Branża e-commerce rośnie w dynamicznym tempie. Wiele firm dostrzegając jej potencjał, decyduje się na rozwój w tym kierunku i sprzedaż poprzez ten kanał dystrybucji.
Jednak bez rzetelnej analizy poszczególnych danych finansowych bądź niefinansowych, znacznie trudniej opracowywać właściwą strategię firmy i reagować na zmiany popytu. Dlatego też tak ważna jest umiejętność prognozowania sprzedaży i w tym artykule poznasz kilka metod, które warto wykorzystać w swoim biznesie!
Prognozowanie sprzedaży w e-commerce to proces przewidywania przyszłych przychodów produktów lub usług na podstawie różnych danych biznesowych. Służy przede wszystkim do podejmowania właściwych decyzji biznesowych. W zależności od obszaru, który nas interesuje, skuteczna prognoza pozwoli na m.in.:
Na jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne należy brać pod uwagę podczas prognozowania sprzedaży? Oto kilka z nich:
CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
Jest wiele sposobów, aby przeprowadzić prognozowanie sprzedaży. Są to np.:
Pozwala na badanie cyklów koniunkturalnych, które mogą wskazywać na określone trendy sprzedażowe.
Opiera się na wiedzy i doświadczeniach ekspertów z zakresu budowania strategii sprzedażowej. Więcej o tej metodzie i jak przeprowadzić takie badanie, znajdziesz w tym artykule.
Zbiera informacje poprzez odtworzenie procesu sprzedaży jako eksperymentu rynkowego np. w ramach rozwoju nowych produktów korzysta się z wcześniej niestosowanych kanałów online.
Polega na zebraniu informacji od potencjalnych klientów o ich uświadomionych lub nieuświadomionych potrzebach, pragnieniach. Na podstawie badań ankietowych, obserwacji itd. Możliwe jest określenie, czy na dany produkt lub usługę będzie wystarczający popyt.
To metoda polegająca na analizowaniu danych z przeszłości, aby następnie na ich podstawie dokonać prognozy przyszłych wyników. Możesz do tego wykorzystać wskaźniki KPI, o których pisaliśmy w tym artykule.
Dlaczego warto skorzystać z prognozy wyników sprzedaży? Oto kilka powodów:
Z kolei, z jakimi przeszkodami musisz się liczyć, jeżeli będziesz chciał(a) przeprowadzić taką analizę?
Analityka biznesowa i prognozowanie sprzedaży jest obecnie niezbędnym elementem rozwoju w e-commerce. Możliwości metod określających zmiany popytu umożliwiają podejmowanie lepszych decyzji i dają szansę na wyższe przychody, budowanie przewagi konkurencyjnej. Rozwiązanie to wymaga jednak dobrych narzędzi IT oraz wiedzy, aby móc faktycznie prawidłowo wyciągać wnioski i wykorzystywać zebrane informacje w swoim przedsiębiorstwie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.