Likwidujesz firmę i zastanawiasz się kiedy przesłać PIT-11 i PIT-4R za zatrudnionych pracowników? Przeczytaj informacje na ten temat.
Przedsiębiorca, który wchodzi również w rolę pracodawcy musi pamiętać o tym, że będzie miał dodatkowe obowiązki z rozliczaniem pracowników. W trakcie roku podatkowego musi naliczać i odprowadzać składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego składa PIT-11 i PIT-4R do urzędu skarbowego. W dzisiejszej publikacji sprawdzimy, kiedy należy złożyć PIT-11 i PIT-4R w przypadku likwidacji działalności gospodarczej w trakcie roku.
W ostatnim czasie kładzie się nacisk na elektroniczne przekazywanie dokumentów rozliczeniowych do różnych instytucji, szczególnie do ZUS i urzędu skarbowego. Proces ten znacznie przyspieszył w ostatnich latach a obecnie praktycznie każda nowa funkcjonalność opiera się na wysyłkach elektronicznych. Na tym polu również wiele się zmieniło jeżeli chodzi o przekazywanie deklaracji do urzędu skarbowego za pracowników, mowa tutaj o formularzach PIT-11 i PIT-4R. Obecnie żaden pracodawca nie może takich rozliczeń złożyć do urzędu w formie papierowej, bez względu na to ilu zatrudnia pracowników. Jeżeli chodzi o terminy przesyłania tych dokumentów do urzędu po zakończonym roku podatkowym, to przypadają one w okresach:
Rodzi się jednak pytanie, jak ma postąpić przedsiębiorca w sytuacji kiedy dochodzi do likwidacji działalności gospodarczej w trakcie roku? Czy w dalszym ciągu obowiązujące są te terminy, czy jednak te formalności przedsiębiorca powinien załatwić wcześniej?
Jeżeli się tak zdarzy, że działalność gospodarcza zostanie zlikwidowana w trakcie roku podatkowego, a to nie należy do rzadkości, to w takich przypadkach przepisy ustawy o podatku dochodowym odnoszą się wprost do tej kwestii.
Pan Jakub postanowił zlikwidować działalność gospodarczą z dniem 30 czerwca 2022 r. Ponieważ zatrudniał pracowników poza obowiązkami wynikającymi z Kodeksu pracy ma również obowiązek przekazania do urzędu skarbowego informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R. Zgodnie z przepisami powyższe formularze powinny wpłynąć do fiskusa najpóźniej 29.06.2022 r.
Decyzja o zakończeniu działalności gospodarczej najczęściej jest dokładnie przemyślana. Jeżeli nastąpi to w trakcie roku podatkowego płatnicy przekazują PIT-11 i PIT-4R w terminie do dnia zaprzestania działalności, nie czekając z przesłaniem formularzy do końca stycznia następnego roku. Wynika to wprost z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jaki jest termin na złożenie PIT-11 i PIT-4R?
Kiedy złożyć PIT-11 i PIT-4R w przypadku likwidacji działalności w trakcie roku?