Freelancing to jedna z form zawodowego zatrudnienia, która daje wykonawcy olbrzymie możliwości. Freelancerem może być każdy, kto ma dość etatowej pracy, nie chce żadnych ograniczeń, ale i posiada dobre zdolności organizacyjne. W tym trybie pracy odnajdą się zwłaszcza osoby kreatywne, takie jak graficy szukający zawodowej elastyczności i swobody twórczej. Zastanawiasz się, jak zostać grafikiem freelancerem? Przedstawiamy ścieżkę kariery, niezbędne umiejętności, narzędzia i serwisy, w których możesz szukać zleceń.
Grafikiem freelancerem można nazwać każdą osobę pracującą zdalnie i na własny rachunek (w formie samozatrudnienia lub na podstawie umowy o dzieło, zlecenie itp.), która wykonuje usługi związane z szeroko rozumianą grafiką komputerową, projektowaniem wizualnym czy artystycznym.
To osoby zajmujące się tworzeniem grafiki na strony www, do gier, programów i aplikacji, ale też designem architektonicznym oraz opracowywaniem identyfikacji wizualnej i rebrandingiem. Freelancer grafik najczęściej po prostu projektuje firmowe loga i logotypy oraz layouty (szaty graficzne) do serwisów internetowych.
Zdolności artystyczne i talent są ważne w karierze grafika, ale wymagają też uzupełnienia innymi umiejętnościami. To przede wszystkim:
Aby grafik freelancer mógł wykonywać doskonałe jakościowo projekty, potrzebuje nie tylko powyższych umiejętności i talentu. Niezbędne będą również narzędzia do pracy – programy graficzne i sprzęt, za pomocą którego będzie mógł stworzyć swoje dzieła. To głównie komputery z bardzo dobrym procesorem i kartą graficzną, monitory z dobrą matrycą i odpowiednią przekątną ekranu, specjalne tablety graficzne oraz rysiki.
Absolutnym minimum, bez którego freelancer grafik nawet nie ma co myśleć o karierze, jest znajomość środowisk Corel oraz Adobe i programów z nimi związanych (CorelDraw, PhotoShop). Jeśli myśli się o bardziej zaawansowanych projektach, konieczne będzie poznanie środowisk projektowych 3D.
Tak jak w każdym kreatywnym zawodzie, także i tutaj olbrzymie znaczenie ma dobre portfolio. Powinno być rozbudowane i bogate, ale niekoniecznie różnorodne. Wszystko zależy od tego, czy grafik chce specjalizować się w jednej dziedzinie, np. tworząc projekty do gier, czy stawia na uniwersalizm i ogólny rozwój. Obie ścieżki mają swoje wady i zalety, ale obie łączy jedno: konieczność posiadania gotowych prac, którymi można się pochwalić klientom.
Portfolio to niezbędna próbka możliwości grafika, na podstawie których potencjalni zleceniodawcy podejmą decyzję o współpracy. Ciekawym sposobem na budowę portfolio i zdobycie pierwszego zawodowego doświadczenia jest praca w formie wolontariatu – np. stworzenie logo dla lokalnego stowarzyszenia lub organizacji.
Przeczytaj również: Jak wypromować portfolio freelancera?
Mając gotowe portfolio można zacząć szukać klientów. Idealne będą do tego internetowe serwisy ze zleceniami jak Oferia, Useme, Freelanceria, ale też serwisy społecznościowe i branżowe oraz funkcjonujące na nich grupy tematyczne. Warto zarejestrować się na forach dla grafików, ponieważ prócz praktycznej wiedzy i wskazówek można znaleźć tam również zlecenia na drobniejsze projekty.
O pracy grafika freelancera i jego zarobkach powstało wiele mitów wynikających głównie z porównywania tego zawodu do programistów.
Faktycznie dobry specjalista jest w stanie bez problemu utrzymać się z takich zleceń, ale na pytanie, ile zarabia grafik freelancer, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Średnia zarobków waha się od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy, a różnica wynika z takich czynników jak: miesięczna liczba zleceń i ich rodzaj, liczba obsługiwanych klientów, forma zlecenia i czas jego wykonania, umiejętności grafika, doświadczenia, aktualnej sytuacji zawodowej.
Nadal masz problem z wyceną swoich prac? Przeczytaj: Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?
Branża graficzna często też opiera się na paradoksach: są projekty, które wykonuje się dosłownie od ręki i kasuje za nie kilka tysięcy, ale są i takie, nad którymi trzeba dłużej przysiąść, a zarobek to ledwie kilkaset złotych.
Najczęściej każdorazowo wycenia się dany projekt na podstawie wymagań klienta i subiektywnej oceny czasu, który jest potrzebny, aby mógł go wykonać grafik freelancer. Jak zacząć to robić poprawnie i bez szkody dla swoich finansów? Najlepiej… podpytać kolegów z branży lub samemu wysłać zapytania ofertowe, aby opracować przynajmniej podstawowe widełki cenowe.
Każdy chce zarabiać więcej, zwłaszcza wiedząc, ile kosztuje godzina pracy grafika specjalisty z dużym doświadczeniem i portfolio. Aby osiągnąć taki etap kariery trzeba jednak włożyć w to dużo pracy, cierpliwości i stale powiększać swoje kompetencje i umiejętności.
Konieczne mogą okazać się dodatkowe kursy i szkolenia, udział w webinarach, a nawet tematycznych zjazdach i konferencjach (tak, takie też się odbywają!), które zwiększają poziom wiedzy teoretycznej i praktycznej. Często samorozwój oznacza też inwestowanie w coraz lepszy i bardziej zaawansowany sprzęt ułatwiający pracę i dający w niej szersze możliwości.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!