Jakie oczekiwania mają pracownicy? ADP Research Institute po raz kolejny poszukał odpowiedzi na to pytanie i umieścił ją w swoim najnowszym raporcie. Raport ten przedstawia dogłębną analizę preferencji i priorytetów pracowników na całym świecie, a także koncentruje się na istotnych aspektach, które pracodawcy powinni uwzględnić, aby lepiej zrozumieć i spełniać potrzeby zatrudnianych osób.
ADP Research Institute opracował raport „People at Work” na podstawie szeroko zakrojonego badania przeprowadzonego wśród pracowników z różnych państw. W badaniu wzięło udział 34 612 pracowników z 18 krajów. Pracownicy opisali swoje doświadczenia, oczekiwania oraz opinie dotyczące pracy i pracodawców. Badanie objęło pracowników z Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz regionu Azji i Pacyfiku.
W Europie badanie objęło 15 383 pracowników z Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. W Ameryce Północnej uczestniczyło 3 802 pracowników z Kanady i Stanów Zjednoczonych. W regionie Azji i Pacyfiku przeprowadzono badanie wśród 9 567 pracowników z Australii, Chin, Indii, Japonii i Singapuru. Natomiast w Ameryce Łacińskiej badanie objęło 5 860 pracowników z Argentyny, Brazylii i Chile.
Obecnie, gdy wiele firm zmaga się z niedoborem pracowników, istotne jest zaangażowanie oraz zatrzymanie wykwalifikowanego personelu. Jak to zrobić? Recepta jest prosta. Jak wynika z raportu ADP, wynagrodzenie pozostaje najważniejszym priorytetem dla pracowników na całym świecie – aż 55% respondentów umieściło je wśród trzech najistotniejszych atrybutów pracy. Jednak ponad 40% nie jest zadowolonych z otrzymywanego wynagrodzenia. A zatem odpowiadając na powyższe pytanie, zapłacić więcej. Ale czy to wystarczy? Niekoniecznie.
A to dlatego, że pracownicy wskazali również na inne istotne aspekty. Pewność zatrudnienia, rozwój kariery, elastyczność godzin pracy oraz zadowolenie z pracy również znalazły się wysoko na liście priorytetów. Na przykład 46% respondentów ceni stabilność zatrudnienia, a 34% wskazuje na możliwości rozwoju zawodowego. Ponadto dla 25% pracowników elastyczność godzin pracy jest bardzo ważna.
Analiza oczekiwań pracowników w różnych grupach wiekowych ukazuje zróżnicowane priorytety dotyczące atrybutów pracy. W grupie wiekowej od 18 do 24 lat wynagrodzenie jest najważniejszym czynnikiem – 44% respondentów wskazało je jako priorytet. Istotne są również pewność zatrudnienia (34%) i zadowolenie z pracy (28%). Młodsi pracownicy w wieku od 18 do 24 lat i od 25 do 34 lat bardziej cenią możliwość zdobywania nowych umiejętności, co potwierdza odpowiednio 21% i 22% wskazań na szkolenia i rozwój.
Wiek od 25 do 34 lat to okres, w którym wynagrodzenie nadal dominuje na liście oczekiwań – 56% respondentów uznało je za najważniejsze. W tej grupie wiekowej duże znaczenie ma również pewność zatrudnienia, która jest ważna dla 46% badanych. Elastyczność godzin pracy jest istotna dla 25% respondentów, natomiast rozwój kariery dla 40%.
Dojrzałe grupy wiekowe, takie jak 45-54 lata oraz 55 lat i więcej, również mają swoje specyficzne priorytety. Dla pracowników w wieku od 45 do 54 lat wynagrodzenie jest najważniejsze w przypadku 62% respondentów, podczas gdy pewność zatrudnienia jest istotna dla 50% z nich. W grupie 55 lat i więcej wynagrodzenie jest ważne dla 60%, natomiast pewność zatrudnienia dla 48% badanych. Co interesujące, elastyczność godzin pracy ma większe znaczenie dla starszych pracowników, a kultura organizacyjna jest najmniej istotnym czynnikiem we wszystkich grupach wiekowych.
Sprawdź również czy czterodniowy tydzień pracy to jedno z rozwiązań, jakiego oczekują pracownicy.
Oczekiwania dotyczące wynagrodzeń są oczywiście istotnym aspektem omawianym w raporcie ADP Research Institute, dlatego poświęćmy mu dłuższą chwilę. A mianowicie ponad trzy czwarte pracowników otrzymało podwyżki w ciągu ostatnich 12 miesięcy, przy średnim wzroście wynagrodzeń o 4%. Jednak oczekiwania na ten rok są jeszcze wyższe – pracownicy spodziewają się średniego wzrostu wynagrodzeń o 5%.
Patrząc na konkretne dane z 2023 roku, widać różnice w oczekiwaniach i otrzymanych podwyżkach w różnych krajach. Najwyższe oczekiwania mieli pracownicy Argentyny (13%), Brazylii (10%), Polski (10%) i Chin (9%). Najniższe zanotowano wśród osób zatrudnionych w Japonii, gdzie wyniosły one zaledwie 2%.
Niemniej oczekiwania to jedno, a otrzymane podwyżki to drugie. W Argentynie pracownicy mogą mówić o niemal całkowitym zaspokojeniu swoich oczekiwań, ponieważ otrzymali średnio 10% podwyżki wynagrodzenia. Najmniej szczęścia mieli pracownicy z Brazylii, którzy zamiast oczekiwanych 10% dostali zaledwie 4%.
W Chinach i Polsce sytuacja nie wyglądała dużo lepiej – pracownicy otrzymali średnio 5% podwyżki w 2023 roku. Warto pamiętać, że w tym okresie inflacja w Polsce oscylowała wokół 14%. Nic dziwnego, że mimo otrzymanych podwyżek wielu pracowników nadal czuje, że ich wynagrodzenie nie nadąża za rosnącymi kosztami życia.
W każdym razie brak podwyżek był szczególnie widoczny w Europie, gdzie 30% pracowników zgłosiło brak wzrostu wynagrodzeń w ostatnich 12 miesiącach. W krajach Azji i Pacyfiku sytuacja wcale nie była lepsza, bo 26% pracowników nie odnotowało żadnych zmian w swoich wynagrodzeniach.
Patrząc w przyszłość, autorzy badania zwracają uwagę, że w 2024 roku presja na wynagrodzenia osłabła, ale mimo to 20% pracowników na świecie przewiduje, że nie otrzyma podwyżki. Pod tym względem najgorzej jest w Europie – 28% Europejczyków nie spodziewa się w tym roku wzrostu wynagrodzenia.
W 2023 roku znacznie zmniejszyła się liczba pracowników, którzy czują się niepewnie w swojej pracy. W regionie Azji i Pacyfiku liczba pracowników odczuwających brak stabilności zatrudnienia spadła z 40% w 2022 roku do 19% w 2023 roku. Podobna tendencja wystąpiła w Europie, gdzie odsetek ten zmniejszył się z 33% do 19%.
Pomimo ogólnej poprawy niepewność zatrudnienia wciąż stanowi problem dla wielu pracowników. Pracownicy zdalni częściej odczuwają brak stabilności niż koledzy, którzy pracują stacjonarnie lub hybrydowo. W 2023 roku 24% pracowników zdalnych zgłaszało brak poczucia stabilności w pracy w porównaniu do 19% pracowników stacjonarnych i hybrydowych. Co za tym idzie pracodawcy powinni mocniej zaopiekować się osobami, którym powierzyli wykonywanie zawodowych obowiązków zdalnie.
Szczególnie narażone na niepewność są osoby i zatrudnione zdalnie, i mające dzieci. Autorzy badania wskazują, że ta grupa pracowników czuje się najmniej pewnie w związku z zatrudnieniem. Niemniej jednak sytuacja wydaje się poprawiać, ponieważ blisko 44% pracowników będących rodzicami niemowląt twierdzi, że ich pracodawca jest bardziej elastyczny, jeśli chodzi o godziny pracy.
Raport ADP Research Institute zwraca również uwagę na kwestie związane z kwalifikacjami pracowników. Z badań wynika, że większość pracowników (53%) nie jest przekonana, że ich pracodawca inwestuje w rozwój ich umiejętności. Tylko 43% pracowników w wieku od 18 do 24 lat uważa, że posiada wystarczające kwalifikacje do awansu, podczas gdy w grupie wiekowej od 25 do 34 lat ten odsetek wynosi 62%. Co więcej, młodsi pracownicy chętniej podejmują rozmowy z pracodawcami na temat szkoleń i rozwoju – 72% osób w wieku od 25 do 34 lat i 69% wśród ich młodszych kolegów.
Do tego w ramach omawianego badania pracownicy oceniali dwa aspekty związane z rozwojem zawodowym. Pierwszy dotyczył przekonania, że pracodawca inwestuje w umiejętności potrzebne do rozwoju kariery. Drugi odnosił się do posiadania umiejętności niezbędnych do awansu na kolejny szczebel kariery w perspektywie trzech lat.
Przyglądając się udziałowi pracowników w firmach różnej wielkości, widać, że najwyższy poziom zgody z tymi stwierdzeniami występuje w małych firmach (do 249 pracowników). W firmach zatrudniających od 1000 pracowników lub więcej tylko 35% respondentów zgadza się z pierwszym stwierdzeniem, podczas gdy w firmach zatrudniających od 100 do 249 pracowników odsetek ten wynosi 57%. W przypadku drugiego stwierdzenia 42% pracowników w największych firmach uważa, że posiadają odpowiednie umiejętności w porównaniu do 67% w firmach średniej wielkości.
Wyniki raportu ADP Research Institute wskazują na kilka istotnych obszarów, na które pracodawcy powinni zwrócić uwagę, aby sprostać oczekiwaniom pracowników i poprawić ich satysfakcję. Wśród tych obszarów znaleźć możemy:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.