MDR, czyli schemat podatkowy zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Zmiana przepisów Ordynacji podatkowej, a dokładniej dodanie artykułów 86a do 86o, omawia ten temat. Problematyka nie jest zbyt popularna, a zawiłość regulacji prawnych tego nie ułatwia. Dlatego też przy analizie tego zagadnienia będą pojawiały się odwołania do informacji jakie znajdują się na stronach Portalu Podatkowego i w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów.
Nowy obowiązek w założeniach dotyczy przekazywania informacji do organów skarbowych na temat podejmowanych działań, które mogą dotyczyć optymalizacji podatkowej. Uregulowania ustawowe mają jednak o wiele szerszy zakres niż przepisy odnoszące się do unikania opodatkowania.
Celem raportowania jest dostarczenie administracji skarbowej informacji, które posłużą do sprawdzenia czy nie zachodzi okoliczność nadużycia przepisów podatkowych w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Przepisy te powinny zniechęcić podatników oraz ich doradców do wdrażania uzgodnień mogących stanowić unikanie opodatkowania – tak mówi o tym temacie Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 31 stycznia 2019 roku.
Uwaga!
Zmiana obowiązujących przepisów – w projekcie specustawy dotyczącej koronawirusa znalazł się również zapis o zawieszeniu na okres od 31 marca do 30 czerwca 2020 roku raportowania schematów podatkowych z uwagi sytuację związaną z epidemią COVID-19 w Polsce. Więcej informacji.
Wymienione podmioty zobowiązane są do przygotowywania i przekazywania raportów schematów podatkowych bez względu na miejsce zamieszkania, siedzibę firmy lub zarządu, nawet jeżeli znajduje się poza terytorium kraju.
Czym są schematy podatkowe MDR? >
Istnieją pewne wyjątki od obowiązkowego raportowania schematów podatkowych przy spełnieniu następujących warunków:
Powyższe warunki nie mają zastosowania, gdy mamy do czynienia ze schematem podatkowym transgranicznym.
Czy raportowanie schematów podatkowych dotyczy mikroprzedsiębiorców?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.