|
|
4 minut czytania

Koronawirus a działalność gospodarcza – pakiet osłonowy dla firm

Zastanawiasz się jak prowadzić działalność gospodarczą w tym trudnym czasie? Przeczytaj co przygotowuje rząd.

tarcza antykryzysowa dla firm

Pakiet osłonowy dla firm - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Pandemia, z którą mamy do czynienia przeraża wszystkich. W tym trudnym okresie wszyscy myślą o ratowaniu zdrowia i życia, ale wiele firm zadaje sobie pytanie jak przetrwać ten okres? Oczywiście nikt nie umie odpowiedzieć na to pytanie, ale zaczynają się pojawiać informacje o pakietach osłonowych dla firm. Ministerstwo Rozwoju przygotowuje specustawy w tej sprawie.

Co będzie zawierał pakiet osłonowy?

Proponowane wsparcie dla przedsiębiorców będzie obejmowało następujące pozycje:

  1. Wprowadzenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i składkach ZUS.
  2. Rozwiązania dla firm, które zostaną zmuszone do przestojów.
  3. Dopłaty do kredytów jako narzędzie poprawy płynności finansowej.

Wprowadzane zmiany będą wymagały nowelizacji wielu ustaw między innymi ustawy o VAT, pomocy publicznej w tym pomocy de minimis. Niezbędna będzie kooperacja z BGK – Bank Gospodarstwa Krajowego. Jak to będzie wyglądało w poszczególnych obszarach?

Zmiany w podatkach

Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Rozwoju planowane są następujące zmiany:

  1. Zmiana terminu wejścia w życie nowego pliku JPK z 1 kwietnia 2020 roku na 1 lipca 2020 roku.
  2. Wcześniejsze zwroty w podatku VAT.
  3. Zniesienie opłaty prolongacyjnej.
  4. Ułatwienia w split payment.
  5. Możliwość odliczania straty podatkowej “wstecz”, a mianowicie straty z 2020 roku od dochodu z 2019 roku.
  6. Ułatwienia przy zawieszaniu działalności gospodarczej.
  7. Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z anulowaniem wycieczek.

Poprawa sytuacji finansowej firm

Dodatkowo planuje się zmiany w dostępie do preferencyjnych rozwiązań, które mogą pomóc zachować płynność finansową firm. Należą do nich:

  1. Dopłaty do kredytów, wsparcie gwarancyjne ze strony BGK.
  2. Zwiększenie gwarancji BGK z dotychczasowych 60% do 80% kwoty kredytu w ramach pomocy de minimis.
  3. Dopłaty do oprocentowania kredytów – poprzez rozszerzenie zakresu funduszu klęskowego o epidemię.

Ochrona i wsparcie rynku pracy

W niezwykle trudnej sytuacji znalazły się firmy zatrudniające pracowników. Poza bieżącymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa pracodawcy mają obowiązek wypłaty wynagrodzeń. Wiele firm, które w obliczu obecnej sytuacji będą zmuszone na ograniczenie bądź wręcz zaprzestanie działalności gospodarczej może nie udźwignąć ciężaru obciążeń finansowych.

Propozycja w tym obszarze jest następująca, w przypadku przestoju pracownikom takich firm przysługiwałoby:

  1. Świadczenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości 100% zasiłku dla bezrobotnych (823,60 zł) zwiększone o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne oraz
  2. Wynagrodzenie finansowane ze środków przedsiębiorcy w łącznej wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla przedsiębiorcy

W przypadku zwolnienia lekarskiego czy też decyzji państwowego inspektora sanitarnego o kwarantannie lub izolacji przedsiębiorca otrzyma zasiłek chorobowy na zasadach ogólnych.

Podobnie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zasiłek opiekuńczy z tytułu sprawowania opieki na dzieckiem lub innym członkiem rodziny, czy to z tytułu choroby czy też z powodu kwarantanny.

Zobowiązania wobec ZUS

Jeżeli chodzi o zobowiązania wobec ZUS to zapłata należnych składek ZUS objęta będzie stosownymi rozwiązaniami. Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań wobec ZUS typu:

W prawidłowym przygotowaniu wniosku i zebraniu kompletu niezbędnych dokumentów będą wspierać przedsiębiorców doradcy ds. ulg i umorzeń w placówkach ZUS.

Działalność usługowa a koronawirus

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej od 14 marca 2020 roku aż do odwołania obowiązuje wiele branż usługowych, do których zalicza się między innymi:

  • usługi konsumpcyjne, z wyłączeniem posiłków podawanych na wynos,
  • usługi rozrywkowe typu: kluby taneczne, kluby nocne, baseny, siłownie, kluby fitness,
  • usługi kulturalne świadczone przez kina, teatry, filharmonie, biblioteki, muzea, wystawy, szeroko rozumiana działalność
  • kulturalna sklasyfikowana PKD 91.0; PKD 59.14Z,
  • usługi turystyczne,
  • usługi hotelarskie,
  • usługi obejmujące różne formy kultury i rozrywki (PKD 90.0),
  • usługi związane z organizowaniem targów, konferencji, kongresów, wystaw (PKD 82.30.Z).

Wielu mikroprzedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych również podjęło decyzję o zamknięciu firm w trosce o zdrowie swoich klientów i własne. Wiele małych firm, gdzie możliwe jest wykonywanie pracy zdalnej skorzystało z takiej możliwości, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.

Niezwykle trudna sytuacja na rynku pracy obejmuje również zleceniobiorców, którzy z dnia na dzień zostali pozbawieni środków do życia. Ten problem podnoszony jest na spotkaniach z przedstawicielami rządu. Na tym etapie padają jedynie zapewnienia, że sytuacja jest analizowana.

Jest to szczególnie trudny okres dla nas wszystkich. Będziemy na bieżąco monitorowali i informowali o podejmowanych działaniach i proponowanych rozwiązaniach dla firm.

Praca zdalna a koronawirus – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003