Korekta sprzedaży na kasie fiskalnej – kiedy?
Korekta może być konieczna nawet w sytuacji, gdy przedsiębiorca dochował wszelkiej staranności, aby wystawione dokumenty odpowiadały stanowi faktycznemu w momencie wystawienia paragonu (np. rabat dla klienta udzielony po sprzedaży, reklamacja). Nierzadkie są również sytuacje, gdy podczas wystawiania paragonu doszło do pomyłki. Może wystąpić kilka przypadków:- sprzedaż korygowana jest do zera (np. całkowity zwrot, reklamacje, omyłki na kasie fiskalnej),
- sprzedaż korygowana jest w części (zarówno zwiększenie sprzedaży jak i zmniejszenie),
- daną sprzedaż dokumentuje oprócz paragonu faktura lub rachunek.
Ewidencja zwrotów i reklamacji
Przepisy od 1 października 2013 określają szczegółowo korekty sprzedaży zarejestrowanej na kasie za pomocą ewidencji zwrotów i uznanych reklamacji. Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług powinna zawierać:- datę sprzedaży
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę
Paragony
Paragony z kasy fiskalnej bardzo szybko blakną, wskazane jest zatem aby sporządzić jego kopię np. w formie elektronicznej lub kserokopię i dołączyć ją do w/w ewidencji. Błędnie lub omyłkowo wystawiony paragon – oczywiste pomyłki Ewidencja stosowana w przypadku oczywistej pomyłki zawierać powinna dane:- błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego),
- opis przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Zwiększenie sprzedaży lub korekta niecałkowita
W przypadku, kiedy następuje częściowy lub całkowity zwrot wpisujemy dane w ewidencji i nie wystawiamy nowego paragonu. Nowy paragon wystawiamy w przypadku oczywistej pomyłki lub zwiększenia sprzedaży. Przykład: Oryginalny źle wystawiony paragon opiewał na 120 zł brutto, powinien zostać wystawiony na 100 zł brutto. Do ewidencji pomyłek wpisujemy paragon na 120 zł brutto, wystawiamy drugi na kwotę 100 zł brutto. Zwiększenie sprzedaży – nowa sprzedaż skutkuje natomiast koniecznością wystawienia nowego paragonu.Do paragonu z kasy fiskalnej wystawiony został rachunek imienny
- Zmniejszenie sprzedaży dokumentowane jest wystawieniem noty uznaniowej (lub faktury korygującej dla 2014 roku).
- Zwiększenie sprzedaży dokumentowane jest wystawieniem kolejnego rachunku sprzedaży i kolejnego paragonu. Paragon podpinamy do kopii rachunku.
- Zmniejszenie sprzedaży w takiej sytuacji następuje przez wystawienie faktury korygującej.
- W przypadku, kiedy następuje zwiększenie sprzedaży – wystawić należy nowy paragon oraz fakturę korygującą. Paragon podpinamy do kopii faktury korygującej.