|
|
4 minut czytania

Jaki jest termin rejestracji do OSS?

Sprzedajesz na rzecz konsumentów w UE? Sprawdź, kiedy mija termin rejestracji do OSS.

Termin rejestracji do OSS - omówione zagadnienia:


Przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji na rzecz konsumentów i niepodatników na terenie Unii Europejskiej muszą poznać nowe obowiązki związane z rozliczaniem sprzedaży. Implementacja przepisów unijnych do ustawy o VAT wprowadziła szereg nowych pojęć, tym samym nowe zasady rozliczania takich transakcji. Dzisiaj odpowiemy na pytanie kiedy przedsiębiorca powinien się zarejestrować do OSS.

Co to jest OSS?

Sprzedaż towarów na rzecz konsumentów na terenie UE od lipca 2021 roku nazywana jest wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość (WSTO). Z ustawy o VAT zniknęły pojęcia sprzedaży wysyłkowej z terytorium i na terytorium kraju. Dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz konsumentów (B2C) powinno być opodatkowane podatkiem VAT w kraju nabywcy. Czyli hipotetycznie przedsiębiorcy, którzy prowadzą taką sprzedaż na terenie całej UE po przekroczeniu limitu 42.000 zł (10.000 euro) powinni się zarejestrować do VAT w 26 krajach. Celem uniknięcia tego rodzaju komplikacji wprowadzona zostaje procedura uproszczona OSS.

W jaki sposób dokonać rejestracji krok po kroku do VAT OSS zostało omówione w podlinkowanej publikacji.

Jaki jest termin na dokonanie rejestracji do OSS?

Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych na terytorium UE. Takie zawiadomienie o miejscu opodatkowania składa się w terminie do 10 dnia po miesiącu, w którym dokonano wyboru. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej o VAT, powyższy termin jest spójny z terminem na zarejestrowanie się przez dostawcę do systemu OSS.

Rejestracji do procedury szczególnej OSS należy dokonać w terminie do 10 dnia miesiąca po miesiącu, w którym powstaje obowiązek rozliczania transakcji w ramach WSTO.

Przedsiębiorca, który ma zamiar skorzystać z procedury unijnej rejestruje się tylko w jednym państwie członkowskim, tzw. państwie członkowskim identyfikacji. Jest to państwo, w którym przedsiębiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Rejestracja do procedury unijnej OSS stanie się skuteczna od pierwszego dnia kwartału kalendarzowego następującego po kwartale, w którym przedsiębiorca poinformował, że chce rozpocząć korzystanie z procedury uproszczonej. Takie zgłoszenie składa się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście na formularzu VIU-R. Termin na złożenie VIU-R nie został nigdzie wskazany wprost w przepisie, ale w przewodniku VAT Komisji Europejskiej można przeczytać, że z procedury OSS można korzystać z dniem realizacji pierwszej dostawy, pod warunkiem że przedsiębiorca poinformował państwo członkowskie identyfikacji o rozpoczęciu czynności w ramach procedury, do dziesiątego dnia miesiąca następującego po tej pierwszej dostawie. Z tego wynika, że formularz VIU-R należy złożyć równolegle w terminie rejestracji do procedury szczególnej OSS, czyli do 10 dnia miesiąca po miesiącu dostawy w ramach WSTO.

Przykład 1

Pan Andrzej prowadzi sprzedaż poprzez własną stronę internetową. Po zmianie przepisów od lipca okazało się, że w 2021 roku przekroczył już próg 42.000 zł. W tej sytuacji pan Andrzej będzie miał termin na dokonanie rejestracji do OSS do 10 sierpnia 2021 r. W tym też terminie musi być złożony formularz VIU-R.

Termin rejestracji do OSS
Przedsiębiorca rozpoczynający sprzedaż podlegającą pod OSS, który chce ją opodatkować w kraju rejestracji do VAT, limit 42.000 zł jeszcze nie został przekroczony, Do 10 dnia miesiąca po miesiącu rozpoczęcia sprzedaży
Przedsiębiorca, który przekroczył limit 42.000 zł Do 10 dnia miesiąca po miesiącu przekroczenia limitu
Przedsiębiorca, który opodatkowuje dostawy towarów (usług) w kraju nabywcy i tam jest zarejestrowany do VAT, ale po zmianie przepisów chce skorzystać z procedury OSS Do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego kwartał, od którego przedsiębiorca chce rozpocząć sprzedaż w ramach OSS

Może się tak zdarzyć, że przedsiębiorca dokona rejestracji do OSS jeszcze przed datą pierwszej dostawy, którą chce rozliczać w procedurze OSS – wówczas taka rejestracja będzie skuteczna po złożeniu VIUR-R od pierwszego dnia kwartału.

Przykład 2

Pan Michał zamierza prowadzić sprzedaż przez stronę internetową na rzecz konsumentów w różnych krajach UE. Nie chce jednak dokonywać rejestracji do podatku VAT w każdym z nich, wybrał więc procedurę uproszczoną OSS. Pierwsza sprzedaż ma mieć miejsce w październiku 2023 roku. W tym przypadku zgłoszenia można dokonać stosownie wcześniej, najpóźniej w terminie do końca września 2023 r.

Zaprezentowane opracowanie zostało przygotowane w oparciu o dostępne materiały i informacje na ten temat opublikowane na stronach Ministerstwa Finansów.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003