Zastanawiasz się, co można załatwić przez e-Urząd Skarbowy? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka informacji na ten temat.
W ostatnim czasie kładzie się nacisk na załatwianie spraw urzędowych online. Tam gdzie jest to tylko możliwe i charakter załatwianych spraw na to pozwala zachęca się osoby zainteresowane i firmy do wybrania tej formy komunikacji. Ostatnio popularyzuje się usługę e-Urząd Skarbowy, który jest głównym kanałem służącym do wymiany korespondencji pomiędzy fiskusem a podatnikiem. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie wnioski mogą złożyć przedsiębiorcy bez wychodzenia z domu w nowej formule.
Skarbowej (KAS) mogą załatwiać niektóre sprawy podatkowe bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Jednak żeby to było możliwe niezbędne jest zalogowanie się przez stronę login.gov.pl. z wykorzystaniem:
Niezbędne jest wiarygodne spersonalizowanie danych o osobie, która chce skorzystać z usług e-Urzędu Skarbowego. Jeżeli do logowania wybierzemy dane autoryzujące należy się liczyć z tym, że dostęp do usług oferowanych przez e-US będzie ograniczony. Widoczna będzie jedynie usługa Twój e-PIT, czyli zeznania roczne i dane osobowe. Chcąc skorzystać z całego wachlarza usług należy wybrać inną z metod logowania opisanych powyżej.
Zgodnie z informacjami, z jakimi można się zapoznać na stronach rządowych katalog usług załatwianych przez e-US ma być sukcesywnie poszerzany. Obecnie przez e-US można przygotować i przesłać m.in. dokumenty takie jak:
Poniżej opiszemy pokrótce kiedy składa się takie wnioski i jak wygląda taki proces.
Czynny żal jest to zawiadomienie Naczelnika urzędu skarbowego o popełnieniu czynu zabronionego. Pod tym pojęciem może się kryć m.in.:
Po zalogowaniu do u-US i wybraniu spośród dostępnych dokumentów czynnego żalu, można przystąpić do wypełniania wniosku.
Na wybranym dokumencie należy wskazać powód składania, urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej. Jeżeli wybierzemy “dodaj” będzie można automatycznie uzupełnić dane osoby składającej czynny żal. Po wypełnieniu i sprawdzeniu kompletności wniosku można zaakceptować i wysłać czynny żal do urzędu.
Kolejny rodzaj dokumentu, jaki może zostać wysłany przez e-US jest to wniosek o stwierdzenie nadpłaty, który może być złożony w ściśle określonych ustawowo przypadkach. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty może dotyczyć zarówno podatku dochodowego, jak i podatku VAT.
W każdym przypadku, jak będziemy chcieli złożyć dokument poprzez e-US wybieramy jego rodzaj spośród dostępnych na liście i przystępujemy do jego uzupełniania. Po wskazaniu kogo dotyczy wniosek dane uzupełnią się automatycznie. W opisie powinniśmy dokładnie opisać przyczynę powstania nadpłaty. Jeżeli wymagają tego okoliczności sprawy można również wraz z wnioskiem przesłać 3 załączniki o określonym rozmiarze. Wniosek po wypełnieniu, sprawdzeniu i akceptacji należy wysłać do organu.
Jeżeli mamy wiedzę na temat posiadanej nadpłaty lub zwrotu w urzędzie skarbowym można również podjąć decyzję o zaliczeniu na poczet bieżących lub przyszłych zobowiązań. Organ podatkowy na podstawie naszej dyspozycji dokonana odpowiednich operacji księgowych. Zasada składania wniosku przez e-US przebiega tak samo, jak w przypadkach opisanych powyżej. W treści wniosku należy wskazać dokładnie, jakie kwoty powinny zostać zaliczone i jakiego podatku dotyczy taka dyspozycja. Pamiętajmy, że jeżeli będziemy posiadali zaległości podatkowe, to urząd skarbowy nie zwróci nam i tak nadpłat, czy zwrotu tylko dokona zaliczenia z urzędu na zaległości o czym poinformuje nas postanowieniem.
Żeby nasza wpłata została zaksięgowana w sposób prawidłowy, na odpowiedni podatek musi być prawidłowo opisana przy jej wysyłaniu, w szczególności musi być podany właściwy symbol formularza dla dokonywanego tytułu płatności i podanie okresu, za jaki dokonywana jest wpłata. Często się jednak zdarza, że z różnych przyczyn może dojść do błędnej dekretacji na przelewie i nasza wpłata zostanie zaksięgowana na tzw. kwotach do wyjaśnienia. Jeżeli podatnik sam się zorientuje, że błędnie wskazał tytuł wpłaty na poleceniu przelewu może od razu złożyć wyjaśnienie przeznaczenia takiej wpłaty. Jeżeli jednak tego nie zrobi, to wcześniej czy później będzie się z nim kontaktował pracownik urzędu skarbowego lub temat wyjdzie przy składaniu deklaracji rozliczeniowych, czy to z podatku VAT, czy z podatku dochodowego lub z innych tytułów. W takim przypadku, na każdym etapie, można złożyć wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty i ta funkcjonalność jest również dostępna w e-US.
Jeżeli przedsiębiorca zapłaci należność na rachunek bankowy, który nie widnieje na białej liście podatników a faktura jest wystawiona przez podatnika VAT czynnego i kwota transakcji przekracza wartość 15.000 zł brutto, to wówczas żeby uniknąć negatywnych konsekwencji powinien złożyć zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego na druku ZAW-NR. Zawiadomienie składa się do Naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla zlecającego przelew.
Korzystanie z usługi e-Urząd Skarbowy jest niewątpliwie przyjaznym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia załatwianie wielu spraw podatkowych bez wychodzenia z domu. Przedsiębiorcy co prawda nie mogą na razie składać zeznań rocznych z podatku dochodowego, ale mają dostęp do innych rozwiązań, o których napisaliśmy w dzisiejszej publikacji. Wszystkie opisane wnioski będą najczęściej dotyczyły osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z nowymi możliwościami kontaktu z urzędem skarbowym, który pozwala zaoszczędzić czas i usprawnić proces przekazywania i pozyskiwania niezbędnych informacji. Dostępne opcje logowania do e-US pozwalają na skorzystanie z usługi nawet bez dodatkowego zakładania profilu. Wystarczy posiadać rachunek bankowy, na którym po zalogowaniu widoczny będzie dostęp do e-US i możemy z niego skorzystać. Nie potrzebny jest także podpis kwalifikowany o co często pytają osoby zainteresowane. W zależności od wybranego kanału logowania uwierzytelnianie będzie dokonywane na podstawie wprowadzonych danych. Wszystkie wnioski składane przez e-US mają taką samą moc, jak te wysyłane Pocztą Polską lub składane osobiście w urzędzie skarbowym.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!