|
|
3 minut czytania

Koopetycja – współpraca czy rywalizacja?

Czy pomiędzy przedsiębiorstwami możliwe jest nawiązywanie współpracy, przy jednoczesnym konkurowaniu ze sobą? Takie rozwiązanie może wydawać się dosyć nietypowe, ale okazuje się, że niekiedy taki układ może nieść ze sobą wiele korzyści. Jest to tzw. koopetycja i za chwilę dowiesz się, w jaki sposób ją kształtować.

koopetycja

Czym jest koopetycja? Definicja

Koopetycja jest jedną z form strategii biznesowej, która powstała w wyniku zachodzących zmian w gospodarce. Poszukując nowych możliwości rozwoju, postanowiono stworzyć hybrydę dwóch pozornie wykluczających się podejść − konkurencyjnego i kooperacyjnego.

Dlaczego podmioty decydują się na taki krok? Wydaje się, że najczęstszym powodem jest szansa uzyskania wartości dodanej, która nie mogłaby zaistnieć w stosunkach antagonistycznych.

Sukces koopetycji zależy nie tylko od samych działań przedsiębiorstw, a także od specyfiki danej branży lub aktualnej sytuacji ekonomicznej. Firmy zarządzane w warunkach gospodarki opartej na wiedzy czerpią więcej korzyści z koopetycji, polegającej na opracowywaniu rozwiązań w segmencie B&R. W przeciwieństwie do przemysłu wytwórczego, w którym taki układ może okazać się niewystarczająco skuteczny.

Jak stworzyć sojusz?

Potencjalni partnerzy zazwyczaj decydują się na współpracę, aby osiągnąć określone cele strategiczne lub rozwiązać występujące problemy. Założenie sojuszu wymaga stworzenia umowy, które jednoznacznie wskazywałaby na zakres prowadzonych działań, sposób dysponowania kosztami i zyskami. Z tego względu należy podjąć następujące kroki:

  1. Wyznaczenie osób decyzyjnych. Ich zadaniem byłoby nadzorowanie procesu kooperacji i podejmowanie decyzji o jego formie. Powinny one określić cele i warunki umowy oraz przesłanki do jej rozwiązania, gdy przestanie przynosić wartość dodaną stronom.
  2. Opracowanie tzw. studium wykonalności. Wyznaczone osoby decyzyjne powinny określić zaplecze finansowe, możliwe koszty i posiadane zasoby, co będzie mieć wpływ na dobór możliwych działań.
  3. Zapewnienie ochrony prawnej podmiotom. Najlepiej, aby porozumienie było sporządzone w formie pisemnej pod nadzorem prawnika − zapewni to bezpieczeństwo interesów obu stron i ułatwi rozstrzyganie możliwych sporów.
  4. Skonstruowanie biznesplanu. Podobnie jak w przypadku założenia własnej działalności gospodarczej, warto zastosować to rozwiązanie, nawiązując koopetycję. Spisanie planu działań będzie wskazywało kierunek wspólnego rozwoju zaangażowanych podmiotów.
  5. Zdobycie funduszy. Rozpoczęcie nowego przedsięwzięcie często wymaga inwestycji − środki mogą pochodzić od samych interesariuszy lub istnieje opcja zwrócenia się do innych instytucji, które byłyby skłonne udzielić im kredytu lub dofinansowania.
  6. Przystąpienie do realizacji. Mając wyznaczone cele i zakres obowiązków poszczególnych podmiotów mogą przystąpić one do działania w ramach zawartego sojuszu.

Zalety koopetycji

  • Partnerstwo firm stwarza nowe możliwości rozwoju;
  • Tworzenie pozytywnych relacji z konkurencją;
  • Dostęp do dodatkowych zasobów finansowych;
  • Dostęp do nowej wiedzy, umiejętności, know-how, które wpływają na poprawę pozycji rynkowej.

Wady koopetycji

  • Wymiana wiedzą i doświadczeniami w ramach współpracy wiąże się z pewnym ryzykiem − niedostateczna kontrola może doprowadzić do przecieku informacji, a co za tym idzie – negatywnych konsekwencji;
  • Strategia koopetycji jest w dużej mierze zależna od czynników zewnętrznych i nie powinna stanowić długoterminowego rozwiązania. W pewnym momencie może ona zacząć przynosić straty, dlatego warto regularnie kontrolować sytuację na rynku − możesz do tego wykorzystać np. analizę PEST.

Przykłady koopetycji w biznesie

Jedną z branż, w której można zaobserwować procesy integracyjne, jest pasażerski transport lotniczy. Związane z nią duże nakłady finansowe, a także liczne czynniki zewnętrzne − niepewna sytuacja na świecie, możliwe kryzysy gospodarcze czy polityczne, wzrost cen paliw, epidemie, zamach terrorystyczne itd. − stanowią motywację do nawiązywania sojuszy między przewoźnikami. Dlatego linie lotnicze decydują się na połączenie sił poprzez wspólną promocję i sprzedaż swoich usług, tworzą wspólne systemy rezerwacyjne oraz informatyczne, oferują programy lojalnościowe, bądź dzielą się swoimi sposobami zarządzania biznesem.

Wśród międzynarodowych sojuszy lotniczych można wyróżnić:

  • SkyTeam − powstały w 2000 r., w skład którego wchodzi 20 linii lotniczych zapewniających dostęp do rozbudowanej sieci globalnej;
  • Star Alliance − zrzeszający 26 przewoźników lotniczych m.in. Lufthansa, United Airlines, Air Canada Scandinavian Airlines, Thai Airways International, a także Polskie Linie Lotnicze LOT.

Godnym uwagi przykładem może być współpraca koncernów farmaceutycznych Pfizer i BioNTech w zakresie opracowania szczepionki przeciwko Covid-19. Umożliwiło to wymianę informacji i zasobów produkcyjnych obu podmiotów, aby w szybkim czasie opracować i wprowadzić nowy preparat na rynek.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003