|
|
4 minut czytania

Ścieżka kariery grafika freelancera – jak nim zostać?

Freelancing to jedna z form zawodowego zatrudnienia, która daje wykonawcy olbrzymie możliwości. Freelancerem może być każdy, kto ma dość etatowej pracy, nie chce żadnych ograniczeń, ale i posiada dobre zdolności organizacyjne. W tym trybie pracy odnajdą się zwłaszcza osoby kreatywne, takie jak graficy szukający zawodowej elastyczności i swobody twórczej. Zastanawiasz się, jak zostać grafikiem freelancerem? Przedstawiamy ścieżkę kariery, niezbędne umiejętności, narzędzia i serwisy, w których możesz szukać zleceń.

jak zostać grafikiem freelancerem

Grafik freelancer – co to za zawód?

Grafikiem freelancerem można nazwać każdą osobę pracującą zdalnie i na własny rachunek (w formie samozatrudnienia lub na podstawie umowy o dzieło, zlecenie itp.), która wykonuje usługi związane z szeroko rozumianą grafiką komputerową, projektowaniem wizualnym czy artystycznym.

To osoby zajmujące się tworzeniem grafiki na strony www, do gier, programów i aplikacji, ale też designem architektonicznym oraz opracowywaniem identyfikacji wizualnej i rebrandingiem. Freelancer grafik najczęściej po prostu projektuje firmowe loga i logotypy oraz layouty (szaty graficzne) do serwisów internetowych.

Niezbędne umiejętności grafika freelancera

Zdolności artystyczne i talent są ważne w karierze grafika, ale wymagają też uzupełnienia innymi umiejętnościami. To przede wszystkim:

  • doskonała organizacja pracy i motywacja do niej w warunkach domowych,
  • umiejętności interpersonalne i komunikacje do rozmów z klientami, którzy bywają trudni,
  • duże poczucie estetyki i smaku w połączeniu z kreatywnością,
  • elastyczność w posługiwaniu się różnymi programami,
  • terminowość i odpowiedzialność w dotrzymywaniu terminów.

Narzędzia do pracy

Aby grafik freelancer mógł wykonywać doskonałe jakościowo projekty, potrzebuje nie tylko powyższych umiejętności i talentu. Niezbędne będą również narzędzia do pracy – programy graficzne i sprzęt, za pomocą którego będzie mógł stworzyć swoje dzieła. To głównie komputery z bardzo dobrym procesorem i kartą graficzną, monitory z dobrą matrycą i odpowiednią przekątną ekranu, specjalne tablety graficzne oraz rysiki.

Absolutnym minimum, bez którego freelancer grafik nawet nie ma co myśleć o karierze, jest znajomość środowisk Corel oraz Adobe i programów z nimi związanych (CorelDraw, PhotoShop). Jeśli myśli się o bardziej zaawansowanych projektach, konieczne będzie poznanie środowisk projektowych 3D.

Grafik freelancer – jak zacząć?

Tak jak w każdym kreatywnym zawodzie, także i tutaj olbrzymie znaczenie ma dobre portfolio. Powinno być rozbudowane i bogate, ale niekoniecznie różnorodne. Wszystko zależy od tego, czy grafik chce specjalizować się w jednej dziedzinie, np. tworząc projekty do gier, czy stawia na uniwersalizm i ogólny rozwój. Obie ścieżki mają swoje wady i zalety, ale obie łączy jedno: konieczność posiadania gotowych prac, którymi można się pochwalić klientom.

Portfolio to niezbędna próbka możliwości grafika, na podstawie których potencjalni zleceniodawcy podejmą decyzję o współpracy. Ciekawym sposobem na budowę portfolio i zdobycie pierwszego zawodowego doświadczenia jest praca w formie wolontariatu – np. stworzenie logo dla lokalnego stowarzyszenia lub organizacji.

Przeczytaj również: Jak wypromować portfolio freelancera?

Gdzie szukać zleceń?

Mając gotowe portfolio można zacząć szukać klientów. Idealne będą do tego internetowe serwisy ze zleceniami jak Oferia, Useme, Freelanceria, ale też serwisy społecznościowe i branżowe oraz funkcjonujące na nich grupy tematyczne. Warto zarejestrować się na forach dla grafików, ponieważ prócz praktycznej wiedzy i wskazówek można znaleźć tam również zlecenia na drobniejsze projekty.

Ile kosztuje godzina pracy grafika w Polsce?

O pracy grafika freelancera i jego zarobkach powstało wiele mitów wynikających głównie z porównywania tego zawodu do programistów.

Faktycznie dobry specjalista jest w stanie bez problemu utrzymać się z takich zleceń, ale na pytanie, ile zarabia grafik freelancer, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Średnia zarobków waha się od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy, a różnica wynika z takich czynników jak: miesięczna liczba zleceń i ich rodzaj, liczba obsługiwanych klientów, forma zlecenia i czas jego wykonania, umiejętności grafika, doświadczenia, aktualnej sytuacji zawodowej.

Nadal masz problem z wyceną swoich prac? Przeczytaj: Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?

Zlecenie zleceniu nierówne

Branża graficzna często też opiera się na paradoksach: są projekty, które wykonuje się dosłownie od ręki i kasuje za nie kilka tysięcy, ale są i takie, nad którymi trzeba dłużej przysiąść, a zarobek to ledwie kilkaset złotych.

Najczęściej każdorazowo wycenia się dany projekt na podstawie wymagań klienta i subiektywnej oceny czasu, który jest potrzebny, aby mógł go wykonać grafik freelancer. Jak zacząć to robić poprawnie i bez szkody dla swoich finansów? Najlepiej… podpytać kolegów z branży lub samemu wysłać zapytania ofertowe, aby opracować przynajmniej podstawowe widełki cenowe.

Dalszy rozwój kariery

Każdy chce zarabiać więcej, zwłaszcza wiedząc, ile kosztuje godzina pracy grafika specjalisty z dużym doświadczeniem i portfolio. Aby osiągnąć taki etap kariery trzeba jednak włożyć w to dużo pracy, cierpliwości i stale powiększać swoje kompetencje i umiejętności.

Konieczne mogą okazać się dodatkowe kursy i szkolenia, udział w webinarach, a nawet tematycznych zjazdach i konferencjach (tak, takie też się odbywają!), które zwiększają poziom wiedzy teoretycznej i praktycznej. Często samorozwój oznacza też inwestowanie w coraz lepszy i bardziej zaawansowany sprzęt ułatwiający pracę i dający w niej szersze możliwości.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie