytaj nasz artykuł, który podpowie Ci, jak zacząć w tej branży.

jak zostać copywriterem

Niezależnie od tego czy jesteś dopiero u progu swojej kariery zawodowej, czy szukasz dodatkowego zajęcia – możesz łatwo sprawdzić czy copywriting jest dla Ciebie. Rosnąca liczba sklepów internetowych, działania link-buildingowe oraz content marketing stwarzają dużą przestrzeń do zagospodarowania treściami generowanymi właśnie przez copywriterów.

Copywriter – jak zacząć? Gdzie szukać zleceń?

Początkowo warto przybliżyć, czym w ogóle zajmuje się copywriter. W najogólniejszym rozumieniu, jest to po prostu osoba specjalizująca się w tworzeniu różnego rodzaju treści, jak na przykład posty, e-booki, wpisy blogowe czy teksty marketingowe. Dobrego copywritera można więc współcześnie traktować jako niezbędny element firmy, który jest w stanie zapewnić efektywną komunikację z klientami, trafnie przekazując im ideę poszczególnych ofert oraz misję całej marki.

Jeśli widzisz się w takiej roli i zastanawiasz się, od czego powinieneś zacząć – punkt wyjściowy powinna stanowić rejestracja na platformach zrzeszających zlecenia dla copywriterów. To pozwoli Ci poznać specyfikę tej pracy, spróbować swoich sił w różnych typach artykułów i branż. Swoich sił możesz spróbować m.in. na portalu Goodcontent, Giełdzie Tekstów czy Useme. Ten ostatni oferuje także możliwość wystawiania faktur osobom bez założonej działalności gospodarczej – to duże ułatwienie, kiedy klient zamiast umowy o dzieło oczekuje od Ciebie faktury.

Sprawdź też nasz tekst o tym, gdzie freelancerzy mogą szukać zleceń.

Freelance copywriting – predyspozycje

Copywriter musi cechować się zdolnością do tłumaczenia nawet skomplikowanych zagadnień w prosty sposób. Wybitne zdolności pisarskie nie mają w tym przypadku nadrzędnego znaczenia – istotniejsza jest tu łatwość do szybkiego syntetyzowania myśli i przenoszenia ich na klawiaturę.

Niski próg wejścia to niewątpliwy atut pracy jako copywriter. Jeśli dobrze czujesz się w pisaniu, wiesz, jak zaangażować czytelników, rozumiesz ich potrzeby oraz schemat konsumowania treści w internecie – spróbowanie swoich sił jako copywriter freelancer nie wiąże się z dużym ryzykiem. Najważniejszym krokiem jest rejestracja na portalu ze zleceniami, wybór interesującego zadania i jego realizacja. Każdy kolejny artykuł wzbogaca Twój warsztat i umiejętności, stając się cennym wkładem do indywidualnego portfolio.

Jednak coraz częściej lekkie pióro, znajomość języka czy zasad językowych stają się już niewystarczające, by wybić się na tym rynku. Dlatego też, oprócz oczywistego warsztatu pisarskiego, warto rozwijać zdolności komunikacyjne, umiejętność obsługi różnego rodzaju programów do edycji tekstów, szeroko rozumianą kreatywność, a także analityczne myślenie.

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywritera zależą od kilku czynników, które warunkują przychody z pisania. Najistotniejszy jest tu czas poświęcony miesięcznie na tworzenie tekstów. Freelancerzy muszą wykazywać się w tej materii konsekwencją i samozaparciem – brak szefa i sztywnych godzin pracy może niekiedy działać demotywująco.

Poza systematycznością równie ważne są umiejętności oraz specjalizacja w konkretnej dziedzinie. Jeżeli opanowałeś zasady webwritingu , wiesz jak pisać w zgodzie z SEO, a do tego masz specjalistyczną wiedzę w konkretnej branży – wówczas stawka za Twoja teksty jest adekwatnie większa niż za teksty preclowe, czyli wpisy dość niskiej jakości, tworzone głównie pod wyszukiwarki internetowe i SEO.

Copywriting można na początku traktować wyłącznie jako dodatkowe zajęcie do pogodzenia z pracą etatową i pozyskiwać w ten sposób od kilkuset złotych miesięcznie.

Copywriting-freelance-jak-zwiekszyc-zarobki

Przed rozpoczęciem pracy jako copywriter konieczne jest zapoznanie się z zasadami webwritingu oraz tworzenia skutecznych nagłówków, które przyciągają uwagę użytkownika. Samokształcenie i praktyka przy tworzeniu różnego rodzaju tekstów to najlepsza metoda na zwiększanie zarobków.

Niemniej ważna jest także fachowa wiedza w danej dziedzinie – jeśli zatem z wykształcenia lub zamiłowania jesteś ogrodnikiem – wykorzystaj to przy tworzeniu profesjonalnych artykułów na ten temat. Copywriter freelancer nie musi znać się na wszystkim, jednak specjalizacja może pomóc w zdobyciu bardziej intratnych zleceń.

Bierne korzystanie ze zleceń publikowanych na giełdach dla copywriterów można także zastąpić proaktywnym szukaniem klientów, którzy będą gotowi do satysfakcjonującej Cię zapłaty za Twoją wiedzę i umiejętności.

Przeczytaj też: Jak zacząć dobrze zarabiać jako freelancer?

Narzędzia online dla freelancera copywritera

Prace zlecane przez klientów są bardzo różnorodne – mogą mieć szczegółowe wymagania dotyczące długości, linkowań czy zawartych słów kluczowych. Z czasem możesz jednak spotkać się ze stworzeniem cyklu tekstów zogniskowanych wokół jednego zagadnienia – możesz także sam zaproponować klientowi pomysły na artykuły, które zaangażują jego odbiorców.

Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak np. Answear the Public – po wpisaniu głównego hasła otrzymasz listę wyników/tematów powiązanych z głównym zagadnieniem. W poszukiwaniu fraz pod pozycjonowanie możesz także skorzystać z Planera słów kluczowych Google.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie