Czy pomiędzy przedsiębiorstwami możliwe jest nawiązywanie współpracy, przy jednoczesnym konkurowaniu ze sobą? Takie rozwiązanie może wydawać się dosyć nietypowe, ale okazuje się, że niekiedy taki układ może nieść ze sobą wiele korzyści. Jest to tzw. koopetycja i za chwilę dowiesz się, w jaki sposób ją kształtować.
Koopetycja jest jedną z form strategii biznesowej, która powstała w wyniku zachodzących zmian w gospodarce. Poszukując nowych możliwości rozwoju, postanowiono stworzyć hybrydę dwóch pozornie wykluczających się podejść − konkurencyjnego i kooperacyjnego.
Dlaczego podmioty decydują się na taki krok? Wydaje się, że najczęstszym powodem jest szansa uzyskania wartości dodanej, która nie mogłaby zaistnieć w stosunkach antagonistycznych.
Sukces koopetycji zależy nie tylko od samych działań przedsiębiorstw, a także od specyfiki danej branży lub aktualnej sytuacji ekonomicznej. Firmy zarządzane w warunkach gospodarki opartej na wiedzy czerpią więcej korzyści z koopetycji, polegającej na opracowywaniu rozwiązań w segmencie B&R. W przeciwieństwie do przemysłu wytwórczego, w którym taki układ może okazać się niewystarczająco skuteczny.
Potencjalni partnerzy zazwyczaj decydują się na współpracę, aby osiągnąć określone cele strategiczne lub rozwiązać występujące problemy. Założenie sojuszu wymaga stworzenia umowy, które jednoznacznie wskazywałaby na zakres prowadzonych działań, sposób dysponowania kosztami i zyskami. Z tego względu należy podjąć następujące kroki:
Jedną z branż, w której można zaobserwować procesy integracyjne, jest pasażerski transport lotniczy. Związane z nią duże nakłady finansowe, a także liczne czynniki zewnętrzne − niepewna sytuacja na świecie, możliwe kryzysy gospodarcze czy polityczne, wzrost cen paliw, epidemie, zamach terrorystyczne itd. − stanowią motywację do nawiązywania sojuszy między przewoźnikami. Dlatego linie lotnicze decydują się na połączenie sił poprzez wspólną promocję i sprzedaż swoich usług, tworzą wspólne systemy rezerwacyjne oraz informatyczne, oferują programy lojalnościowe, bądź dzielą się swoimi sposobami zarządzania biznesem.
Wśród międzynarodowych sojuszy lotniczych można wyróżnić:
Godnym uwagi przykładem może być współpraca koncernów farmaceutycznych Pfizer i BioNTech w zakresie opracowania szczepionki przeciwko Covid-19. Umożliwiło to wymianę informacji i zasobów produkcyjnych obu podmiotów, aby w szybkim czasie opracować i wprowadzić nowy preparat na rynek.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!