Więcej na ten temat przeczytasz w niniejszym artykule.
Obowiązki pracodawcy użytkownika
Pracodawca użytkownik wykonuje obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy, w zakresie niezbędnym do organizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego.
Dodatkowo pracodawca użytkownik:
- jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej;
- prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników;
- nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 Kodeksu pracy ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu.
Odpowiedzialność pracodawcy użytkownika
Niezapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy
Z kolei odnosząc się do BHP, to na pracodawcy użytkowniku ciążą następujące obowiązki:
- dostarczanie pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zapewnienie napojów i posiłków profilaktycznych, przeprowadzanie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie pracownika tymczasowego o tym ryzyku;
- zapewnienie pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej
Dlatego też odpowiedzialność za niezapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracowniku użytkowniku.
Zgodnie z przepisem art. 27 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych:
- Kto, będąc pracodawcą użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub nie wyposaża stanowiska pracy pracownika tymczasowego w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności, podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł;
- Tej samej karze podlega, kto, będąc pracodawcą użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie wypełnia uzgodnionych na piśmie z agencją pracy tymczasowej obowiązków pracodawcy, w tym:
- nie dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
- nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu napojów i posiłków profilaktycznych;
- nie zapewnia przeszkolenia pracownika tymczasowego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz szkolenia okresowego;
- nie zapewnia ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik tymczasowy;
- nie informuje pracownika tymczasowego o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami;
- nie wypełnia innych obowiązków, uzgodnionych z agencją pracy tymczasowej, związanych z wykonywaniem pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego.
Chcesz wiedzieć więcej na temat pracy przy komputerze a BHP i nowych przepisów dla pracodawcy ? To przejdź do tego artykułu.
Odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy użytkownika
Zgodnie z art. 27b ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych:
Odpowiedzialność agencji
Odpowiedzialność wykroczeniowa agencji
Zgodnie z przepisem art. 27a ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych:
WAŻNE – w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oskarżycielem publicznym jest inspektor pracy.
Naruszenie praw pracowniczych przez agencję
Agencja jako podmiot zatrudniający powinna również przestrzegać praw pracownika.
Zgodnie z przepisem art. 281 § 1 Kodeksu pracy kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
Powyższe wykroczenia polegają w szczególności na następujących działaniach i zaniechaniach, tj.:
- umowa cywilnoprawna i jej zawarcie – to wykroczenie polega na zawarciu umowy innej niż umowa o pracę i może obejmować następujące przypadki, tj.:
- gdy pracodawca i pracownik w chwili nawiązywania stosunku prawnego mieli świadomość, że świadczona praca będzie wykonywana w warunkach określonych w art. 22 § 1 Kodeksu pracy i pomimo to zawierają umowę cywilnoprawą;
- gdy pracodawca i pracownik w trakcie trwania stosunku pracy (umowy) nie zmieniają jej, mimo iż świadczona praca odpowiada warunkom określonym w art. 22 § 1 Kodeksu pracy;
- gdy pracodawca i pracownik obok umowy o pracę, zawierają umowę cywilnoprawną obejmującą wykonywanie tych samych czynności, co będące przedmiotem umowy o pracę;
- niezawiadomienie o kolejnej umowie terminowej
- dotyczy, przykładowo, niezawiadomienia właściwego inspektora pracy o zawarciu kolejnej umowy z pracownikiem o pracę na czas określony;
- niepotwierdzenie umowy zawartej w formie innej niż pisemna
- dotyczy to sytuacji, gdy pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o pracę w innej niż pisemna formie i nie potwierdził pracownikowi na piśmie ustaleń co do zakresu umowy. Potwierdzenie powinno więc zawierać te elementy umowy o pracę, o których mowa w przepisie art. 29 § 1 Kodeksu pracy, tj.:
- rodzaj pracy
- miejsce wykonywania pracy
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia
- wymiar czasu pracy
- termin rozpoczęcia pracy
- wypowiedzenie lub rozwiązanie stosunku pracy z rażącym naruszeniem prawa
- sytuacja ta dotyczy wszelkich sytuacji obejmujących jednostronne czynności prawne pracodawcy doprowadzających rozwiązania stosunku pracy poprzez:
- wypowiedzenie umowy o pracę
- wypowiedzenie warunków pracy lub płacy
- rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
- stosowanie nieznanych ustawie kar porządkowych
- przypadek ten dotyczy wszelkich nieprawidłowości w zakresie karania pracownika
- naruszenie przepisów o czasie pracy lub uprawnień związanych z rodzicielstwem albo zatrudnianiem młodocianych
- dotyczy to przykładowo naruszenia elementów takich jak:
- normy i ogólny wymiar czasu pracy
- okresy wypoczynku
- systemy i rozkład czasu pracy
- zasady pracy w godzinach nadliczbowych
- zasady wykonywania pracy w porze nocnej
- zasady wykonywania pracy w niedziele lub święta
- nieprowadzenie dokumentacji pracowniczej
- prowadzenie i przechowywanie, w postaci elektronicznej lub papierowej, stanowi jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy, tym samym wykroczeniem jest nieprowadzenie takiej dokumentacji
- nieprzechowywanie dokumentacji pracowniczej przez wymagany okres
- przykładowo, przepis art. 94 ust. 9b Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest zobowiązany w szczególności przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej;
- pozostawienie dokumentacji pracowniczej w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem
- pracodawca ma obowiązek przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem, a więc działanie pracodawcy [tak D. Tokarczyk [w:] Komentarz do niektórych przepisów ustawy – Kodeks pracy [w:] Przestępstwa i wykroczenia związane z zatrudnieniem. Komentarz, Warszawa 2021, art. 281].
Zgodnie z przepisem art. 282 § 1 i § 2 Kodeksu pracy, kto wbrew obowiązkowi:
- nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń;
- nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu;
- nie wydaje pracownikowi w terminie świadectwa pracy;
- nie wykonuje podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu pracy lub ugody zawartej przed komisją pojednawczą lub sądem pracy.
– podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.
Czym jest praca szczególnie niebezpieczna ?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracą szczególnie niebezpieczną jest praca określona jako szczególnie niebezpieczna w innych przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy lub w instrukcjach eksploatacji urządzeń i instalacji, a także inna praca o zwiększonym zagrożeniu lub wykonywane w utrudnionych warunkach, uznana przez pracodawcę jako szczególnie niebezpieczna.
Obowiązkiem pracodawcy w tym zakresie jest określenie szczegółowych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych, w szczególności zapewnia:
- bezpośredni nadzór nad tymi pracami wyznaczonych w tym celu osób;
- odpowiednie środki zabezpieczające;
- instruktaż pracowników obejmujący w szczególności:
- imienny podział pracy,
- kolejność wykonywania zadań,
- wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy poszczególnych czynnościach.
WAŻNE – pracodawca powinien zapewnić, aby dostęp do miejsc wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych miały jedynie osoby upoważnione i odpowiednio poinstruowane.
Podsumowanie
Za wykroczenie omówione w niniejszym artykule przewidziana jest kara grzywny od 1000 do 30 000 zł. Dlatego każdorazowo, aby uniknąć kary finansowej należy przestrzegać ustawowych obowiązków.
A jeśli chcesz wiedzieć jakie konkretnie obowiązki spoczywają na pracowniku, to przeczytaj ten artykuł.