Przedsiębiorcy muszą pamiętać o niezliczonej ilości terminów i obowiązków, które są nierozerwalnie związane z prowadzeniem firmy. W ostatnim czasie zaczęły się pojawiać tak zwane uproszczenia dla firm, które mają na celu odciążyć przedsiębiorcę. Część obowiązków informacyjnych przeniesiono wprost do zeznania rocznego, jak na przykład informacja o sposobie wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, miesięcznie czy kwartalnie, a z części obowiązków zrezygnowano. Jak na przykład zniknął obowiązek informowania naczelnika urzędu skarbowego o założeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Jak było przed zmianą przepisów
Jeszcze do końca 2019 roku przedsiębiorca, który wybrał opodatkowanie dochodów na zasadach ogólnych, według skali podatkowej lub podatkiem liniowym, był zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia i kart przychodów pracowników.
W ewidencji wyposażenia były wpisywane rzeczy, których wartość początkowa przekraczała 1.500 zł a okres używalności był krótszy niż rok. Przedsiębiorcy mieli ciągle problem z właściwym przyporządkowaniem zakupów do obowiązujących ewidencji. Przedsiębiorca, który zatrudnia pracownika miał obowiązek, do końca 2019 roku, prowadzenia imiennych kart przychodów pracowników, w których dokonywał zapisów miesięcznie. Karty przychodów służyły obliczaniu i przekazywaniu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, a po zakończonym roku na ich podstawie były sporządzane informacje PIT-11.
Nowe Rozporządzenie w sprawie PKPiR
Od 2019 roku zmieniła się ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, która w pewnych obszarach miała również przełożenie na Rozporządzenie w sprawie prowadzenia PKPiR. Nowe Rozporządzenie w sprawie PKPiR zaczęło obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku. Przedsiębiorca, który prowadził wcześniej Ewidencję wyposażenia może zaprzestać dodawania zapisów do Ewidencji od 1 stycznia 2020 roku. Pomimo, że obowiązek prowadzenia Ewidencji został zniesiony to nie ma przeciwwskazań, aby dobrowolnie w dalszym ciągu prowadzić taką Ewidencję. Żadne przepisy nie zabraniają prowadzenia ewidencji dodatkowych czy pomocniczych.
Wprowadzone zmiany przepisów likwidują między innymi obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia i kart przychodów pracowników.
Niewątpliwie wprowadzenie nowych regulacji ma na celu zmniejszenie obciążenia przedsiębiorcy poprzez odejście od czynności, które nie przynosiły wymiernych efektów. Odejście od obowiązku prowadzenia kart przychodów nie zwalnia z obowiązku obliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku i składania informacji rocznych PIT-11.