|
|
10 minut czytania

E-Urząd Skarbowy – jakie sprawy można w nim załatwić?

Zastanawiasz się jakie sprawy można załatwić przez e-Urząd Skarbowy? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat.

co można załatwić w e-urzędzie skarbowym?

E-Urząd Skarbowy - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

E-Urząd Skarbowy to kolejny projekt Ministerstwa Finansów skierowany do wszystkich obywateli, również do przedsiębiorców. W jednym miejscu można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. W dzisiejszej publikacji napiszemy, jakie sprawy można załatwiać w e-Urzędzie Skarbowym.

E-Urząd Skarbowy

E-Urząd Skarbowy jest serwisem informacyjno-transakcyjnym, w którym po uwierzytelnieniu, podmiot będący osobą fizyczną, osobą prawną, lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej ma dostęp do informacji podatkowych. Dzięki tej formie komunikacji znacząco skraca się czas załatwiania spraw w urzędzie skarbowym. Komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem skarbowym tym kanałem informacyjnym będzie pod względem prawnym tak samo ważna, jak wykonywanie czynności w formie tradycyjnej.

Z funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego mogą korzystać:

  1. Wszyscy podatnicy zarówno ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i nieprowadzący działalności.
  2. Płatnicy.
  3. Pełnomocnicy.
  4. Komornicy sądowi i notariusze.

Czym jest E-Urząd Skarbowy online?

W celu skorzystania z funkcjonalności e-US wymagany jest dostęp do Internetu i posiadanie urządzenia, na którym będzie możliwe zalogowanie. Ministerstwo Finansów wydało Rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego.

Rodzaje spraw załatwianych w e-Urzędzie Skarbowym
Usługi Dostęp Wnioski
Twój e-PIT
Zeznanie podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38
Dostęp do aktualnych danych
Znajdują się tutaj informacje również dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej
Wniosek o wydanie zaświadczenia:
  • o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach,
  • o dochodach,
  • o wysokości dochodu i składkach,
  • o prowadzonej działalności gospodarczej,
  • o sytuacji innego przedsiębiorcy, które wydaje się za jego zgodą,
  • kierowanego do zagranicznego organu podatkowego dotyczącego podatku dochodowego,
  • o rezydencji podatkowej.
E-mikrofirma
Bezpłatna aplikacja do generowania i wysyłania JPK_V7
Mikrorachunek
Dostępna jest informacja na temat indywidualnego numeru rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat należnych podatków
Zgłoszenie ZAP-3
Zgłoszenie aktualizacji danych osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej takich jak:
  • adres zamieszkania,
  • dane kontaktowe,
  • numer rachunku bankowego.
Mandaty
Wykaz mandatów karnych
Historia złożonych i otrzymanych dokumentów Pismo ogólne
Takie pismo wysyła się w przypadku braku oddzielnych formularzy. W takim przypadku pismo wysyłane jest z odpowiednim załącznikiem
Płatności online Historia dokonanych płatności Wniosek o:
  • stwierdzenie nadpłaty,
  • zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet zaległości, lub przyszłych zobowiązań.

Pismo w sprawie wyjaśnienia wpłaty
Akty notarialne
Wykaz aktów notarialnych
Historia logowania UPL-1
Pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych.
OPL-1
Odwołanie pełnomocnictwa do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych
Historia deklaracji
Dostępny przegląd wszystkich złożonych deklaracji podatkowych
Informacja o udzielonych pełnomocnictwach Czynny żal
Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
Pełnomocnictwa
Historia udzielonych pełnomocnictw
Zawiadomienie ZAW-NR
Zawiadomienie o dokonaniu wpłaty na rachunek inny niż wskazany na białej liście
Rozliczenia
Usługa pozwala na uzyskanie informacji o:
  • złożonych, zaksięgowanych i rozliczonych zeznaniach podatkowych i JPK_V7,
  • dokonanych wpłatach, wyksięgowanych odsetkach za zwłokę,
  • dokonanych zwrotach w PIT i VAT,
  • saldzie rozliczeniowym w PIT i VAT.
Wniosek o wydanie WIS
Wiążąca Informacja Stawkowa dotyczy zapytania w sprawie stawki VAT dla danego towaru czy usługi

E-Urząd Skarbowy logowanie

Załatwianie spraw przez e-US jest bardzo przyjazne, nie wymaga wychodzenia z domu, sprawy można załatwiać na dowolnym urządzeniu przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Dostępnych jest kilka sposobów logowania do e-US.

Przez login.gov.pl Dane autoryzujące
Profil zaufany
Za pomocą loginu lub hasła do bankowości elektronicznej
Należy wpisać numer PESEL lub NIP i datę urodzenia
Aplikacja mObywatel
Za pomocą zeskanowanego kodu QR
Trzeba wpisać kwotę:
  • łącznego przychodu z zeznania za 2023 rok,
  • jedną z kwot z dowolnej informacji od płatnika za 2024 r. (np. z PIT-11).
Bankowość elektroniczna
Za pomocą hasła do bankowości elektronicznej
Wpisać kwotę nadpłaty/do zapłaty z zeznania za 2023 r.
e-Dowód
Za pomocą aplikacji mobilnej lub komputera z czytnikiem
Przy logowaniu z wykorzystaniem danych autoryzujących możliwy jest dostęp jedynie do usługi Twój e-PIT, pozostałe usługi będą niedostępne

E-Urząd Skarbowy Raport Podatnika

Raport Podatnika można wygenerować przez e-US. Usługa jest dedykowana dla przedsiębiorców i organizacji, ale zgodnie z zapowiedziami w przyszłości ma być również dostępna dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Raport Podatnika ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie zawierać wszystkich danych, które są w posiadaniu Krajowej Informacji Skarbowej (KAS).
Wygenerowany raport jest ważny do północy tego samego dnia, w którym został wygenerowany.
Raport Podatnika może również wygenerować pracownik urzędu skarbowego na wniosek przedsiębiorcy.

Raport Podatnika zawiera następujące informacje:

  1. Dane identyfikacyjne, w tym formę opodatkowania.
  2. Numer mikrorachunku i rachunku do zwrotów.
  3. O posiadanych zaległościach podatkowych.
  4. O prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
  5. O przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
  6. O udzielonych pełnomocnictwach.

Raport można wygenerować po zalogowaniu na głównej stronie e-US. Po przygotowaniu raport będzie można pobrać w formie “kafelków” lub w formacie pliku PDF.

e-Urząd Skarbowy raport podatnika

e-Urząd Skarbowy raport podatnika

E-Urząd Skarbowy PIT

W e-US widoczna jest historia złożonych e-Deklaracji i historia deklaracji przesłanych do urzędu skarbowego poza e-Urzędem Skarbowym.

e-Urząd Skarbowy deklaracje podatnika

E-Urząd Skarbowy deklaracje podatnika

Każdą deklarację PIT można zobaczyć w podglądzie, można również ją pobrać w formacie PDF. Widoczna jest m.in.: data złożenia, okres, którego dotyczy, rodzaj dokumentu, urząd skarbowy, który otrzymał deklarację.

Status zwrotu podatku w E-Urząd Skarbowy?

Po zalogowaniu do e-US można sprawdzić jaki jest status zwrotu podatku, jeśli w złożonym zeznaniu rocznym powstała nadpłata lub zwrot z tytułu podatku VAT.

e-Urząd Skarbowy zwroty podatków

E-Urząd Skarbowy zwroty podatków

Po wejściu w zwroty z podatku PIT widoczna jest informacja o zwrocie lub nadpłacie. Można obejrzeć wybraną deklarację lub wszystkie złożone po 2020 roku. Status zwrotu informuje, czy organ podatkowy już zrealizował zwrot, czy jest w trakcie jego weryfikacji.

e-Urząd Skarbowy zwroty PIT

E-Urząd Skarbowy zwroty PIT

Tak samo będzie to wyglądało w przypadku zwrotów z podatku VAT.

E-Urząd Skarbowy założenie konta dla organizacji

Konto organizacji jest to usługa dedykowana dla:

  • spółki kapitałowej lub osobowej,
  • stowarzyszenia,
  • fundacji,
  • spółdzielni,
  • grupy kapitałowej,
  • innej jednostki organizacyjnej.

Uwaga!
Organizacja musi posiadać numer NIP

Osoby, które otrzymały dostęp do konta organizacji, muszą się prawidłowo zalogować:

e-Urząd Skarbowy konto organizacji

E-Urząd Skarbowy – Konto organizacji

Dostęp do konta organizacji mogą otrzymać osoby fizyczne, które posiadają numer PESEL
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji składa się do naczelnika urzędu skarbowego w sprawach ewidencji podatników i płatników organizacji
Wniosek o przyznanie dostępu powinny podpisać osoby uprawnione do reprezentacji organizacji lub pełnomocnik ogólny
Wniosek o dostęp do konta organizacji musi zawierać w szczególności:
  1. Nazwę, NIP i adres siedziby organizacji.
  2. Imię, nazwisko, numer PESEL osoby, która ma mieć dostęp do konta organizacji.
  3. Informację o zakresie uprawnień – dostęp podstawowy lub rozszerzony.
Dostęp do konta organizacji działa od momentu zarejestrowania wniosku
Wniosek z poziomu e-Urzędu Skarbowego może złożyć:
  • pełnomocnik ogólny organizacji z własnego konta, o ile organizacja posiada pełnomocnika ogólnego,
  • użytkownik konta organizacji, który otrzymał dostęp rozszerzony do konta organizacji w e-US.

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji.

W części C.1 należy wpisać dane identyfikacyjne organizacji i jej aktualny adres:

wniosek o dane identyfikacyjne

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji

W części C.2 organizacja ma do wyboru zakres dostępu, jakim będzie dysponowała upoważniona osoba:

  • podstawowy – użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym,
  • rozszerzony – użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji.

wniosek o rodzaj dostępu

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji

W części D należy podać numer PESEL, imię i nazwisko osoby fizycznej, która ma mieć przyznany dostęp do konta organizacji:

wniosek o dane użytkownika

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji

W części E podawane są dane imienne wraz z podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podpis złożony w tej części stanowi jednocześnie Oświadczenie o odpowiedzialności karno-skarbowej za podanie niezgodnych z prawdą informacji. Wniosek może zostać podpisany również przez pełnomocnika ogólnego:

podpisy

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji – podpisy

Za pośrednictwem konta organizacji możliwe jest załatwienie szeregu spraw online, w szczególności:

  • odbieranie pism na koncie organizacji doręczanych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) pod warunkiem, że organizacja wyraziła zgodę na e-korespondencję i nie posiada pełnomocnika ogólnego,
  • składanie pism, wniosków, zawiadomień,
  • dostęp do danych rejestracyjnych organizacji,
  • dostęp do widoku sald i rozliczeń w urzędzie skarbowym,
  • możliwość wygenerowania “Raportu Podatnika” o sytuacji podatkowej organizacji.

E-Urząd Skarbowy przyjazny dla księgowych i doradców podatkowych

Księgowi i doradcy podatkowi obsługujący przedsiębiorców, osoby prawne, fundacje i stowarzyszenia mogą wykorzystywać funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym. Jest to możliwe pod warunkiem, że organizacja złoży wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji dla osoby fizycznej. W przyszłości planowana jest funkcjonalność w e-US, która umożliwi dostęp do konta przedsiębiorcy księgowym czy doradcom podatkowym, bez konieczności nadania pełnomocnictwa czy nadania uprawnień do konta organizacji.

Użytkownik konta organizacji może złożyć deklarację z poziomu konta w e-US
Użytkownik konta organizacji, podobnie jak pełnomocnik ogólny, może uzyskać na infolinii KAS informacje objęte tajemnicą skarbową, dotyczące organizacji, którą reprezentuje. Jest to możliwe dzięki tele-PIN-u
TelePIN jest to sześciocyfrowy, który służy do weryfikacji tożsamości podczas kontaktu z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)
Instrukcja nadawania kodu telePIN znajduje się na stronie podatki.gov.pl

Użytkownik konta organizacji podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem KAS może uzyskać m.in. informację o:

  • zaksięgowanych i rozliczonych deklaracjach podatkowych,
  • rozliczeniu dokonanych wpłat, w tym pobranych odsetkach kosztach upomnienia,
  • zrealizowanych zwrotach i nadpłatach,
  • przeprowadzonych przeksięgowaniach,
  • wystawionych upomnieniach, tytułach wykonawczych,
  • zagrożeniu i wpisie do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) dla transakcji nierozliczonych.

Użytkownik konta organizacji może przez e-Urząd Skarbowy złożyć m.in.:

  1. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty.
  2. Wniosek o wydanie zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub wysokości zaległości podatkowych.
  3. Pismo ogólne.

Ponadto z poziomu konta organizacji można przygotować i wydrukować Raport Podatnika, który zawiera najważniejsze informacje na temat rozliczeń podatkowych firmy.

Zgłoszenie do OSS poprzez E-Urząd Skarbowy

Od 1 lutego 2025 roku wprowadzona została możliwość składania zgłoszenia VIU-R oraz deklaracji VIU-DO w zakresie procedury szczególnej OSS. Do tej pory można to było robić przez e-Deklaracje lub programy księgowe, jeśli posiadały taką funkcjonalność.

Ważne!
Zgłoszenie VIU-R oraz deklaracja VIU-DO nie wymaga posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego, ponieważ jest opatrzona pieczęcią Szefa KAS
Deklaracja VIU-DO może być złożona po raz pierwszy przez e-Urząd Skarbowy za I kwartał 2025 roku

Po zalogowaniu do e-US należy odszukać w e-Deklaracjach zgłoszenie VIU-R i deklarację VIU-DO:

E-Urząd Skarbowy – e-Deklaracje

Podsumowanie

W dzisiejszej publikacji omówiony został temat e-Urzędu Skarbowego, wyjaśniono jakie sprawy mogą być załatwiane tym kanałem informacyjnym.

Dostęp do e-Urzędu Skarbowego mogą uzyskać wszyscy podatnicy prowadzący, jak i nieprowadzący działalności gospodarczej, a także notariusze i komornicy sądowi.

Dzięki e-US przedsiębiorcy mają aktualny wgląd w rozliczenia podatkowe, widzą salda zaległości i nadpłat, status nadpłaty czy zwrotu. Mogą również sprawdzić złożone deklaracje podatkowe, ale również akty notarialne, udzielone pełnomocnictwa.

Po zalogowaniu na konto e-Urzędu Skarbowego dostępne są usługi:

  • Twój e-PIT – zeznania podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38,
  • mandaty – informacje dotyczące mandatów karnych z możliwością zapłaty,
  • e-mikrofirma – bezpłatne narzędzie do obsługi faktur krajowych, tworzenia ewidencji VAT i generowania JPK_V7,
  • mikrorachunek podatkowy – indywidualny rachunek podatkowy, na który należy regulować zobowiązania podatkowe,
  • płatności online – przez e-US można dokonać zapłaty należności do urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca może złożyć przez e-US między innymi:

  • pismo w sprawie wyjaśnienia wpłaty,
  • wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań podatkowych,
  • czynny żal – zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego,
  • zawiadomienie ZAW – NR, w przypadku wpłaty na rachunek bankowy spoza białej listy podatników,
  • pismo ogólne do urzędu,
  • pismo WIS – wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS).

Przedsiębiorcy mogą wygenerować i wydrukować Raport Podatnika, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze informacje na temat aktualnej sytuacji firmy, jeśli chodzi o rozliczenia podatkowe.

Dostęp do konta organizacji takiej jak: spółki kapitałowe i osobowe, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, inne organizacje może otrzymać osoba fizyczna, która posiada numer PESEL. Użytkownik konta organizacji może załatwiać online wiele spraw w imieniu organizacji.

Od 1 lutego 2025 roku przez e-Urząd Skarbowy można złożyć zgłoszenie VIU-R do OSS i wysłać deklarację VIU-DO do Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

Funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym są cały czas rozbudowywane, więc warto na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany.

Stan prawny na dzień: 11.02.2025 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003