Rozwój kadr obejmuje wszystkie działania podejmowane w organizacji, których zadaniem jest wspieranie i realizacja procesu doskonalenia kwalifikacji i motywacji pracowników.
Proces ten ma na celu poszerzenie potencjału zawodowego we właściwości niezbędne do wykonywania obecnych i przyszłych zadań. W efekcie przyczynia się on do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa i indywidualnych celów pracownika. Uwarunkowania realizacji kariery zawodowej w przedsiębiorstwie tworzy się na podstawie istniejących możliwości organizacyjnych, rozwojowych danego pracownika lub stanowiska pracy. W ostatnim czasie w wyniku pandemii koronawirusa organizacja pracy zawodowej uległa diametralnej zmianie, głównie na rzecz wprowadzenia pracy zdalnej. Wiąże się to również z popularyzacją rozwoju pracowników poprzez szkolenia online.
Rozwój zawodowy oznacza takie kształtowanie kapitału ludzkiego, który w trakcie zoptymalizowanego procesu staje się bogatszy, bardziej dojrzały i który prowadzi w efekcie do działania zawodowego na coraz wyższym poziomie. Specjaliści strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi są zdania, iż odpowiednia kompozycja działań, takich jak szkolenie, edukowanie, trenowanie, czy uczenie się prowadzi do rozwoju pracowników.
Według koncepcji Donalda Supera (amerykańskiego psychologa) rozwój zawodowy jest procesem rośnięcia i uczenia się, któremu podporządkowane są wszelkie oznaki zachowania zawodowego. Rozwój zawodowy obejmuje wszystkie aspekty rozwojowe, które mogą być odniesione do pracy. Zasadniczym elementem rozwoju zawodowego są szkolenia.
Szkolenie pracowników prowadzi do wzrostu kwalifikacji pracowników i dzięki temu zapewnia utrzymanie odpowiedniego poziomu wykonywanej pracy lub jego podniesienie. Pierwszym krokiem przy organizowaniu szkolenia jest dokładne określenie jego celów. Cele powinny być sformułowane w kategoriach zachowań, działań czy też operacji, które pracownik musi wykonywać w trakcie pracy oraz takiego jej sposobu realizacji, aby wzrastała jego wydajność. Nie można określić zawartości programu szkolenia, dopóki organizacja nie odpowie na pytanie: Jaka wiedza, umiejętności i zdolności są konieczne do dobrego wykonywania pracy? Cele szkolenia powinny być ściśle związane z potrzebami organizacji i pracowników.
Rozwój kompetencji pracowników można osiągnąć przy pomocy różnorodnych metod i technik szkolenia. W dobie dynamicznej ekspansji cyfryzacji i nowych technologii warto jest skorzystać z nowoczesnych narzędzi rozwoju pracowników, takich jak:
Dobry plan rozwoju pracowników zgodny ze strategią i celami firmy może być siłą napędową organizacji, przynosząc jej wymierne korzyści. Szkolenia i rozwój zawodowy umożliwiają zwiększenie elastyczności w zarządzaniu zasobami ludzkimi, sprzyjają szybszej adaptacji nowych technik i technologii, przyczyniają się do lepszej motywacji i zaangażowania pracowników oraz umożliwiają poprawę umiejętności kierowniczych. Kolejne pozytywne aspekty to:
Natomiast w odniesienie do metod i technik szkolenia online, za ich przewagą konkurencyjną w stosunku do szkoleń stacjonarnych, przemawiają przede wszystkim takie korzyści, jak:
Współczesne organizacje od lat zmagają się z problemem pozyskiwania i utrzymywania kluczowych i cennych pracowników. Jednym z narzędzi utrzymania ich jest doskonalenie zawodowe. W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują różne techniki i metody szkoleń prowadzonych online. Jednak jeszcze nie we wszystkich organizacjach wdrażana jest kultura zdobywania nowych umiejętności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i internetu. Biorąc pod uwagę szeroki wachlarz korzyści warto jest zmierzyć się z ofertą takiego rodzaju szkoleń dostępnych na rynku. Wdrożenie nowoczesnych narzędzi rozwoju daje zupełnie nową jakość i stanowi atrakcyjny, wartościowy i merytoryczny wkład umożliwiający zdobycie nowych kompetencji i kwalifikacji przez personel.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z jakich narzędzi można korzystać przy szkoleniu pracowników online?
Dlaczego warto wprowadzić szkolenie pracowników online?