Potrzebujesz wsparcia finansowego dla swojej firmy w tym trudnym czasie? Sprawdź jakie są jeszcze możliwości uzyskania środków. Temat pomocy dla przedsiębiorców w czasach pandemii jest wiodący na łamach licznych publikacji zarówno w prasie jak i w internecie. Właściciele firm szukają najkorzystniejszych rozwiązań dla swojego biznesu. Chodzi przede wszystkim o zminimalizowanie ewentualnych kosztów jakie będą z tą pomocą związane. Ciekawą alternatywą wydaje się pożyczka do 5000 zł na bardzo korzystnych warunkach.
WAŻNE!
W artykule są uwzględnione zmiany, które wprowadziła tzw. tarcza 4.0, ogłoszona 23.06.2020 r.
O uzyskanie pożyczki może się starać osoba o statusie mikroprzedsiębiorcy, spełniające następujące kryteria:
Pożyczka do kwoty 5.000 zł pozyskiwana jest na warunkach preferencyjnych ze środków Funduszu Pracy. Stałe oprocentowanie pożyczki w skali roku wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.
W składanym wniosku podmiot, który stara się o udzielenie pożyczki musi odpowiedzieć na pytanie, czy otrzymał już inną pomoc publiczną związaną z COVID-19.
W przypadku otrzymania wsparcia w ramach pomocy publicznej rekompensującego negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 na formularzu dotyczącym pomocy publicznej należy:
Fakt otrzymania wsparcia, innego niż pożyczka, nie wyklucza możliwości uzyskania dofinansowania w tej formie.
Przedsiębiorca musi jednak mieć na uwadze, że w składanym oświadczeniu, które jest integralną częścią wniosku informuje, że nie złożył pisma o udzielenie pożyczki w innym Powiatowym Urzędzie Pracy niż wskazany we wniosku, jak również, że nie otrzymał już pożyczki w związku z COVID-19.
Środki z pożyczki muszą być przeznaczone na bieżące pokrycie kosztów związanych z działalnością gospodarczą, np. na opłacenie podatków, składek, kosztów wynajmu lokalu.
Niezbędne dokumenty jakie należy przygotować, aby uzyskać pożyczkę do 5000 zł:
Wnioski należy składać do właściwego powiatowego urzędu pracy (PUP) ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Formularz wniosku można pobrać ze strony internetowej odpowiednich PUP lub złożyć za pośrednictwem tej strony. Poza tym wniosek można wypełnić i wysłać pocztą bądź złożyć osobiście w PUP. Metody autoryzacji przygotowanego wniosku jeżeli zdecydujemy się go przesłać internetowo, znajdują się na stronie praca.gov.pl w zakładce “Logowanie”. Wniosek można akceptować kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Wszystkie te informacje zostały szczegółowo opisane w instrukcji składania wniosku o udzielenie pożyczki (pytanie Jak wypełnić wniosek).
Pożyczka powinna być spłacona w okresie 12 miesięcy po upływie 3-miesięcznego okresu karencji, jeśli przedsiębiorca nie spełni warunków do jej umorzenia.
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Dzięki zmianom wprowadzonym przez Tarczę 4.0 umorzenie pożyczki następuje automatycznie po spełnieniu powyższego warunku, nie ma już konieczności składania dodatkowego wniosku w tym zakresie. Zaś Tarcza 2.0 wprowadziła, że przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zmniejszać stan zatrudniania pracowników.
Od momentu ogłoszenia tarczy 4.0 nie trzeba już składać wniosków o umorzenie pożyczki. Wcześniej taki wniosek musiał być złożony w terminie 14 dni od dnia spełnienia warunku umorzenia pożyczki – prowadzenie działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy. Niedotrzymanie terminu pozbawiało przedsiębiorcę możliwości umorzenia.
Z instrukcją wypełniania pożyczki można zapoznać się tutaj.
Zgodnie z tym co można przeczytać w ustawie Tarcza 2.0 (art. 15 zzd):
“Przychód z tytułu umorzenia pożyczki na zasadach, określonych w ust. 7, nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych …”
Natomiast jeżeli przedsiębiorca nie spełni warunku umorzenia pożyczki odsetki, które będzie opłacał w związku ze spłatą będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Jakie warunki musi spełnić mikroprzedsiębiorca aby otrzymać pożyczkę wysokości 5000zł?
Czy jeśli korzystałem z innej pomocy w ramach tarczy antykryzysowej to mogę również starać się o jednorazową pożyczkę?
Na co można przeznaczyć środki otrzymane w ramach pożyczki?