- Podmioty zobowiązane do składania krajowych informacji podsumowujących oraz transakcje w nich wykazywane
- Sankcje za złożenie krajowej informacji podsumowującej w formie papierowej
- Zakres danych o transakcji wykazywanych w krajowej informacji podsumowującej (VAT-27)
- Korygowanie krajowej informacji podsumowującej
Podmioty zobowiązane do składania krajowych informacji podsumowujących oraz transakcje w nich wykazywane
Zgodnie z art. 101a ustawy o VAT podmiotami zobowiązanymi do składania krajowych informacji podsumowujących są dostawcy lub podmioty świadczący usługi, dla których podatnikiem jest nabywca. Chodzi tu o sprzedaż o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 7 i 8 ustawy o VAT a więc:- sprzedaż towarów wymienionych w załączniku 11 ustawy o VAT (np. wyroby ze stali, srebra, złota, miedzi, telefony, konsole),
- świadczenie usług budowanych wymienionych w załączniku 14 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 | Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 |
|
|
Sprzedawcą jest podatnik, u którego sprzedaż nie jest zwolniona podmiotowo z VAT. | |
Nabywcą jest czynny podatnik podatku VAT. | |
Dostawa nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122. |
Ważne
Informację podsumowującą (VAT-27) składają jedynie sprzedawcy lub podmioty świadczący usługi. Nabywca towarów lub usług w procedurze odwrotnego obciążenia nie składa VAT-27.Krajowe informacje podsumowujące – terminy i tryb składania
Od lipca 2015 do grudnia 2016 | Od stycznia 2017 | |
Okresy | Miesięczny (VAT-27) lub kwartalny (VAT-27K) | Miesięczny (VAT-27) |
Termin złożenia | 25-ty dzień miesiąca następującego po miesiącu/kwartalne, za który składana jest informacja (VAT-27/VAT-27K) | 25-ty dzień miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest informacja (VAT-27) |
Sposób złożenia | Papierowo lub elektronicznie | Elektronicznie |
Ważne
Zerowych informacji podsumowujących nie składamy. Zgodnie z informacją w tabeli, informację VAT-27 począwszy od okresów z roku 2017 składamy tylko elektronicznie. Tak samo jest w przypadku korekty informacji za te okresy. Natomiast korekty za okresy wcześniejsze można złożyć w formie papierowej.Sankcje za złożenie krajowej informacji podsumowującej w formie papierowej
Zgodnie z art. 80a § 2 ustawy Kodeks karny skarbowy za złożenie deklaracji po terminie lub jej złożenie w wersji papierowej (pomimo wymaganej formy elektronicznej) podatnik podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Wysokość kary nałożonej przed sądem może wynosić od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości wynagrodzenia minimalnego (w roku 2017 będzie to odpowiednio od 200 zł do 40 tys. zł). Wysokość kary nałożonej mandatem karnym może wynieść obecnie maksymalnie 4 tys. zł.Zakres danych o transakcji wykazywanych w krajowej informacji podsumowującej (VAT-27)
W krajowej informacji podsumowującej (VAT-27) podawane są następujące dane dotyczące dokonanych transakcji:- dane identyfikujące nabywcę towarów i usług – nazwa lub imię i nazwisko nabywcy oraz jego NIP,
- łączna wartość dostaw oraz świadczonych usług w odniesieniu do poszczególnych nabywców.
Przykład 1
Czynny podatnik VAT w miesiącu marcu 2017 r. miał dwie sprzedaże z odwrotnym obciążeniem, a mianowicie:- sprzedał na rzecz czynnego podatnika podatku VAT arkusze żeberkowe ze stali niestopowej o wartości 10 tys. zł,
- otrzymał zaliczkę na usługę tynkarską, którą będzie świadczył jako podwykonawca na rzecz czynnego podatnika podatku VAT o wartości 15 tys. zł.
Wypełniona przez podatnika informacja podsumowująca VAT-27 (część C i D) będzie wyglądać następująco:
O momencie ujęcia transakcji w krajowej informacji podsumowującej decyduje data powstania obowiązku podatkowego. W przypadku dostaw towarów wymienionych w załączniku 11 ustawy o VAT obowiązują zasady ogólne – obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy. W przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz podatnika, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, a w przypadku kiedy faktura nie została wystawiona w terminie, powstaje z chwilą upływu terminu do jej wystawiania. Ujęciu w ewidencji sprzedaży VAT a tym samym wykazaniu w krajowej informacji podsumowującej podlegają też zaliczki dotyczące wspomnianych wcześniej transakcji. Ujmowane są one w okresie powstania obowiązku podatkowego czyli w okresie otrzymania zaliczki przez sprzedawcę. Ma to miejsce zarówno w przypadku dostaw towarów, o których mowa w załączniku 11 ustawy o VAT jak i usług budowlanych wymienionych w załączniku 14. Odmienne zasady wykazywania zaliczek dotyczą transakcji dokonywanych na przełomie 2016 i 2017 r. czyli w okresie przejściowym. W sytuacji kiedy w 2016 r. nabywca usługi wpłacił zaliczkę dotyczącą np. usługi budowlanej, która będzie wykonywana w 2017 r., to taka zaliczka zostanie wykazana w informacji podsumowującej w miesiącu wykonania usługi. Rozliczenie takiej transakcji ilustruje poniższy przykład.Przykład 2
Założenia:- firma A i B – czynni podatnicy podatku VAT, rozliczający się miesięcznie z VAT,
- przedmiot sprzedaży: usługa tynkarska (wymieniona w załączniku 14 ustawy o VAT),
- Firma B świadczy usługę na rzecz firmy A, z kolei firma A odsprzedaję usługę firmie C (oznacza to, iż firma B świadczy usługę jako podwykonawca),
- usługa opodatkowana jest stawką 23%,
- strony ustaliły, że przed wykonaniem usługi zostanie wpłacona zaliczka, oraz iż kwota zmniejszenia wynikająca z korekty nie będzie zwracana.
Wartość usługi: | 50 000 zł |
Wartość I etapu prac | 25 000 zł |
Wartość II etapu prac | 25 000 zł |
Data wpłaty zaliczki | 15.12.2016 r. |
Kwota zaliczki | 10 tys. zł (netto: 8 130,08 zł, VAT: 1 869,92 zł) |
Kwota zaliczki przypadająca na poszczególne etapy: | I etap prac: 5 000 zł (netto: 4 065,04 zł, VAT: 934,96 zł) II etap prac:5 000 zł (netto: 4 065,04 zł, VAT: 934,96 zł) |
Data wystawienia faktury zaliczkowej | 20.12.2016 r. |
Termin realizacji I etapu | 15.01.2017 r. |
Termin realizacji I etapu | 20.02.2017 r. |
Data wystawienia faktury końcowej dotyczącej I etapu | 01.02.2017 r. |
Wartości faktury końcowej nierozliczonej zaliczką | 20 000 zł brutto |
Ewidencja | Grudzień 2016 | Styczeń 2017 | Luty 2017 |
KPiR | 25 000 zł (I etap) | 25 000 zł (II etap) | |
Ewidencja sprzedaży VAT | Faktura zaliczkowa: netto: 8 130,08 zł VAT: 1869,92 zł, brutto: 10 000 zł | Faktura korygująca do zaliczki w zakresie I etapu:
|
Faktura końcowa do zaliczki w zakresie I etapu prac: 20 000 zł |
VAT-7 | Zaliczka w poz. 19 i 20 | Korekta zaliczki w poz. 19 i 20 oraz sprzedaż z odwrotnym obciążeniem w polu 31 | Sprzedaż w polu 31 |
VAT-27 | 5 000 zł w części D | 20 000 zł w części D |
Ujęcie poszczególnych wartości w ewidencjach sprzedawcy wyglądać będzie następująco:
Ewidencja | Grudzień 2016 | Styczeń 2017 | Luty 2017 |
KPiR | 25 000 zł | ||
Ewidencja zakupów VAT | faktura zaliczkowa netto: 8 130,08 zł VAT: 1 869,92 zł, brutto: 10 000 zł | Korekta otrzymanej faktury zaliczkowej:
|
Faktura końcowa do zaliczki w zakresie I etapu prac – podatek VAT naliczony w ramach zakupu usługi z odwrotnym obciążeniem: 20 000 zł netto, VAT 4 600 zł, brutto: 24 600 zł |
Ewidencja sprzedaż VAT | Korekta otrzymanej faktury zaliczkowej – VAT należny od zakupu w ramach odwrotnego obciążenia: netto: 5 000 zł, VAT 1 150 zł, brutto: 6 150 zł | Faktura końcowa do zaliczki w zakresie I etapu prac – podatek VAT należny w ramach zakupu usługi z odwrotnym obciążeniem: 20 000 zł netto, VAT 4 600 zł, brutto: 24 600 zł | |
VAT-7 | Zaliczka w poz. 44 i 45 | Zmniejszenie odliczenia VAT na zasadach ogólnych – poz. 44 i 45. Rozliczenie zakupu z odwrotnym obciążeniem: poz. 44 i 45 (podatek VAT naliczony) i poz. 34 i 35 (podatek VAT należny) | Rozliczenie zakupu z odwrotnym obciążeniem: poz. 44 i 45 (podatek VAT naliczony) i poz. 34 i 35 (podatek VAT należny) |
Korygowanie krajowej informacji podsumowującej
Zasady korygowania deklaracji VAT-27 są analogiczne jak w przypadku deklaracji VAT-7/VAT-7K. Korektę deklaracji składamy na tym samym formularzu, zaznaczając w polu nr 8 jako cel złożenia – korektę. Korekta informacji powinna zawierać wszystkie prawidłowo wykazane poprzednio dane oraz dane korygowane. Jeżeli korekta dotyczy kolumny „b” (nazwa lub nazwisko i imię nabywcy), „c” (NIP nabywcy) lub „d” (łączna wartość transakcji) przy danej transakcji należy zaznaczyć „TAK” w kolumnie „a” (nastąpiła zmiana danych).Przykład 3
Czynny podatnik VAT w miesiącu marcu 2017 r. miał dwie sprzedaże z odwrotnym obciążeniem, a mianowicie:- sprzedał na rzecz czynnego podatnika podatku VAT (Firma ABC) arkusze żeberkowe ze stali niestopowej o wartości 10 tys. zł,
- otrzymał zaliczkę na usługę tynkarską, którą będzie świadczył jako podwykonawca na rzecz czynnego podatnika podatku VAT o wartości 15 tys. zł.
Wypełniony formularz w części C i D wyglądał następująco: